فرق وبلاگ با سایت چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

 از دید میزبانی و دامنه، یک سایت چه تفاوتی با یک وبلاگ دارد؟

همانطور که در دنیای حقیقی، همواره برای رسیدن به هدف وسیله ها و نشانه هایی مانند تابلوهای راهنمایی، نقشه، نرم افزار ها و سخت افزارهای مکان یاب و… مسیر مناسب بین خیابان ها و آزادراه ها را به شما نمایش می دهند تا شما را به هدف مدنظر هدایت کنند، فرق وبلاگ با سایت چیست؟در دنیای مجازی نیز ابزار و وسایلی برای هدایت کاربران به مقصد مورد نیازشان تعبیه گشته است. موتورهای جستجوگر بدون شک از محبوب ترین راهنماها و هدایتگرهای موجود در این دنیای مجازی می باشند. حال مقاصد این دنیای مجازی گاهاً با نام های گوناگون نرم افزارهای آنلاین، فروشگاه آنلاین، سایت، وبلاگ و … شناخته می شوند. در این بین از تمایزات جالب و قابل بررسی بین این نام ها، تفاوت تارنما (سایت) و بلاگ می باشد.

توجه داشته باشید که “بلاگ” در مفهوم علمی خود به دو نوع بلاگ هایی که توسط فضای اختصاصی میزبانی می گردند و بلاگ های رایگان تفکیک می شوند که در این متن منظور ما از بلاگ و وبلاگ، به طور عمده وبلاگ های رایگان می باشد. اگر از بررسی علمی و فنی این دو مبحث که با توجه به تعاریف آن ها قابل قیاس می باشد بگذریم، بررسی کاربردی این دو مبحث بدین صورت مطرح می گردد که به طور کلی از دید دامنه تفاوت وبلاگ و سایت در این می باشد که از نظر بنیادین نشانی اصلی یک سایت یک دامنه مرتبه اول مانند ( www.server.ir ) می باشد اما نشانی اصلی یک وبلاگ دامنه ای از مرتبه دوم می باشد. یعنی همانطور که پیش از این در مرکز آموزش و دانشنامه SERVER.ir بررسی گردد، نشانی اصلی بلاگ ها، متشکل از یک زیر دامنه می باشد که متناسب با این که شما از کدام یک از ارائه دهندگان خدمات وبلاگ استفاده می کنید، نشانی وبلاگ شما زیردامنه ای از سایت اصلی آن شرکت خواهد بود. به طور مثال در حالتی که شما برای ایجاد وبلاگ خود از خدمات وبلاگ شرکت example استفاده نمایید، و تمایل داشته باشید نام وبلاگ شما personal باشد، نهایتاً نشانی اصلی وبلاگ شما که توسط آن شرکت ارائه می شود personal.example.com خواهد بود. البته همانطور که دقت می کنید در این مبحث تنها نشانی اصلی وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است چرا که راه هایی برای تغییر نشانی وبلاگ شما وجود دارد که می توان وبلاگی را به نشانی اصلی به صورت personal.com ایجاد نمود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ایده پردزان در تماس باشید.

همچنین از دید میزبانی تفاوت اصلی وبلاگ و سایت در این موضوع می باشد که در سایت، شما کنترل پنل مدیریت هاست و فضای اختصاصی خود را در اختیار دارید اما در وبلاگ، فضای در نظر گرفته شده برای میزبانی شما بسیار اندک بوده و به عبارت دیگر شما برای مدیریت وبلاگ خود تنها قادر به اخذ فضای میزبانی مرتبط با حجم متن های درج شده در وبلاگتان خواهید بود اما هنگامی که سایت اختصاصی خود را ایجاد می نمایید به دلیل دسترسی کنترل پنل مدیریت هاست و دارا بودن فضای اختصاصی جهت میزبانی، قادر به آپلود و استفاده از هرگونه تصویر، فیلم، انیمیشن و… به میزان فضای هاست خود می باشد. در وبلاگ برای استفاده از تصویر، فیلم و یا هرگونه اطلاعات حجیم دیگری که در وبلاگ اجازه میزبانی آن را ندارید می توانید از مراکز آپلود (آپلود سنتر) استفاده نمایید که فضایی را به رایگان و یا با اخذ هزینه در اختیار شما قرار می دهند و وبلاگ نویس محتوای مورد نظر خود را در آن فضا آپلود می نماید و با استفاده از لینک آن تصویر و یا فیلم مد نظر، محتوای مرتبط را در وبلاگ خود به نمایش می گذارد. البته از دید اقتصادی، وبلاگ ها هزینه بسیار بسیار اندکی نسبت به سایت دارند و در حالت عادی مشمول هزینه هایی مانند دامنه، فضای میزبان، طراحی سایت، قالب و… نمی شوند و از امکانات شرکت خدمات دهنده وبلاگ خود بهره می برند اما در قبال این امکانات شرکت خدمات وبلاگ نیز، در وبلاگ کاربران خود بخش هایی را برای نمایش تبلیغات در نظر می گیرد که بخشی از توجیه اقتصادی فعالیت او را در بر می گیرد.

وبلاگ، وب سایت

به طور کاربردی نیز، کاربری سایت و وبلاگ نیز تفاوت های زیادی دارد به طوری که عموماً وبلاگ ها دارای کاربری شخصی، پست و مقاله نویسی و… دارند اما سایت ها عموماً دارای کاربردهای پیچیده تر و حرفه ای تری از دید فنی مانند کاربری های تجاری، فروشگاهی، ارائه خدمات و محصولات و… می باشند. البته نگرش و دیدگاه های فنی و کاربردی بسیار زیاد دیگری نیز برای بررسی این موضوع وجود دارد که در این مقاله به همین حد بسنده می کنیم. امید آنکه موفق شده باشیم در همین مختصر متن کوتاه، نگاه اجمالی به تفاوت های وبلاگ و سایت داشته باشیم.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها