رکورد SPF چیست و چه کاربردی دارد؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله میخواهیم در مورد رکورد دیگری از dns صحبت کنیم  و بگوییم که “SPF چیست؟” همراه ما باشید.

یکی دیگر از رکورد های dns رکورد SPF می باشد .ممکن است تاکنون بارها با اصطلاح رکورد SPF برخورد کرده باشید  زمانی که یک mail server داریم برای افزایش امنیت و جلوگیری از جعل نام دامین رکورد  SPF می سازیم.

چون ایجاد یک mail جعلی به اسم دامنه ی شما امروزه خیلی راحت شده است به راحتی یک هکر میتواند به اسم سازمان شما مشتریان سازمان را گمراه کند و به همین دلیل باید mail server خود را برای بقیه میل سرورها Authenticate کنید.

SPF Record  چیست ؟

SPF مخفف Sender policy framework می باشد. SPF لیست mail server هایی می باشد که مجاز هستند به اسم دامنه ی سازمان شما به بقیه میل سرورها میل ارسال کنند. این رکورد باعث کاهش فعالیت Spammig از طرف  دامنه ی سازمان شما می شود یعنی هر میل سرور مجاز به استفاده از دامنه برای ارسال میل نمی باشد. وقتی سروری قصد دارد به اسم دامنه ی شما Spam ای ارسال کند میل سرور مقصد چک میکند که آیا دامنه ی شما SPF Record دارد یا خیر؟ آیا این SPF اسم دامنه شما را ارائه می کند؟ آیا این Email  ارسالی از طرف سرور هایی فرستاده شده که ip آن ها در SPF لیست شده است؟ و..

اگر SPF برای آن دامنه وجود داشت و اطلاعات ارائه شده آن به درستی ست شده باشدEmail  ارسالی به صورت نرمال پردازش می شود و در غیر این صورت ایمیل Spam میشود. SPF شامل مقرراتی هست که در اینجا به توضیح آن می پردازیم

مقررات SPF:

در مقررات SPF دو تعریف وجود دارد یکی برای فرستنده ایمیل و دیگری برای فرستنده ی ایمیل می باشد.

  • فرستنده ی ایمیل موظف است آدرسip ها و سرور هایی که مجاز هستند ایمیل به شما ارسال کنند را در رکورد DNS با نام TXT معرفی نمایند. مثلا اگرشما از دو سرور با دو IP مختلف اقدام به ارسال ایمیل می کنید باید آن دوIP  را در رکوردTXT  معرفی نمایید.
  • گیرنده ی ایمیل موظف است رکورد مربوط به SPF را قبل از تایید و دریافت ایمیل بررسی نماید تا فرستنده واقعی ایمیل مشخص گردد.

در این حالت اگر یک ایمیل جعلی فرستاده شده باشد IP آن با IP معرفی شده در رکورد  SPF مطابقت نمیکند و قطعا جعلی و اسپم است.

جهت تعریف رکورد های  SPF در سی پنل به شکل زیر اقدام نمایید.

ابتدا به کنترل پنل خود لاگین کنید سپس در قسمت mail به قسمت Authentication وارد شوید.

درصفحه ی جدید زیر گزینه ی SPF روی گزینه یEnable  کلیک نمایید.

 

با دیگر مقالات ما در server.ir همراه باشید.

 

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها