بلاک‌چین(Block Chain) چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

بلاکچین

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیع شده است که بین گره‌های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است. به عنوان یک پایگاه داده، یک بلاک‌چین اطلاعات را به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال ذخیره می‌کند. بلاک‌چین‌ها بیشتر به دلیل نقش حیاتی خود در سیستم‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، برای حفظ رکورد ایمن و غیرمتمرکز تراکنش‌ها شناخته می‌شوند. نوآوری در این فناوری این است که وفاداری و امنیت رکورد داده‌ها را تضمین می‌کند و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد، اعتماد ایجاد خواهد کرد.

یکی از تفاوت های کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و یک بلاک چین، نحوه ساختار داده ها است. یک بلوک چین اطلاعات را با هم در گروه هایی به نام بلاک جمع آوری می کند که مجموعه ای از اطلاعات را در خود نگه می دارد. بلوک‌ها دارای ظرفیت‌های ذخیره‌سازی خاصی هستند و هنگامی که پر می‌شوند، بسته می‌شوند و به بلوک پرشده قبلی متصل می‌شوند و زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که به نام زنجیره بلوکی شناخته می‌شود. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال آن بلوک تازه اضافه شده است در یک بلوک جدید تشکیل می‌شود که پس از پرشدن به زنجیره اضافه خواهد شد.

چرا تبلیغات زیادی در مورد این فناوری وجود دارد؟

بیت کوین برای حل مشکل  اعتمادسازی در ارز دیجیتال با استفاده از نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک‌چین طراحی شده است. اکثر پایگاه‌های داده معمولی، مانند پایگاه داده SQL، فردی مسئول دارند که می‌تواند ورودی‌ها را تغییر دهد(مثلاً یک میلیون X دلار به خود بدهد). بلاک‌چین متفاوت است، زیرا کسی مسئول نیست. توسط افرادی که از آن استفاده می‌کنند، اداره می‌شود. علاوه بر این، بیت‌کوین‌ها را نمی‌توان جعل کرد، هک کرد یا دوبرابر خرج کرد. بنابراین افرادی که صاحب این پول هستند، می‌توانند به ارزش آن اعتماد کنند.

بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

هدف این فناوری این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتال ثبت و توزیع شود، اما ویرایش نشود. به این ترتیب، یک بلاک‌چین پایه و اساس دفاتر غیرقابل تغییر یا سوابق تراکنش‌هایی است که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد، حذف کرد یا از بین برد. به همین دلیل است که بلاک‌چین‌ها به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) نیز شناخته می‌شوند. امروزه برای استفاده از خدمات ارز دیجیتال نیازمند IP ثابت خارج هستید که در این خصوص ما سرور مجازی فرانسه با حداقل منابع 4 گیگ رم و پردازنده 4 هسته‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

آسیب‌پذیری

تصور کنید که یک شرکت مالک مزرعه سرور با 10000 کامپیوتر است که برای نگهداری پایگاه داده‌ای که تمام اطلاعات حساب مشتری خود را در آن نگهداری می‌کند، استفاده می‌شود. این شرکت دارای یک ساختمان انبار است که تمامی این کامپیوترها را زیر یک سقف قرار داده و کنترل کامل هر یک از این کامپیوترها و تمامی اطلاعات موجود در آن‌ها را در اختیار دارد. با این حال، این یک نقطه ضعف ایجاد می‌شود. اگر برق آن مکان قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر اتصال اینترنت آن قطع شود چه؟ اگر به زمین بسوزد چه؟ در هر صورت، داده‌ها از بین می‌روند یا خراب می‌شوند.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها