گنوم (Gnome) چیست ؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

Gnome  یک محیط دسکتاپ است که برای برنامه های منبع باز و open-source نوشته شده است. گنوم به طور اختصاصی برای لینوکس نوشته شده است اما سیستم عامل های دیگر نیز مانند مشتقات BSD را پشتیبانی مینماید. GNOME توسط GNOME Project توسعه یافته است و توسط شرکت های دیگری از جمله ردهت (RedHat) پشتیبانی گردید. GNOME یک پروژه ی بین المللی است که هدف ان توسعه framework های نرم افزار است و قسمتی از پروژه  GNU Project نیز محسوب میگردد.

GNOME به نام Gah-NOHM تلفظ می شود.یکی از محبوب ترین محیط های دسکتاپ خارج از KDE، Cinnamon، Xfce و غیره است. اولین بار در سال 1999 منتشر شد و توسط Miguel de lacaza و Federico Mena به عنوان یک پروژه DE شروع شد. GNOME مخفف GNU Network Object Model Environment بود، اما دیگر اینطور نیست زیرا دیگر بخشی از پروژه GNU نیست.

 

GNOME 42

نسخه ی فعلی گنوم که در دسترس عموم می باشد GNOME 42 می باشد که از ویژگی های این نسخه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ساده و آسان برای استفاده

هر قسمت از GNOME 42 به گونه ای طراحی شده است که استفاده از آن را ساده و آسان کند. نمای کلی فعالیت ها راهی ساده برای دسترسی به تمام تسک های اصلی سیستم شما است. برای مشاهده پنجره‌های باز، راه‌اندازی برنامه‌ها یا بررسی اینکه آیا پیام‌های جدیدی دارید،  فشار دادن یک دکمه کافی است. داشتن همه چیز در یک مکان مناسب به این معنی است که شما مجبور نیستید راه خود را در پیچ و خم فناوری های مختلف یاد بگیرید.

محیط کارآمد

گنوم 42 یک محیط کاری متمرکز را فراهم می کند که به شما در انجام کارها کمک می کند. این ویژگی مملو از نکاتی است که کارایی سیستم عامل را افزایش میدهد. یک ویژگی جستجوی قدرتمند که به شما کمک می کند به همه برنامه های خود از یک مکان دسترسی داشته باشید. پنجره های کنار هم که مشاهده همزمان چندین برنامه را آسان می کند. ادغام یکپارچه با حساب های آنلاین که به شما امکان می دهد به تمام داده های خود در یک مکان دسترسی داشته باشید. و یک سیستم پیام رسانی که به راحتی با اعلان ها برخورد می کند و به شما امکان می دهد به سرعت در محل پاسخ دهید یا در زمان مناسب به آنها بازگردید.

 

توجه به جزئیات

تمام جنبه های گنوم 42 به گونه ای ساخته شده است که به عنوان یک کل هماهنگ در کنار هم قرار گیرند و تجربه ای منسجم و یکپارچه را ارائه دهند. توجه ما به جزئیات به معنای محصولی صاف و صیقلی است که به شما امکان می دهد کارهایی را که می خواهید انجام دهید بدون اینکه مانعی برای شما ایجاد شود. استفاده از گنوم 42 راضی کننده و دیدنی زیباست.

gnome 42

GNOME SHELL

 GNOME Shell یکی دیگر از رابط های کاربری رسمی محیط دسکتاپ  Gnome میباشد.از ویژگی های ان میتوان به نوار اضافه شده در بالای صفحه اشاره نمود که مانند یک کلید فعال سازی برای منوی ها، ساعت، وضعیت سیستم و … استفاده میشود. منوی این برنامه در واقع برای نمایش نام برنامه ها و تنظیمات ان ها، بستن صفحه ها، باز کردن فولدر جدید و … میباشد. برای مثال منوی وضعیت (status menu)، موارد متفاوتی از قبیل راه های میانبر به Setting، لاگ های ورود و خروج ، تغییر یوزر ها ، قفل صفحه و …. را نمایش میدهد.

GNOME در اگوست سال 1997 توسط Miguel de Icaza و Federico Mena طراحی گشت و شروع به کار نمود. خود کلمه جی نام مخفف کلمه GNU Network Object Model Environmen میباشد که قصد و هدف اصلی ان از ابتدا توزیع و ساخت یک فریم ورک شبیه به مایکروسافت OLE بوده است. البته کمی بعدتر این مخفف تغییر نمود و کوتاهتر شد زیرا دیگر نشانگر GNOME project نبود.

GNOME 2

گنوم 2 از همان ابتدا بسیار شبیه یک رابط دسکتاپ معمولی جلوه مینمود. یک desktop ساده، که کاربر در ان میتواند در یک محیط مجازی به پنجره ها و  ویندوز ها، ایکون ها و فایل ها … دسترسی داشته باشد. در تنظیمات پیش فرض گنوم 2، بر روی دسکتاپ یک منوی لانچر برای دسترسی سریع به برنامه های نصب شده و مکان ذخیره انها وجود دارد. همانند ویندوز پنجره های باز در نوار پایین صفحه نمایش داده میشوند و یا دکمه ای در سمت راست بالای صفحه که وضعیت برنامه های باز را که در پشت صحنه در حال پردازش و اجرا هستند را به نمایش میگذارد. این امکانات به راحتی توسط کاربر میتوانند به جای دیگری انتقال یابند و یا حذف گردند و..

GNOME 2

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام و عرض ادب
وقت بخیر

میخواستم بدونم روی ویندوز این نرم افزار نصب باشه آیا دسکتاپ و تمام فعالیت های انجام شده ما (سیستم قربانی) … توسط شخص دیگری از روی گوشیش یا سیستم دیگه ایی (هکر) قابل دیدن هست واقعا؟ به زبان ساده تر یعنی انگاری شخص هکر پشت سیستم ما نشسته و به پسورد یوزرها — فایل — همه و همه دسترسی داره؟

یانع .. وجود این نرم افزار جزو نرم افزارهای خود ویندوزه؟

(((( پاورقی: آخه من به آدرسی که این نرم افزار گنوم زده بود … آدرس سایت گنوم بود بعد بافاصله یه پورتی رو مشخص کرده بود ……. ررررررفتم …. دقیقا حساب کاربری ویندوز که به اسمم هست رو آورد .. و تمام پوشه های مای کامپیوتر — دانلودم .. موزیک .. ویدیو .. همه و همه رو نشون داد!!!!!!!!!!!!!! ……. مطمعنم یکی داره دسکتاپمو ویو میکنه و زیر نظر گرفته …. هک کرده به اصطلاح خودم؟ ….

کمکم کنید چطوری مانع بشم که شخص هکر دیگه دسترسی بهم نداشته باشه و دسکتاپمو چک نکنه؟

ممنون میشم بجوابین

تشکر