یکی از مهمترین مباحثی که این روزها دغدغه کاربران اینترنته بحث محافظت از حریم خصوصیه. حریم خصوصی معنایی فراتر از حوزههای امنیتی مثل رمزهای عبوره و شامل هرگونه اطلاعات هویتی یا حتی دادههای مربوط به تجربه کاربری مردم هم میشه. تو این شرایط همه ارائه دهندگان خدمات تو دنیای اینترنت دنبال این هستند که حتی در ظاهر، از حریم خصوصی کاربرانشون محافظت کنن. در این میان گوگل به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران یا حتی میشه گفت بازیگردانهای این عرصه قراره در آینده از Privacy Sandbox به عنوان یه راهکار تو این زمینه استفاده کنه. در ادامه میخونید که Privacy Sandbox دقیقا چیه و قرار هستش چه کارایی تو آینده انجام بده.
Privacy Sandbox چیست؟
Privacy Sandbox طرح گوگل برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربرانش توسط کسب و کارهای حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتاله. این ایده قابلیت سایتها و برنامهها رو برای ردیابی و ذخیره اطلاعات و رفتار کاربران کم میکنه و در عین حال ابزارهای دیگهای رو برای این کار در اختیار اونها قرار میده. Privacy Sandbox در واقع استانداردهایی رو برای سطوح دسترسی وبسایتها تعریف میکنه و به اطلاعات قابل ذخیرهسازی اونها نظارت داره. البته این ایده هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و طبق آخرین اخبار از سه ماهه سوم سال 2023 شروع به کار میکنه.
Privacy Sandbox چگونه کار میکند؟
یکی از اصلیترین ابزار حال حاضر برای شناسایی رفتار بازدیدکنندگان کوکیها هستند. کوکیها فایلهایی هستند که وقتی از یه وبسایت بازدید میکنید، روی سیستمتون ذخیره میشن و شامل اطلاعاتی راجب بازدید شما هستند. از جمله این اطلاعات فرمهای پر شده، مدت باقی موندن شما تو یه وبسایت و لاگین بودن یا نبودن شماست. یک سری از این کوکیها برای بهبود تجربه کاربرها مفیدند و توسط خود گوگل هم استفاده میشن اما دسته دیگه فقط برای اهداف تبلیغاتی وجود دارند و به وسیله سایتها برای مقاصد تبلیغاتی استفاده میشوند.
Privacy Sandbox تو مهمترین اقدامش قراره از سال 2024 این کوکیهای مزاحم یا به اصطلاح Third-Party رو حذف کنه. همونطور که گفتیم خود Privacy Sandbox قراره از اواخر 2023 شروع به کار کنه و گوگل تا نیمه دوم 2024 فرصت داده تا APIهاش جا بیوفتن و برنامهنویسها بهش عادت کنن. بعد از اونه که دوران سلطه کوکیهای مزاحم تموم میشه. این APIها قراره در عین حفظ حریم خصوصی اطلاعات کنترل شده رو راجب رفتار بازدیدکنندهها در اختیار وبسایتها و گوگل قرار بدهند.
جمعبندی
Privacy Sandbox هنوز ابتدای کاره و حتی اجرایی هم نشده. اطلاعاتی که باهاتون به اشتراک گذاشتیم گزیدهای از مواردیه که خود گوگل تا الان اعلام کرده و هیچ داده تست شده دیگهای در این مورد در دسترس نیست. با توجه به این موضوع علاوه بر تبلیغات گوگل روی این ایده خیلی زوده تا بخوایم راجبش قضاوت بکنیم. فعلا فقط میتونیم صبر کنیم تا sandbox اجرا و تست بشه تا شاید گوگل به وعده خودش عمل کرده باشه و حریم خصوصیمون امنتر از قبل شده باشه!