جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

چگونه سرعت وبسایت خود را بهبود بدهیم؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

بهبود سرعت وبسایت نقشی کلیدی را در جذب و افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت ایفا می‌کند. پیشتر به این بحث پرداختیم که چرا سرعت بارگذاری یک سایت اهمیت دارد و نتیجه گرفتیم که سرعت وبسایت تاثیر بالایی در بهبود تجربه کاربر، سئو و نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری دارد. در ادامه راهکارهایی ساده اما موثر برای افزایش سرعت یک وبسایت معرفی خواهند شد.

بهبود سرعت وبسایت

سنجش عملکرد وبسایت

سنجیدن این مورد به صورت منظم، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا در جریان افت کیفیت احتمالی وبسایت قرار گیرند و با نقاط قوت و ضعف سایت آشنا شوند. خوشبختانه در حال حاضر تعداد زیادی برنامه و وبسایت برای سنجش میزان سرعت یک سایت به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد. به عنوان مثال DevTools گوگل کروم ابزاری مناسب برای ارزیابی عملکر یک وبسایت می‌باشد. تب نتورک این ابزار تمامی درخواست‌های HTTP را به همراه میزان یزرگی منابع درخواست شده و زمان لازم برای تکمیل شدن هر درخواست را نشان می‌دهد.

استفاده از CDN برای بهبود سرعت وبسایت

CDN با کش کردن محتوای وبسایت در چند لوکیشن سرعت سایت را بهبود می‌بخشد. سرورهای یک CDN به صورت معمول نسبت به سرور میزبان، در موقعیت نزدیکتری به کاربران قرار دارند. درخواست‌های کاربران برای دسترسی به محتوای سایت به جای این که تا سرور اصلی بروند به نزدیکترین سرور CDN هدایت می‌شوند و به همین دلیل میزان زمان بارگذاری صفحات کاهش چشمگیری می‌یابد.

بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر درصد بالایی از ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دهند و به دلیل داشتن حجم بیشتر نسبت به فایل‌های HTML و CSS معمولا زمان بارگذاری طولانی تری نیز دارند. خوشبختانه برای کاهش زمان بارگذاری تصاویر می‌توان از ابزاری به نام Image Optimizer استفاده نمود. این ابزار به طور گسترده و رایگان توسط سایت‌های مختلف در اختیار عموم قرار دارند. بهینه کردن یک تصویر عموما شامل کاهش رزولوشن، فشرده سازی فایل و کاهش ابعاد است.

کوچک کردن فایل‌های CSS و JavaScript

کوچک‌سازی کد به معنای حذف هرآنچه است که کامپیوتر برای درک و پیاده‌سازی کد به آن نیاز ندارد. این موارد شامل کامنت‌ها، فضاهای خالی و نقطه ویرگول‌های غیرضروری هستند. این کار باعث کوچک شدن فایل‌های CSS و JavaScript و در نتیجه سریعتر لود شدن فایل‌ها توسط مرورگر می‌شود. البته این مورد به تنهایی اثر نسبتا کمی در بهبود سرعت سایت دارد اما در کنار سایر موارد منجر به افزایش عملکرد می‌گردد.

کاهش تعداد درخواست‌‌های HTTP در صورت امکان

بیشتر صفحات وب مرورگرها را وادار به ایجاد درخواست‌های متعدد HTTP می‌نمایند. هر یک از این درخواست‌ها منجر به ایجاد یک Round trip بین مرورگر و سرور میزبان محتوا گشته و درنتیجه زمان بارگذاری سایت افزایش می‌یابد. همچنین اگر منابع و فایل‌های سایت از چند منبع مختلف بارگذاری شوند، چنانچه حتی یکی از این منابع نیز دچار مشکل شود عملکرد سایت مختل خواهد شد. به دلیل همین مسائل تعداد کلی منابع بارگذاری شده توسط صفحات میبایست در کمترین مقدار ممکن باشد. همچنین استفاده از یک تست سرعت برای نشان دادن اینکه کدام یک از درخواست‌های HTTP زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند به مدیریت این موضوع کمک شایانی می‌کند.

استفاده از کش HTTP مرورگر

کش مرورگر یک حافظه موقتی است که یک کپی از فایل‌های ثابت و غیرداینامیک از صفحات بازدید شده در آن ذخیره می‌گردد. هدف از این کار عدم نیاز به بارگذاری فایل‌های ثابت در هربار بازدید از یک وبسایت است. توسعه دهندگان می‌توانند مرورگرها را به سمت کش کردن بخش‌هایی از صفحه که به ندرت دچار تغییر می‌شوند راهنمایی کنند. این مورد میزان زمان لازم برای بارگذاری یک سایت را به شدت کاهش می‌دهد چرا که دیگر نیازی به انتقال بخشی از اطلاعات از سرور به مرورگر نمی‌باشد.

عدم استفاده از ریدایرکت در صورت امکان

انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر در وب ریدایرکت نام دارد. ریدایرکت باعث اضافه شدن مقدار زمان کمی(گاها تا یک ثانیه) به زمان بارگذاری یک صفحه می‌شود.  در هنگام بهینه‌سازی یک وبسایت حتی ثانیه‌ها نیز اهمیت دارند و به همین دلیل تا جایی که امکان دارد میبایست از ریدایرکت کردن کاربران به صفحات دیگر پرهیز نمود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها