جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

هکر کلاه سفید چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

زمانی که عموم جامعه کلمه هکر را می‌شنوند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد، یک مجرم است؛ کسی که باید هنگام گشت و گذار در اینترنت از آن بترسیم. به طور مثال همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، وجود هکرها می‌توانند برای سایت ما مخرب باشد.
در این میان کلاه سفیدها که حرفه‌ای‌های واقعی در بحث ایمنی سیستم به شمار می‌روند، نگران این موضوع نیستند. زیرا آن‌ها اهمیت نقش خود را در امنیت اینترنت درک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم درباره این نوع افراد و نقش آن‌ها در افزایش امنیت اینترنت صحبت کنیم.
هکرهای کلاه سفید

هکر اخلاقی چیست؟

به طور کلی معمولا ترس زیادی در مقابل کلمه هکر در جامعه وجود دارد. اما هک‌کردن همیشه درباره به زور وارد شدن به رایانه‌ها، دزدیدن پسوردها و اطلاعات شخصی افراد نیست.
جدای از بحث و نظرهای متفاوت پیرامون موضوع هک، استفاده از دانش فنی برای آزمایش و شناسایی آسیب‌های شبکه و سیستم‌های کامپیوتری در جامعه کامپیوتر و هکرها بسیار مورد تحسین است؛ مکانی که نام‌بردن فردی به اسم هکر به عنوان تعریف در نظر گرفته می‌شود.

ساده‌ترین تعریف برای کلمه هکر، متخصص امنیت اطلاعات سایبری است که تست نفوذ و بررسی سیستم و یافتن آسیب‌پذیری‌ها و سایر روش‌های تحلیل شبکه کامپیوتری که ایمنی و یکپارچگی بسیاری از سیستم‌های اطلاعاتی را آزمایش می‌کند.

کاربرد کلاه سفیدها

امروزه برای بیشتر شرکت‌ها عادی است که از کامپیوترها و شبکه رایانه‌ای برای روان‌تربودن و کنترل بهتر تجارت خود استفاده کنند، از این رو برای جلوگیری از حملات مخرب، بررسی تست نفوذ و امنیت سیستم‌ها به طور مرتب اجرا می‌شود.
با توجه به افزایش روزافزون آمار نقض امنیت سیستم‌های سایبری شرکت‌ها و ادارات نیز به دنبال استخدام هکر کلاه سفید(هکرهای اخلاقی) برای آزمایش سیستم‌ها و غیرقابل نفوذ کردن آن‌ها هستند.

هکرهای اخلاقی با استفاده از روش‌هایی که تقریباً مشابه هکرهای مخرب(هکرهای کلاه سیاه) است، از دانش و مهارت خود برای آزمایش و بالا بردن امنیت داخلی و یافتن آسیب‌پذیری‌های امنیتی که می‌توانند از سمت هکرهای کلاه سیاه مورد سوءاستفاده قرار گیرند را با استفاده از روش‌های خود دور زده و باعث افزایش ایمنی سیستم شوند.

هکر کلاه سفید

انواع هکرها

به طورکلی سه نوع هکر وجود دارد: کلاه سفیدها، کلاه خاکستری‌ها و کلاه سیاه‌ها

همان طور که در مقاله اشاره شد، هکر کلاه سفید هکری اخلاقی است که با دسترسی مجاز آسیب‌پذیری‌ها را پیدا کرده و از آن‌ها برای کمک به مردم استفاده می‌کند. کلاه سیاه‌ها هم هکرهای مخربی هستند که بدون استفاده از دسترسی مجاز، داده‌های سیستم را سرقت می‌کنند و باعث به خطرافتادن اطلاعات سیستم می‌شوند و همچنین نوع سوم هکرها کلاه خاکستری‌ها هستند که دسترسی مجاز به سیستم را ندارند، اما اطلاعاتی که به دست می‌آورند را برای هدف خوبی استفاده می‌کنند.

تفاوت کلاه سفیدها و سیاه‌ها

تفاوت اصلی هکرهای کلاه سفید با کلاه سیاه‌ها این است که کلاه سفیدها با استفاده از دسترسی مجاز به سیستم‌ها در تلاش برای شناسایی و رفع آسیب پذیری‌های سیستم هستند اما کلاه سیاه‌ها بدون دسترسی مجاز به سیستم از اطلاعات آن سوءاستفاده می‌کنند.

در مقالات بعدی انواع دیگر هکرها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر در سایت قرار داده خواهد شد.

دستور کار اصلی هر سازمان یا شرکتی باید سرمایه‌گذاری و تضمین امنیت سایبری آن‌ها باشد. این کار تنها باعث افزایش هک اخلاقی در جامعه می‌شود و به این صورت آزمایش و بررسی اقدامات امنیتی اعمال شده توسط سازمان‌ها و اندازه‌گیری خطرات داده‌ها و سوءاستفاده‌های امنیتی بیشتر و بیشتر در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد.
کسب و کارها می‌توانند با یادگیری روش‌های جدید و خلاقانه برای جلوگیری از نفوذ کلاه سیاه‌ها باعث افزایش امنیت و ایمنی سیستم‌های خود در مقابل حملات مخرب مجرمان سایبری شوند.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها