جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

سرویس های Cloud – سرویس IaaS

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در ادامه بحث در رابطه با Cloud و انواع خدمات و سرویس های آن که به سرویس های SaaS – Software as a Service و PaaS – Platform as a Service اشاره شد، در این مقاله می خواهیم به سومین و آخرین سرویس یعنی IaaS – Infrasructure as a Service بپردازیم.

 سرویس های Cloud

سرویس IaaS با توجه به نام آن در واقع در رابطه با ارائه یک ساختار یا زیر ساخت کلی به عنوان سرویس می باشد که منظور از این ساختار در واقع سرور ها و امکانات سخت افزاری مورد استفاده در خدمات Cloud می باشند که از طریق سازمان های ارائه دهنده محصولات به منظور استفاده های مختلف کاربران مانند ایجاد سرویس های PaaS و SaaS به کاربران ارایه می دهند.

سرویس های IaaS به عنوان پردازنده، رم، هارد و دیگر امکانات و ساختار ها به کاربر ارائه می گردد. که این سیستم ها توسط نرم افزار های مجازی ساز از فضای Cloud ایجاد می شوند و به کاربر ارائه می گردند، این امر که ساختار این سرور ها و منابع به صورت Cloud می باشد باعث ایجاد این مزیت می گردد که منابع به هر شکل و بر هر میزان که مد نظر کاربر باشد قابل تقسیم بندی و شکل گیری هستند که این مورد در واقع همان قابلیت Pay as You Go می باشد که در مقاله Cloud چیست به آن اشاره کردیم.

از بزرگترین و معروف ترین شرکت هایی که خدمات IaaS را در دنیا ارائه می دهند، می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • Amazon Web Services
  • Microsoft Azure
  • Google Compute Engine
  • Rackspace Open Cloud
  • IBM SmartCloud Enterprise

Infrastructure as a Service

این نکته قابل ذکر است که نحوه قطعی خدمات در سرویس IaaS همانند با سرور های مجازی می باشد، به این صورت که قطعی یکی از سرویس ها تاثیر یروی سرویس های دیگر نمی گذارد، اما قطعی ساختار Cloud خود ارایه دهنده ی سرویس با قطع شدن تمام سرویس های کاربران مواجه خواهد بود، که این موضوع به همان دلیل مجازی سازی و تخصیص سرور ها از روی یک سیستم Cloud واحد می باشد، اما با توجه به امکان ها و راهکارهای مختلف راه اندازی خدمات میزبانی Cloud، این امکان وجود دارد که سرویس های Cloud در دو یا چند بخش مختلف در دیتاسنتر های مجزا راه اندازی گردند تا در صورت قطع شدن کلی یک مجموعه Cloud باز هم سرویس های موجود بر روی آن از طریق دیگر فضاهای موجود میزبانی شده و قطع نگردند.

و اما مزیت آن نسبت به سرور های مجازی این است که به همان دلایل ذکر شده در مقاله Cloud این سرویس ها، یعنی سرویس های موجود بر روی فضای ابری به علت اشتراک انبوهی از منابع، با از دسترس خارج شدن یک پردازنده یا منبع خاصی که مورد استفاده کاربر است، منبع دیگری به صورت خودکار به کاربر اختصاص داده شده و از Down شدن سرور کاربر جلوگیری می نماید.

کاربران سرویس های IaaS می توانند از این سرویس برای توسعه و راه اندازی نرم افزار یا سایت خود استفاده کنند و یا اینکه بر روی این سرویس امکان ارایه سرویس های PaaS و SaaS را به کاربران خود ایجاد نمایند.

با دانشنامه Server.ir همراه باشید تا مقالات بیشتری در رابطه با میزبانی Cloud و دیگر مطالب را مطالعه و دنبال نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها