سرویس های Cloud – سرویس SaaS

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

 در ادامه مطالب حوضه خدمات میزبانی و سیستم های Cloud ، که به انواع خدمات ابری یا Cloud نیز اشاره شد، اکنون می خواهیم به سرویس هایی که از طریق خدمات ابری ارائه میشوند اشاره کنیم.

 سرویس SaaS

سرویس های Cloud به 3 دسته SaaS , IaaS , PaaS تقسیم می شوند. که SaaS مخفف Software as a Service و PaaS مخفف Platform as a Service و IaaS مخفف Infrastructure as a Service می باشد.

که در سرویس SaaS یک نرم افزار در قالب یک سرویس ارائه می گردد و در سرویس PaaS یک ابزار به عنوان سرویس ارائه شده و در سرویس IaaS یک زیر ساخت به عنوان سرویس ارائه می گردد.

 در این مقاله به صورت مشخص به سرویس SaaS و ویژگی ها و مزایای آن می پردازیم و در دیگر مقالات پیرو این مقاله به توضیحات در رابطه با PaaS و IaaS خواهیم پرداخت.

 SaaS

SaaS – Software as a Service

با توجه به نام این سیستم متوجه می شویم که سرویس ارایه شونده به عنوان یک نرم افزار می باشد.

این سرویس به گونه ای است که یک نرم افزار بر روی سیستم های کاربران استفاده می گردد که به صورت شناخته شده ی شبکه فعالیت می کند و اطلاعات و عملیات آن در یک محیط مرکزی نگه داری و مدیریت می شوند که این محیط و یا زیر ساخت مرکزی ارتباط دهنده به صورت Cloud طراحی و اجرا شده است. از مزایای این سیستم این می باشد که سازمان نیازی به نصب نرم افزار بر روی سیستم های کاربران و یا ایجاد سیستم های کنترلی و ذخیره ی اطلاعات بر روی سازمان ندارد و تمامی این خدمات در یک فضای ابری از شرکت ارایه دهنده، ارایه می گردد.

همچنین به همان دلیل ذکر شده دیگر نیازی به اقدامات خرید و تمدید دشوار نبوده و سرویس ها به صورت ماهانه یا دیگر دوره های زمانی مدیریت شده از طرف سازمان تمدید می شوند.

از دیگر قابلیت های سرویس های SaaS به نسبت نرم افزار های شبکه و یا لوکال دیگر این است که به راحتی می توان از طریق سیستم مدیریتی مرکزی دسترسی های هر کاربر یا گروهی از کاربران را محدود یا مدیریت کرد.

دیگر مزایای سرویس های SaaS آپدیت شدن و یا به روز رسانی خودکار و آسان نرم افزار ها می باشد، به این صورت که نیاز به دریافت نرم افزار جدید و نصب آن بر روی تک تک سیستم ها نیست و آپدیت ها برای هر کاربر به صورت خودکار بارگذاری و یا برای تایید کاربر آماده سازی می شوند.

یکی دیگر از مهمترین فاکتور ها این است که از آنجایی که سرویس های SaaS بر روی فضای Cloud و به صورت اینترنتی ارایه می شوند، در نتیجه مدیر سازمان و یا کارمندان می توانند از هر نقطه ای که به اینترنت دسترسی داشته باشند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود به ماژول یا نرم افزار مورد استفاده دسترسی یابند.

از جمله نرم افزار ها و مثال هایی که برای سرویس SaaS وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرم افزار های اداری مانند Office یا Google Sheet
  • نرم افزار های ارتباطی و پیام رسان
  • نرم افزار های مدیریتی
  • نرم افزار های حقوق و دستمزد
  • نرم افزار های حسابداری
  • نرم افزار های اتوماسیون شرکتی
  • نرم افزار های مدیریت بانک اطلاعاتی DBMS
  • نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری CRM
  • و…

که همانطور که مشاهده می کنید تمامی این نرم افزار ها نرم افزار جدید و یا ویژه ای نیستند که بر روی دیگر سیستم ها موجود نباشد، بلکه نحوه ارایه خدمات آن ها با سیستم های Cloud باعث می شود تا مزایای ذکر شده در بالا را در اختیار داشته باشند.

با دانشنامه Server.ir همراه باشید تا در رابطه با سرویس ها مرتبط PaaS و IaaS نیز در ادامه مطالعه فرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام…
به نظر شما برنامه هایی مثل اسنپ هم saas هستند؟
به نظر من هست… چ.ن اطلاعات و بانک اطلاعاتی روی سرور ابر اتفاق می افته…
فرایند انتخاب راننده و مسیر روی سیستم ابر اتفاق می افتد و…
از هر جایی هم به اسنپت ات دسترسی داری…
فقط تنها مشکلش اینه که تحت وب نیست… اپلیکیشن بیس هست…

همینطور درمورد دیجی کالا و دیوار و سایر فروشگاه ها چی؟