غول های IT و برنامه نویسان از چه زبان های برنامه نویسی استفاده می کنند؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

غول های IT

در این مقاله به معرفی و بررسی زبان های برنامه نویسی مورد استفاده بزرگترین شرکت های دنیای IT می پردازیم. که هم می تواند برای علاقه مندان جالب باشد هم ممکن است شما را در امر رقابت راهنمایی نماید.

برای این مقایسه و بررسی از شرکت هایی مثل Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, Pinterest, Amazon, Wikipedia, Twitter, eBay, LinkedIn,  استفاده خواهیم کرد.

ابتدا یادآوری می کنیم که برای برنامه نویسی تو بخش Server Side و Client Side وجود دارد که در هر کدام زبان های برنامه نویسی مخصوص آن ها استفاده می شوند همچنین اضافه می کنیم که به Server Side به نام Back End و همچنین به Client Side نیز به نام Front End نیز اشاره می شود.

بخش Front End یا Client Side یک زبان برنامه نویسی به تنهایی و به قدرت در تمامی شرکت های مذکور استفاده شده است، که آن زبان همانطور که شاید حدس زده باشید JavaScript است. در نتیجه هیچ رقابت و مقایسه ای در بخش Client Side باقی نمی ماند و غول های IT همگی از یک زبان برای این منظور استفاده کرده اند. البته JavaScript امکان استفاده در Server Side را نیز شامل می شود که در ادامه متوجه آن خواهید شد.

در نتیجه با نکته ای که در بالا ذکر شد در ادامه مقاله تنها به بررسی زبان های مورد استفاده در Back End و  Data Base ها می پردازیم.

Google

شرکت گوگل برای برنامه نویسی موتور جستجوی خود که پر بازدیدترین صفحه ی وب می باشد از زبان های C – C++ – Go – Java – Python استفاده می کند. که زبان Go ساخت شده توسط خود شرکت گوگل است، که در مقالات آینده به معرفی آن خواهیم پرداخت. دیتابیس های مورد استفاده گوگل نیز MariaDB و BigTable می باشند که مجددا BigTable نیز ساخته شده و توسعه داده شده توسط خود Google می باشد.

همچنین سرویس Youtube نیز همانطور که می دانید برای شرکت گوگل می باشد که از زبان ها و دیتابیس های مشابهی برای ایجاد آن استفاده شده است.

Facebook

شرکت شناخته شده ی فیس بوک برای نوشتن سیستم شبکه اجتماعی خود از زبان های PHP – Python- Hack – C++ – Java و همچنین از زبان Erlang که برای سیستم های Real Time مناسب است استفاده کرده است. همچنین برای دیتابیس نیز از MYSQL و همچنین از دیتابیس HBase و دیتابیس Cassandra که محصول Apache است استفاده می کند.

Yahoo

موتور جستجو و مجله ی اینترنتی Yahoo برای برنامه نویسی از سرویس های شناخته شده ی PHP و JavaScript در سمت سرور استفاده می کند که همانطور که گفته شد JavaScript امکان استفاده در Server Side را نیز دارد. برای دیتابیس نیز از کمپانی از MYSQL و PostgreSQL استفاده می نماید.

Microsoft

شرکت بزرگ مایکروسافت که در فضای وب دارای سرویس ها و سایت های Bing و MSN و Microsoft هستند از زبان برنامه نویسی یکسان ASP.NET و دیتابیس SQL Server استفاده می کند که هر دوی آن ها محصول خود شرکت مایکروسافت می باشند.

Wikipedia

بزرگترین دانشنامه ی آنلاین که برای تمامی کاربران اینترنتی نیز شناخته شده است از زبان PHP و Hack برای توسعه ی سرویس های خود استفاده کرده است و دیتابیس های مورد استفاده ی این مجموعه نیز MYSQL و MariaDB هستند.

Twitter

دیگر شبکه ی اجتماعی معروف و پر کاربر جهان از زبان های برنامه نویسی شناخته شده ی Java – C++ – Ruby  و همچنین از Scala استفاده می کند، و همچنین برای دیتابیس نیز تنها از MYSQL بهره می برد.

Pinterest

این مجموعه که یک شبکه ی اجتماعی اشتراک عکس می باشد از زبان های برنامه نویسی Erlang و Django که یک فریم ورک مرتبط به  Python می باشد استفاده می کند. همچنین دیتابیس های مورد استفاده ی این سیستم نیز MYSQL و Redis هستند.

Amazon

این شرکت که بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان می باشد در مورد زبان های برنامه نویسی از زبان های Java – C++ – Perl استفاده می کند و همچنین برای مدیریت دیتابیس خود نیز از دیتابیس قدرتمند Oracle بهره می گیرد.

eBay

دیگر فروشگاه اینترنتی بزرگ و مشهور دنیا بوده که از زبان های برنامه نویسی Java – JavaScript در بخش سرور استفاده کرده و همچنین همانند آمازور از دیتابیس Oracle بهره می گیرد.

LinkedIn

این شبکه ی اجتماعی که مربوط به دنیای کار و استخدام و… می باشد، از زبان های برنامه نویسی Java – JavaScript و همچنین Scala استفاده می کند و دیتابیس مورد استفاده ی آن Voldemort می باشد که برای ما نیز کمی ناشناخته می باشد.

همانطور که مشاهده کردید تنوع نسبتا زیادی در استفاده از زبان های برنامه نویسی موجود می باشد در نتیجه برای هر گونه برنامه و سرویس تحت وبی می توان از انواع زبان های مختلف استفاده کرد و اولین فاکتور برای انتخاب یک زبان راحتی کاربر و همچنین توانایی بیشتر کاربر و توسعه دهنده در آن زبان می باشد و در موارد حرفه ای تر و برنامه های سنگین تر، بازدهی خوب و قدرتمند بودن زبان از فاکتور های مهم خواهند بود.

با دانشنامه ی Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

به نظر من باید حتما php, python, nodejs رو بلد بود.البته javascript رو دیگه نگفتم چون اون دیگه واجبه.برای دیتابیس هم باید mysql و postgresql رو بلد بود و در کنارش monodb

خب عزیز دلم کسی که node بلده javascript هم بلده دیگه!

این شرکت ها چه جوری همزمان از چندتا زبان برنامه نویسی در سرورشون استفاده می کنن؟

با سلام
برخی از زبان های برنامه نویسی حتما در بستر سرور های لینوکس و یا ویندوز عمل می نماید. اما استفاده همزمان از چند زبان برنامه نویسی مختلف در یک پروژه از مهارت های برنامه نویسی است که نیازمند مهارت و تجربه های لازم در این حوزه است که می توانید با متخصصان در این حوزه در ارتباط باشید.