تفاوت برنامه نویسی ساخت یافته Structured با شی گرا Object Oriented

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله در ادامه روند مقایسه ی زبان های برنامه نویسی، به بررسی تفاوت ها و مقایسه ی سبک های برنامه نویسی ساخت یافته و شی گرا می پردازیم.

تفاوت برنامه نویسی ساخت یافته

در ابتدا باید بدانیم که برنامه نویسی شی گرا یا Object Oriented به صورت کلی از مجموعه ای از اشیا تعریف شده و کلاس ها تشکیل می شود که این اشیا به یکدیگر در ارتباط می باشند. و برنامه نویسی ساخت یافته یا Structured به صورت قسمت های جدا از هم و یک سری دستورالعمل یا Function نوشته می شود که این فانکشن ها در موارد مختلف بازخوانی می شوند.

اگر به خاطر داشته باشید در مقاله ای که زبان های مورد استفاده  PHP و ASP.NET مقایسه شدند به این موضوع اشاره شد که C# به صورت شی گرا بوده اما PHP ساخت یافته می باشد.

اولین نکته این است که در برنامه نویسی ساخت یافته تاکید بر Process و انجام آن می باشد اما در برنامه نویسی شی گرا تاکید بر Data یا اطلاعات است. در واقع در ساخت یافته ابتدا فانکشن فراخوانی می شود و سپس آن دستورالعمل برای اجرا خود از دیتا های لازم استفاده می کند، که به دلیل این که اطلاعات جدا از هم تعریف شده اند به صورت مستقیم اجرا می شوند و سرعت اجرا بیشتر خواهد بود، اما در شی گرا تاکید بر داده موجب می شود تا اطلاعات مرتبط با هم باشند و همچنین از تکرار اطلاعات و کد نویسی اضافه نیز جلوگیری می کند.

برنامه نویسی ساخت یافته، رویکرد بالا به پایین یا Top Down دارد یعنی از بالا یک دستورالعمل به صورت کامل تعریف می شود و سپس در دیگر موارد استفاده می شود اما شی گرا به صورت Bottom Up می باشد و هر شی اطلاعات خود را از کلاس بالاتر از خودش ارث می برد..

برنامه هایی که با برنامه نویسی ساخت یافته نوشته می شوند به Function های کوچک غیر وابسته تقسیم می شوند و برنامه های شی گرا به نهاد ها یا واحد های کوچکی به نام Object تقسیم می شوند.

امنیت برنامه نویسی و کد های ساخت یافته از برنامه نویسی شی گرا کمتر است زیرا در برنامه نویسی شی گرا امکان Data Hiding یا مخفی سازی کد ها وجود دارد که در برنامه نویسی ساخت یافته قابل اجرا نیست.

با برنامه نویسی ساخت یافته می توان تقریبا برنامه های پیچیده را برنامه نویسی کرد، اما نحوه ی تقسیم بندی در شی گرا ها موجب می شود که امکان برنامه نویسی هر نوع برنامه ی پیچیده و بزرگی ممکن باشد، که در برنامه نویسی  ساخت یافته در برخی موارد برنامه نویسی پروژه های سنگین و پیچیده سخت و طولانی و دشوار خواهد شد.

برنامه نویسی ساخت یافته نسبت به شی گرا امکان استفاده مجدد کمتری دارد و همچنین دارای انعطاف پذیری کمتری نیز می باشد.

با دانشنامه ی Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

4 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام
زبا php یک زبان شی گرا می باشد

با سلام و وقت بخیر. ممنون از شما . صحبت در این مورد نیاز به بررسی دقیق تری دارد که مقالات دیگری نیز در این باره نوشته شده است . حرف شما صحیح است اما در واقع از زاویه ساختار اصلی PHP یک زبان شی گرا نیست زیرا شما مجبور به برنامه نویسی شئ گرا با آن نیستید اما در مورد اینکه می توان بصورت شئ گرا با PHP برنامه نوشت بله این مورد امکان پذیر است.

با توجه به ورود زبان های جدید باید گفت ساختار structural داره دوباره جا میوفته

بله طبق گزارش و اخبار جدید به نظر میرسد که مجدد جذابیت های زبان ساختار یافته در حال کشف شدن است در نتیجه باید دید که آینده ی این صنعت به چه سمتی خواهد رفت