هدایت درست کاربران در صفحات و ایجاد ساختار مناسب برای موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت است.
هدایت درست در صفحات سایت (یا به اصطلاح navigation) این امکان را برای کاربران ایجاد می کند که خیلی سریع ترمحتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. این امر باعث می شود که موتور های جستجو متوجه بشوند که کدام یک از صفحات از نظر مدیر وب سایت مهم هستند. و از آنجایی که گوگل نتایج را در قالب صفحه به کاربران نمایش می دهد، مایل است متوجه این موضوع شود که کدام یک از صفحات نقش پررنگ تری را در صفحات یک وب سایت بازی می کند.
هدایت کاربران را بر اساس صفحه اصلی وب سایت انجام دهید
تمام سایت ها دارای یک صفحه خانه (home) یا “root” هستند که معمولا بیشترین بازدید سایت را دارند. زمانی که سایت شما تعدادی صفحات دارد، شما باید به این نکته توجه بفرمایید که کاربران شما چگونه از صفحه ی اصلی سایتتان (root) به صفحه ای با محتویات خاص تر هدایت شوند.آیا شما صدها محصول متفاوت دارید که نیاز به طبقه بندی و کلاس بندی در چند زیر شاخه داشته باشد؟
برای راحتی بیشتر کاربران از “breadcrumb lists” استفاده نمایید.
breadcrumb lists درواقع یک ردیف پیوندهای داخلی در بالا یا پایین صفحه است که مسیر صفحات را نمایش میدهد و کاربر با استفاده از آن به راحتی به مسیر قبلی خود و یا root بازمی گردد.
امکان حذف بخشی از url را در نظر بگیرید
در نظر بگیرید چه اتفاقی می افتد زمانی که یک کاربر بخشی از URL را حذف کند؟ بعضی از کاربران ممکن است به شیوه ای متفاوتی به سایت شما هدایت شوند و شما باید این را پیش بینی کنید.آیا سایت شما برای نشان دادن محتوا در این وضعیت آماده شده است یا کاربرخطای 404 را مشاهده می کند؟
از دو(نقشه ی سایت) sitemap استفاده نمایید: یکی برای کاربران و دیگری برای موتور های جستجو
sitemap یک صفحه ی ساده ای است که ساختاروب سایت شما را نمایش می دهد و معمولا یک لیست سلسله مراتبی را شامل می شود. کاربران در صورتی که در یافتن صفحات به مشکل می خورند ممکن از آن استفاده نمایندو قالبا یک صفحه ی HTML می باشد.
Sitemap برای موتور های جستجو یک فایل XML است که می توان آن را در Google Webmaster Tools اضافه نمود واین کار باعث ایندکس کردن سریع توسط موتورهای جستجو می شود. که در زیر نمونه ای از صفحه ی HTML و فایل XML نمایش داده شده است.