در این مقاله میخواهیم در خصوص نرخ کلیک یا CTR صحبت کنیم.
تمامی کسانی که سایت خود را راهاندازی میکنند، تمایل دارند پس از مدتی به موفقیت برسند و کاربران زیادی را به سمت سایت خود بکشانند. این کار باعث میشود که برند آنها شناخته شود و همین امر نقش بسیار زیادی در برندینگ دارد.
با توجه به این موضوع که در فضای اینترنت، شما نمیتوانید به روشهای سنتی کاربر خود را بشناسید؛ چگونه میتوان تشخیص داد که آیا کاربران سایت شما در حال افزایش است یا خیر! در اینجاست که مفهوم بسیار مهمی به نام نرخ کلیک مطرح میشود و میتواند به موفقیت سایت شما کمک نماید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟
CTR مخفف عبارت: Click Through Rate است. اگر به معنای لغت به لغت آن توجه داشته باشید، متوجه میشوید این مفهوم عددی را نشان میدهد که در اثر کلیک به وجود میآید. ممکن است شما محتوای جالبی را در سایت خود ایجاد کنید و سپس کاربران به محتوایتان توجه کنند و وارد سایتتان شوند.
در اینجا CTR بالا میرود و سایت شما میتواند به رتبه خوبی برسد. از طرف دیگر، شما میتوانید CTR را با استفاده از تبلیغات نیز بالا ببرید و در هر دو صورت سایت شما میتواند به موفقیت خوبی برسد.
CTR، فاکتوری برای مشخص کردن علاقه کاربران
متخصصان سئو و دیجیتال مارکترها به خوبی به این موضوع واقف هستند که نرخ کلیک فاکتوری است که نشان میدهد کاربران اینترنتی تا چه میزان از محتوای سایت شما خوششان آمده است و بر روی آن کلیک کردهاند. به طور مثال، در دوران کرونا، سایتهایی که به تولید محتوا در مورد این بیماری اهمیت میدادند به زودی رتبه خوبی را از رباتهای گوگل بدست آوردند. زیرا کاربران درخواست زیادی برای این محتواها داشتند و سایتهایی که به این مسئله توجه داشتند نرخ کلیک شان بالا رفت و همین امر آن را به یک موفقیت زیاد رساند.
روش محاسبه CTR
برای اینکه CTR به موفقیت سایتها کمک کند و رتبه آنها را بالا ببرد باید به درستی محاسبه گردد. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که CTR چگونه محاسبه میشود. بر اساس اطلاعاتی که موتور گوگل در همین راستا معرفی کرده است حاصل تقسیم هر کلیکی که بر روی محتوای وبسایت شما انجام میشود تقسیم بر تعداد نمایش و یا ایمپرشن آن لینک مساوی با CTR خواهد بود. البته باید بدانید نیازی نیست که شما این عدد را جداگانه حساب کنید و اطلاعات آن را میتوانید در سرچ کنسول بدست بیاورید.
در تعریف بالا برای روش محاسبه نرخ کلیک به تعداد نمایش و یا ایمپرشن اشاره کردیم. ممکن است برخی به این موضوع تسلط نداشته باشند و بخواهند اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند. ایمپرشن به تعداد دفعاتی گفته میشود که لینک محتوای شما در موتور گوگل نمایش داده میشود و در معرض دید کاربران قرار میگیرد. این مفهوم کمی نزدیک به نرخ کلیک است و بسیاری از کسانی که در این حیطه تازهکار هستند درک درستی به آن نخواهند داشت. در ادامه به تفاوت CTR و ایمپرشن میپردازیم.
تفاوت CTR و ایمپرشن
برای اینکه بتوانید در موتور گوگل به محتوای مورد نظر خود برسید، ابتدا باید کلمه کلیدی مورد نظر را در کادر مورد نظر وارد کنید. پس از آن، در کسری از ثانیه محتواهای متعددی به شما نمایش داده میشوند و شما میتوانید تعداد زیادی لینک را در صفحه SERP مشاهده کنید. اکنون که شما در حال مشاهده لینکها در صفحه نمایش هستید، در واقع همان چیزی است که به آن ایمپرشن گفته میشود. اگر بر روی هر یک از این لینکها کلیک کنید و وارد آن صفحه شوید مفهوم CTR رخ داده است.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شما برای محاسبه CTR نیازی به محاسبه دستی آن ندارید و میتوانید اطلاعات مربوط به آن را از ابزارهای متفاوتی مانند گوگل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول به دست آورید. بهتر است بدانید شما باید درک عمیقی به این مفاهیم داشته باشید و آنها را به خوبی به کار ببرید. زیرا شناخت و کاربرد این مفاهیم، باعث میشود استراتژیهای سئو و مارکتینگ خود را بهینه کنید.
CTR ارگانیک چیست؟
اگر شما در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعال هستید ممکن است در مورد CTR ارگانیک شنیده باشید. در واقع، ارگانیک به هر چیزی گفته میشود که به صورت طبیعی جریان دارد و مسئلهای باعث نمیشود که آن روند مورد توجه قرار گیرد. زمانی که لینک شما در صفحه نمایش نشان داده میشود و سپس کاربران خودشان بدون هیچگونه محرکی ( مانند تبلیغات) بر روی آن کلیک میکنند نرخ کلیک ارگانیک به وجود میآید.
زمانیکه صحبت از سئو و بهینهسازی سایت میشود متخصصان سئو باید تمامی تلاششان را بکنند که کاربران متقاعد بشوند بر روی محتوای مورد نظر کلیک کنند. در این صورت CTR افزایش پیدا میکند و رباتهای گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت قدرتمند شناسایی میکنند و رتبه خوبی را به آن اختصاص میدهند.
موفقیت در موتور گوگل زمانبر است؟
اکنون که صحبت به موضوع نرخ کلیک ارگانیک کشیده شد، بهتر است مسئله مهمی را با شما در میان بگذاریم. باید بدانید امروزه موتور گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین و قویترین موتورهای جستجو شناسایی شده است و کاربران اعتماد بسیار زیادی به آن دارند. در همین راستا، موتور گوگل در رابطه با رتبهبندی محتوا بسیار سختگیرانه عمل میکند و در تلاش از میان میلیونها محتوایی که بر روی سایتها بارگذاری میشوند بهترین محتوا را شناسایی کند. اگر محتوای شما رتبه نخست را در موتور گوگل بدست بیاورد، یعنی گوگل بالاترین اعتماد را به آن دارد و بر اساس الگوریتمها درست عمل کرده است.
جایگاه یک تا پنج در موتور گوگل بسیار ارزشمند است و تقریبا تمامی دیجیتال مارکترها و متخصصان سئو در تلاش هستند به این جایگاه برسند. بر اساس اطلاعاتی که موتور گوگل ارائه داده است بیشتری نرخ کلیک بر روی محتواهایی صورت میگیرد که در این 5 جایگاه هستند. زمانی که بتوانید با استراتژیهای هدفمند سئو به این جایگاه برسید ترافیک شما به صورت طبیعی بالا میرود. ترافیک طبیعی برای گوگل بسیار خوشایند است و همین امر باعث میشود جایگاه و رتبه شما به میزان بسیار زیادی بالا برود. آمارها نشان میدهند به طور میانگیم 33 درصد از کلیکهای ارگانیک در 5 لینک اولی صورت میگیرد که در موتور گوگل نمایش داده میشوند.
نرخ کلیک و موفقیت در سایت
اکنون دیگر به خوبی متوجه شدهاید CTR چیست و چگونه محاسبه میگردد.
CTR به شما کمک میکند محتوای خود را هدفمند تولید کنید. اگر محتوای شما تولید شود و در بستر اینترنت قرار گیرد، اما مورد توجه کاربران نباشد، برند شما شناسایی نمیشود و همین امر چالشهای زیادی را برایتان ایجاد میکند. بنابراین، شما باید بتوانید به جایگاه مناسبی برسید و CTR خود را بالا ببرید. با این کار بازگشت سرمایه خواهید داشت و این مسئله میتواند برای شما بسیار ارزشمند باشد.
متقاعدسازی در تولید محتوا
با توجه به این مسئله که نرخ کلیک مفهوم مهم و بنیادی در سئو است، شما باید به اصل متقاعدسازی کاربر توجه داشته باشید و محتوای خود را به گونهای تولید کنید که کاربر بر روی آن کلیک کنید. به طور مثال، تصور کنید کاربر میخواهد اطلاعات خود را در مورد یک عطر خاص بالا ببرد. اگر شما از قبل به این مسئله فکر کرده باشید و یک ویدیو هدفمند تولید کرده باشید، بیشک به زودی مورد توجه قرار میگیرد. استفاده از کاور مناسب برای ویدیو یکی از مواردی است که میتواند کاربر را برای مدتی بر روی محتوای شما نگه دارد و سپس او ناخودآگاه کلیک کند.
با توجه به این موضوع که نرخ کلیک رابطه مستقیمی با رتبه سایت دارد، سرمایهگذاری بر این زمینه سایت شما را بالا میکشد و در نتیجه میتوانید به پیشرفتهای زیادی دست پیدا کنید. تمامی متخصصان سئو و دیجیتال مارکترها باید با اصل متقاعد سازی و جذب کاربر آشنایی داشته باشند و کاربر را متقاعد سازند محتوای آنها را مورد توجه قرار دهد.
تکنیکهای مناسب برای افزایش CTR
امروزه، نرخ کلیک به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است که به سادگی نمیتوان از کنار آن گذشت. اگر متخصصان سئو به تولید محتوا اهمیت زیادی بدهند بیشک میتوانند به موفقیتهای زیادی برسند. همواره توصیه میشود در تولید محتوا به نیازهای کاربران توجه داشته باشید و آنها را مد نظر قرار دهید. کاربران به سمت محتواهایی متمایل میشوند که بر اساس نیازهایشان درست شده است و میتواند پاسخی برای سوالهایشان پیدا کنند. بهتر است بدانید تکنیکهای زیادی برای افزایش CTR وجود دارند که در ادامه به آنها میپردازیم.
به منظور افزایش نرخ کلیک سایت باید در صدد بهینه سازی آن باشید. بهینه سازی CTR رابطه مستقیمی با بهینه سازی محتوا دارد. اگر قصد دارید تعداد کلیک های خود را افزایش دهید، باید روی سئو محتوای خود تمرکز کنید. محتوای وب سایت شما باید به قدر کافی بهینه شده باشد و در کنار آن جذابیت کافی را نیز داشته باشد. بهتر است به منظور بهینه سازی نرخ کلیک خود گام های خود را هدفمند بردارید.
توجه به الگوریتمهای گوگل
یکی از مهمترین مواردی که به موفقیت سایت شما کمک میکند تولید محتوا بر اساس الگوریتمهای گوگل است. امروزه، گوگل الگوریتمهای زیادی را فعال کرده است که هر یک باعث میشوند کاربران به محتوای مناسبی دسترسی داشته باشند. اگر شما محتوای خود را بر اساس الگوریتمها تولید کنید و به نکات مختلف در سئو سایت توجه داشته باشید، بیشک سایت شما مورد توجه رباتهای گوگل قرار میگیرد و رتبه خوبی را به شما اختصاص میدهد (اگر به موضوع سئو علاقهمند هستید، میتوانید مقاله آشنایی با انواع سئو را مطالعه کنید). با قرارگیری در رتبههای نخست گوگل نرخ کلیک بالا میرود و شما به نتایج مورد نظر خود میرسید.
تبلیغات کلیکی
یکی از بهترین روشها برای افزایش CTR تبلیغات کلیکی است.
PPC یا تبلیغات کلیکی، به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. در وراقع، روش کار بدین صورت است که شما به ازای هر کلیک که بر روی لینکهای مورد نظرتان صورت میگیرد؛ مبلغی را پرداخت میکنید. یکی از شناختهشدهترین این تبلیغات گوگل ادز است.
برای اینکار شما باید کلمه کلیدی مورد نظرتان را انتخاب نمایید و سپس گوگل، کاربران را به سمت سایت شما هدایت میکند. به ازای هر یک کلیک هزینهای از پنل کاربری شما برداشته میشود. بهتر است بدانید کلیک ارگانیک با کلیکی که در ازای پرداخت پول دریافت میکنید متفاوت است. اما نتیجه کار در هر دو روش یکسان است و میتواند به شناختهشدن برند شما کمک نماید.
چرا باید به نرخ کلیک اهمیت بدهیم؟
همانطور که میدانید نرخ کلیک اهمیت زیادی دارد و میتواند به موفقیت برند شما کمک کند. در ادامه تلاش میکنیم به دو مزیت مهم CTR بپردازیم.
برندسازی
یکی از مهمترین مزیتهایی که CTR برای شما به همراه دارد برندسازی است. باید بدانید دنیای کاری امروزی با دنیای سنتی گذشته تغییرات زیادی کرده است و تنها زمانی کسبوکارها میتوانند به موفقیت برسند که برند خود را در ذهن مخاطبان ثبت کنند. به طور مثال، اگر شما در زمینه فروش چمن مصنوعی فعالیت دارید و با افزایش نرخ کلیک کاربران زیادی را به سمت سایت خود بکشانید، برند شما به عنوان یک برند قدرتمند در ذهن آنها ثبت میشود و همین امر به موفقیت شما کمک مینماید.
بازگشت سرمایه
یکی دیگر از مواردی که در اثر افزایش نرخ کلیک بدست میآید بازگشت سرمایه است. شما به چه دلیلی سایتی را راهاندازی میکنید؟ بیشک هدف شما فروش و یا اهداف مرتبط است. اگر نتوانید در این زمینه به موفقیت برسید، هزینههای زیاد سایت باعث میشود که سایت خود را منحل کنید. باید بدانید یکی از مواردی که میتواند بازگشت سرمایه را برای شما میسر سازد افزایش CTR است. با این کار رباتهای گوگل به سایت شما رتبه خوبی میدهند و در نتیجه میتوانید در میان کاربران و یا مشتریان بالقوه شناسایی شوید.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد نرخ کلیک با شما در میان بگذاریم. همانطور که متوجه شدهاید، به تعداد بارهایی که کاربران بر روی لینک شما کلیک میکنند و وارد سایت شما میشوند CTR یا نرخ کلیک گفته میشود.
زمانی که به CTR اهمیت میدهید، ورودی سایت بالا میرود و در نتیجه رتبه خوبی را در موتور گوگل بدست میآورید. با اینکار برند شما شناخته میشود و در نتیجه میتوانید درآمد خود را بالا ببرید. برای اینکه CTR افزایش پیدا کند، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. تولید محتوا بر اساس الگوریتمهای گوگل و استفاده از تبلیغات کلیکی دو راهکار برای افزایش نرخ کلیک هستند.