جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

آشنایی با سئو و انواع آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

پس از گسترش کسب و کارهای آنلاین و پدید آمدن فروشگاه‌های اینترنتی، سئو سایت به یکی از مهم‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و صاحبان مشاغل بخشی از بودجه بازاریابی را به این موضوع اختصاص می‌دهند.

سئو و انواع آن فرایند پیچده‌ای دارد و برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو باید اقدامات مختلفی را در بازه زمانی نسبتا طولانی انجام داد. اما به طور کلی، انواع سئو در راستای بهتر دیده شدن سایت در نتایج جستجو به کار گرفته می‌شوند و همه آن‌ها هدفی مشخص را دنبال می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم انواع سئو سایت را بررسی کنیم تا با هرکدام از آن‌ها آشنا شوید.

افزون بر این، کاربرد و مجموعه فعالیت‌های هرکدام از روش‌ها را شرح خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید انواع سئو را بشناسید، با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

سئو چیست و چرا مهم است؟

جهت آشنایی با سئو و انواع آن ابتدا نیاز است بدانیم که سئو به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟

سئو (SEO) که از سر واژه‌های Search Engine Optimization برگرفته شده است، به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای هر نوع موتور جستجو از جمله گوگل است.

اما به طور کلی، سئو به مجموعه اقداماتی در داخل و خارج سایت گفته می‌شود تا موتورهای جستجو به درک بهتری از وب‌سایت برسند و صفحات مختلف آن بتوانند به جایگاه‌های برتر نتایج جستجو دست پیدا کنند. با رسیدن صفحات مختلف سایت به جایگاه‌های برتر نتایج جستجو، افراد بیشتری می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

امروزه سئو یا به طور کلی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو، به یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی تبدیل شده است و اکثر وب‌سایت‌ها از این روش برای رونق کسب و کار خود استفاده می‌کنند. با سئو شدن سایت، بازدید از صفحات از جمله محصولات در سایت‌های فروشگاهی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه می‌توان مشتری‌های بیشتری را جذب کرد.

علاوه بر این، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش آگاهی از برند، برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان بیشتر و کسب اعتبار بالاتر به عنوان یک منبع قابل اعتماد در حوزه مورد نظر اشاره کرد. پس امروزه نمی‌توان از این روش بازاریابی و انواع چشم‌پوشی کرد و آن‌ها را نادیده گرفت.

آشنایی با انواع سئو

آشنایی با انواع سئو

سئو انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها در راستای بهبود سایت برای نتایج جستجو به کار گرفته می‌شوند. البته می‌توان دسته‌بندی‌های مختلفی را برای انواع SEO در نظر گرفت.

در واقع، هر کدام از روش‌های بازاریابی در یک دسته‌بندی خاص قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، این روش از بازاریابی از نظر تمرکز بر فرایند و اقداماتی که در داخل یا خارج وب‌سایت انجام می‌شود، به دو دسته سئو داخلی (Seo-On-page) و خارجی (Seo-Off-page) تقسیم می‌شود.

در مثالی دیگر، از نظر فرایندهای اخلاقی و غیراخلاقی نیز سئو را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی کرد.

  • کلاه سفید
  • کلاه سیاه
  • کلاه خاکستری
  • منفی

به غیر از موارد مذکور، این روش از بازاریابی انواع دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • محتوایی
  • تکنیکال
  • محلی
  • موبایل

در ادامه مقاله هرکدام از این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد و کاربرد هر یک را بیان خواهیم کرد.

سئو داخلی (On-Page-Seo)

سئو داخلی که متخصصان آن را On-Page-Seo می‌نامند، به مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که در داخل سایت انجام می‌شود تا صفحات مختلف وب‌سایت برای موتورهای جستجو بهینه شوند. به بیانی دیگر، متخصصان در On-Page-Seo با انجام تکینک‌ها و فرایندهای مختلفی سعی می‌کنند صفحات مختلف یک سایت را برای موتورهای جستجو و حتی کاربران قابل درک کنند.

سئو داخلی

مهم‌ترین اقدامات سئو داخلی

برای انجام این نوع سئو باید اقدامات و فعالیت‌های مختلفی را انجام داد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی:

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات در On-Page Seo، تحقیق کلمات کلیدی است. متخصصان این حوزه پیش از شروع به نوشتن مطالب لندینگ پیج‌ها و مقالات بلاگ، لیستی از کلماتی که بیشترین جستجو را دارند، انتخاب می‌کنند. برای انتخاب کلمات کلیدی ابزارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به keyword Planner و KWFinder اشاره کرد.

  • بهینه‌سازی عناوین صفحات و مقالات:

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی، بهینه‌سازی عنوان صفحه است. ربات‌‌های موتورهای جستجو برای درک صفحه و پی بردن به مفهوم آن به عنوان توجه زیادی دارند و به همین دلیل باید در عنوان اصلی از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرد.

  • بهینه‌سازی تصاویر صفحه:

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در سئو داخلی انجام می‌شود، بهینه‌سازی تصاویر است. بهینه‌سازی تصاویر در سئو داخلی شامل استفاده از متن جایگزین (ALT Image)، انتخاب نام فایل، فشرده کردن، کاهش حجم و انتخاب تصویر مناسب می‌شود.

  • لینک‌ سازی داخلی:

لینک سازی داخلی یکی دیگر از مواردی است که در On-Page Seo انجام می‌شود. شما با استفاده از لینک‌های داخلی می‌توانید صفحات مختلف از جمله لندینگ پیج‌ها را به صفحات زیر لندینگ مرتبط کنید. علاوه بر ارتباط دادن صفحات مرتبط با یکدیگر، با لینک سازی داخلی می‌توانید به مطالبی که می‌خواهید، اعتبار ببخشید.

  • بهینه‌سازی تگ‌های مطالب:

صفحات و مطالبی که در بخش‌های مختلف سایت وجود دارند، از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و علاوه بر تگ H1، زیرعنوان‌هایی نیز دارد. یکی دیگر از مواردی که در سئو داخلی سایت باید انجام شود، استفاده از تگ‌های H2، H3 و … است. البته ناگفته نماند که در این تگ‌ها نیز باید از کلمات کلیدی استفاده شود.

سئو خارجی (Off-Page-SEO)

برخلاف سئو داخلی، سئو خارجی به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت انجام می‌شود تا سایت از نظر موتورهای جستجو بهینه به نظر برسد. این روش بیشتر روی تبلیغ و معرفی برند سایت در فضای اینترنت تمرکز دارد. به بیانی ساده‌تر، با استفاده از Off-Page SEO می‌توان کسب و کار خود را در سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی معرفی و تبلیغ کرد.

سئو خارجی

مهم‌ترین روش‌ها برای سئو خارجی

در این نوع سئو هم فعالیت‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • لینک‌سازی خارجی:

مهم‌ترین روشی که برای سئو خارجی مطرح می‌شود، لینک‌سازی خارجی است. شما با رپورتاژ نویسی و دریافت بک لینک از سایت‌های دیگر می‌توانید اعتبار دامنه وب‌سایت خود را افزایش دهید. لینک‌سازی خارجی اگر به صورت صحیح و اصولی پیاده‌سازی شود، تاثیر شگرفی در SEO سایت دارد. البته ناگفته نماند که اگر این کار به درستی انجام نشود، صدمات جبران ناپذیری به سایت وارد می‌شود و حتی امکان حذف از نتایج جستجو نیز وجود دارد.

 

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ برند:

یکی دیگراز مهم‌ترین اقداماتی که در سئو خارجی انجام می‌شود، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ برند است. گوگل معمولا امتیاز بیشتری را برای وب‌سایت‌هایی که برند هستند، در نظر می‌گیرند و عموما صفحات مختلف آن‌ها را در نتایج برتر نمایش می‌دهد. یکی از بهترین بسترها برای تبلیغ برند، شبکه‌های اجتماعی است.

سئو کلاه سفید (White-Hat SEO)

اگر سئو سایت را بر اساس اصول و قوانینی که مورد تایید موتورهای جستجو از جمله گوگل هست را پیاده‌سازی کنیم، سئو کلاه سفید انجام داده‌ایم.

به بیانی دیگر، در این روش تمامی قوانین و تکنیک‌هایی که مورد تایید موتورهای جستجو است، به شکل اصولی پیاده‌سازی می‌شوند و متخصصان و کارشناسان به دنبال دور زدن و زیر پاگذاشتن قوانین نیستند.

سئو کلاه سفید

کارشناسان و متخصصان می‌گویند که سئو کلاه سفید، بهترین روش برای کسب رتبه صفحات مختلف سایت در نتایج جستجو به شمار می‌رود و به نوعی موفیقت آن تضمینی است.

البته نتیجه گرفتن در این روش کمی زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت که سایت را در کمترین زمان ممکن سئو کرد. برخی از فعالیت‌های این روش عبارت‌اند از:

  • تولید محتوای باکیفیت
  • بهبود دادن رابط و تجربه کاربری سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها و مطلب
  • لینک‌سازی داخلی

سئو کلاه سیاه (Black-Hat SEO)

برخلاف سئو کلاه سفید که از روش‌های اصولی و بر اساس قوانین موتورهای جستجو برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو استفاده می‌شود، در سئو کلاه سیاه قضیه کاملا برعکس است.

در این روش، افراد سعی می‌کنند از ضعف الگوریتم‌های موتورهای جستجو استفاده نمایند تا سایت را به جایگاه‌های برتر برسانند. موتورهای جستجو از جمله گوگل روش مذکور را به هیچ عنوان دوست ندارند و در صورتی که متوجه شوند یک سایت از چنین روشی استفاده می‌کند، آن را از نتایج جستجو حذف می‌کنند. پس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که از این روش استفاده کنید.

سئو کلاه سیاه

از روش‌های رایج در سئو کلاه سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خرید لینک‌های مصنوعی
  • دستکاری لینک‌ها
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  • کپی کردن محتوا
  • استفاده مخفی از کلید واژه‌ها

سئو کلاه خاکستری (Gray-Hat SEO)

یکی دیگر از روش‌هایی که به منظور بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، سئو کلاه خاکستری (Gray-Hat SEO) است.

سئو کلاه خاکستری بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار می‌گیرد. این روش کمی خطرناک‌تر از سئو کلاه سفید است اما تکنیک‌ها و اقداماتی که در آن انجام می‌شود، به اندازه سئو کلاه سیاه اثر منفی ندارد.

 معمولا وب‌سایت‌هایی که از تکنیک‌های این روش استفاده می‌کنند، در خطر جریمه شدن قرار ندارند، چراکه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که قانونی برای منع آن‌ها وجود ندارد. گفتنی است که با استفاده از Gray-Hat SEO، سایت سریع‌تر از روش کلاه سفید سئو شده و به رتبه‌های برتر نتایج جستجو می‌رسد.

سئو کلاه خاکستری

باتوجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو دائما در حال آپدیت شدن هستند، آشنایی با تکینک‌هایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مهم است. چراکه ممکن است برخی از تکینک‌هایی که در شیوه مذکور مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده نزدیک در دسته کلاه سیاه قرار گرفته و باعث جریمه شدن وب‌سایت شود.

از مهم‌ترین روش‌هایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تبادل لینک‌ها
  • لینک‌سازی در وب‌سایت‌هایی با اعتبار کم
  • نظر دادن در وبلاگ‌های دیگر به همراه ساخت بک لینک

سئو منفی (Negative SEO)

یکی دیگر از روش‌های غیر اخلاقی که اخیرا توسط بسیاری از رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، سئو منفی است. افراد در این روش فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که با لطمه زدن به جایگاه رقبا در نتایج جستجو، آن‌ها را از گردونه رقابت حذف کند. به طور کلی، به مجموعه اقدامات و تکینک‌های خرابکارانه و غیراخلاقی که برای ضربه زدن به جایگاه رقبا در نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، سئو منفی گفته می‌شود.

منفی

روش‌های رایج سئو منفی

سئو منفی که تقریبا مفهوم جدیدی به شمار می‌رود، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

رایج‌ترین شیوه‌های این نوع از سئو عبارت‌اند از:

  • هک کردن وب‌سایت:

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های فضای وب، هکرها هستند که نباید دست کم گرفته شوند. هکرها در یک چشم به هم زدن می‌توانند وب‌سایت شما را هک کنند و با لینک‌های اسپم و محتواهای بی کیفیت ضربات جبران ناپذیری را به کسب و کار شما وارد کنند. البته این موضوع بیشتر برای کسب و کارها و وب‌سایت‌های بزرگ صدق می‌کند. رقبا برای ضربه زدن به وسایت شما دست به هک کردن سایت شما می‌زنند تا خودشان به جایگاه بهتری در نتایج جستجو دست پیدا کنند.

ایجاد بک لینک‌هایی با کلمات غیر اخلاقی و نامرتبط:

یکی دیگر از روش‌هایی که در سئو منفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد لینک‌های به سایت شما با انکرتسکت‌های نامرتبط و حتی غیراخلاقی است. در چنین حالتی گوگل امتیازات منفی بسیار زیادی را برای وب‌سایت شما در نظر می‌گیرد و حتی ممکن است فعالیت وب‌سایت شما را غیرقانونی و غیراخلاقی شناسایی کند.

لینک‌سازی اسپم به وب‌سایت شما:

اگر لینک‌های اسپم از یک مقدار مشخصی بیشتر شود، آسیب‌های جبران ناپذیری به وب‌سایت شما وارد می‌شود. از همین رو، برخی از رقبا در سئو منفی هزاران لینک اسپم ایجاد می‌کنند که مقصد آن‌ها به وب سایت شما است. به طورکلی باید مراقب بود لینک‌های اسپمی که به سایت شما داده می‌شوند را بی اثر کرد تا گوگل امتیاز منفی برای آن‌ها در نظر نگیرد.

سئو تکنیکال

در این نوع از سئو، فاکتورها و پارامترهای فنی که به بهینه شدن سایت و کسب نتایج برتر در موتورهای جستجو کمک می‌کند، انجام می‌شود. به بیانی دیگر، در سئو تکنیکال سایت از نظر موارد و پارامترهای فنی بهینه می‌شود. هدف اصلی SEO Technical، بهبود صفحات مختلف سایت برای کراول شدن بهتر توسط خزنده‌های موتورهای جستجو و در نتیجه ایندکس آن‌ها است.

اگر این روش به خوبی پیاده‌سازی نشود، صفحات سایت توسط خزنده‌های گوگل به خوبی عمل crawl کردن را انجام نمی‌دهد و در بسیاری از مواقع ایندکس مطالب آن‌ها انجام نخواهد شد.

سئو تکنیکال

گفتنی است که این روش بخشی از سئو داخلی نیز به حساب می‌آید و برخی از متخصصان این دو را قابل تفکیک از هم نمی‌دانند.

در سئو تکنیکال چه مواردی باید رعایت شود؟

در این روش از SEO نیز تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که با پیاده‌سازی اصولی آن‌ها می‌توان سایت را از نظر فنی برای موتورهای جستجو بهینه کرد. مهم‌ترین این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • ساخت سایت مپ
  • بهینه‌سازی فایل txt و بررسی آن برای ایجاد دسترسی خزنده‌ موتورهای جستجو به وب‌سایت
  • بهینه سازی URLهای سایت
  • بهینه‌کردن و پیاده‌سازی اصولی معماری وب‌سایت
  • افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت

مهم‌ترین موردی که در سئو تکنیکال دارای درجه اهمیت بالایی است، افزایش بارگذاری صفحات است. در واقع کارشناسان و متخصصان با به کارگیری روش‌های مختلف، از جمله بهینه‌سازی در بخش کدنویسی تلاش می‌کنند که سرعت سایت را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو است و سایت‌هایی با سرعت پایین معمولا در رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

سئو محتوا (Content SEO)

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی مذکور که به عنوان بخشی از سئو داخلی سایت در نظر گرفته می‌شود، سئو محتوا (Content SEO) است.

در این روش تمرکز روی تولید محتوا است و به همین دلیل مطالبی که در داخل سایت قرار می‌گیرند، باید به گونه‌ای نوشته شوند که مورد تایید موتورهای جستجو باشند.

 یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل که برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو در نظر می‌گیرد، کیفیت محتوا و نوشته‌هایی است که در سایت آپلود می‌شوند.

اگر اصول سئو را در محتوایی که در سایت بارگذاری می‌شود، رعایت نکنیم و همچنین نوشته مورد نظر کیفیت بالایی نداشته باشد، قطعا جایگاهی در بین نتایج برتر جستجو نخواهد داشت.

محتوا

برای تولید محتوای سئو شده و با کیفیت باید قواعد و قوانین مختلفی را در نظر گرفت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نوشتن محتوای کامل و جامع
  • در نظر گرفتن پرسش‌های احتمالی کاربران و پاسخ دادن به آن‌ها
  • استفاده از کلمات کلیدی با رعایت چگالی در طول متن، عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها
  • لینک دادن به منبع اصلی محتوا
  • استفاده از FAQ (پرسش‌های پرتکرار) در محتوا

سئو محلی (Local SEO)

سئو محلی یا لوکال نیز، بهترین روش برای کسب و کار‌ها در یک منطقه جغرافیایی خاص می‌باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید در حوزه فروش قهوه در خرم‌آباد فعالیت می‌کنید و فقط این امکان را دارید که محصولات خود را به مردم این شهر عرضه کنید. شما برای این کار باید از سئو محلی کمک بگیرید و با استفاده از قواعدی که در این روش وجود دارد، سایت خود را برای مردم خرم‌آباد سئو کنید.

محلی

البته برای این روش نیز باید به چند فاکتور مهم توجه و برخی از قواعد و قوانین را در سایت پیاده‌سازی کرد.

  • عنوان اطلاعات تماس و نشانی محل کسب و کار در تمامی صفحات سایت
  • اضافه کردن اسیکمای Local Business در صفحه اصلی وب‌سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی که شامل نام محل و منطقه جغرافیایی است

سئو موبایل (Mobile SEO)

توجه گوگل و بسیاری از موتورهای جستجو در سال‌های معطوف بر بهینه‌سازی سایت در نسخه موبایل می‌باشد. در همین راستا مفهومی به نام سئو موبایل (Mobile SEO) شکل گرفت که تمرکز بر بهینه‌سازی وب‌سایت برای نسخه گوشی‌های موبایل را بر عهده دارد.

در این روش، سئوکاران و متخصصان این حوزه؛ با انجام اقدامات و فعالیت‌هایی تلاش می‌کنند تا نسخه موبایل وب‌سایت خود را بهبود ببخشند.

با توجه به اینکه امروزه موبایل‌ها بیشتر از کامپیوترها و دستگاه‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گوگل نیز الگوریتمی را معرفی کرد تا صفحات سایت پیش از نمایش در دسکتاپ در نسخه موبایل ایندکس شوند.

برای بهینه سازی وب‌سایت در نسخه موبایل چه مواردی را باید رعایت کرد؟

برای اینکه نسخه موبایل وب‌سایت از نظر موتورهای جستجو بهینه به نظر برسد، باید چند مورد مهم را رعایت کرد.

از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سرعت بارگذاری صفحات مختلف وب‌سایت در نسخه موبایل باید سریع باشد
  • وب‌سایت شما برای نسخه موبایل باید بهینه باشد که اصطلاحا به آن Mobile Friendly می‌گویند
  • وب‌سایت در نسخه موبایل باید طوری نمایان باشد که کاربران راحت از آن استفاده کنند.
  • همچنین مطمئن شوید که بنرهای تبلیغاتی یا پاپ آپ‌هایی که در وب‌سایت وجود دارند، برای کاربر مزاحمت ایجاد نمی‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با سئو و انواع آن آشنا کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما سودمند باشد.

جهت بهبود سئو سایت خود، می‌توانید مقاله تاثیر هاستینگ بر سئو سایت را مطالعه فرمایید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سئو و انواع آن می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها