جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تاثیر هاستینگ بر سئو سایت

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

امروزه، تمامی کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند برای اینکه بتوانند فروش خود را افزایش دهند و به یک برند شناخته‌شده تبدیل شوند؛ باید وارد فضای اینترنت شوند.

در گذشته (حدود بیست سال پیش) رشد در فضای اینترنت، ساده بود. اما امروزه با توجه به اینکه تمامی کسب‌وکارها وارد فضای آنلاین شده‌اند؛ به سختی می‌توان رشد کرد و باید به نکات و استانداردهای زیادی توجه داشت.

سئو سایت یکی از مهم‌ترین اصولی است که باعث رشد سایت‌ها می‌شود. به همین دلیل، متخصصان سئو به عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت توجه دارند و تلاش می‌کنند با بهبود این فاکتورها، سایت‌ها را در مسیر رشد قرار دهند.

یکی از عواملی که بر سئو سایت اثر می‌گذارد هاستینگ است. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی را در مورد تاثیر هاستینگ بر سئو سایت در اختیار شما قرار دهیم.

هاست چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به طور تخصصی به تاثیر هاستیگ بر سئو سایت بپردازیم، بهتر است به این موضوع نگاهی داشته باشیم که هاستینگ چیست؟

هاست (یا فضای میزبانی) به فضایی گفته می‌شود که به یک وب‌سایت اختصاص دارد و از آن برای نگهداری اطلاعاتی نظیر فایل‌های سایت‌ساز، پایگاه داده‌ها، متون و تصاویر استفاده می‌شود.

تاثیر هاست بر سئو

 

هر وب‌سایت با توجه به اطلاعاتی که دارد، حجم مشخصی از سرور را به خود اختصاص می‌دهد. برخی از سرورها، فضای هارد خود را به فضاهای کوچک‌تری تقسیم می‌کنند و در نتیجه با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می‌گیرند.

هاست‌ها از نظر ساختاربندی

به طور کلی، هاست‌ها از نظر ساختاربندی به سه دسته هاست‌های حرفه‌ای، ارزان و ابری تقسیم‌بندی می‌شوند. هاست ارزان به هاست‌هایی گفته می‌شود که منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و زیرساخت قوی ندارد. هاست ابری نوعی خدمات است که در آن چندین سرور به‌صورت هم‌زمان وظیفه میزبانی را بر عهده دارند.

کدام سرویس بهتر است؟

با توجه به اینکه متخصصان سئو، به موضوع تاثیر هاستینگ بر سئو سایت اهمیت می‌دهند و همواره تلاش می‌کنند از بهترین سرویس برای سایت‌های خود استفاده نمایند؛ همواره سوال دارند که کدام سرویس بهتر است.

آمارها نشان می‌دهند سرویس‌های ابری، دارای پایداری و سرعت دسترسی بالایی هستند و همین امر باعث شده است از دو سرویس دیگر بهتر و قوی‌تر عمل کنند.

آیا هاست تاثیر مستقیم بر سئو سایت دارد؟

زمانیکه صحبت از تاثیر هاستینگ بر سئو سایت می‌شود، این سوال مطرح می‌گردد آیا هاستینگ به طور مستقیم بر سئو سایت اثر می‌گذارد یا خیر.

پاسخ به این سوال قطعا منفی است و هرگز نمی‌توان تاثیر هاستینگ بر سئو سایت را یک تاثیر مستقیم دانست (مانند بسیاری از موارد از جمله تولید محتوا که  سئو سایت را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند).

از طرف دیگر، نباید اینگونه تصور شود تاثیر هاسیتنگ بر سئو سایت ناچیز است و نادیده گرفتن آن و عدم توجه به انتخاب هاستینگ مناسب، اثری در رشد سایت ندارد.

به طور کلی، یک شرکت هاستینگ معتبر وظیفه دارد اصول و استانداردهایی را رعایت کند و اگر این موارد رعایت نشوند به سئو سایت آسیب وارد می‌شود. اکنون سوال این است کدام استانداردها در انتخاب هاستینگ مهم هستند و بر سئو سایت اثر می‌گذارند. در ادامه تاثیر هاستینگ بر سئو سایت را به طور تخصصی مورد توجه قرار می‌‌دهیم.

سرعت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تاثیر هاستینگ بر سئو سایت در نظر گرفته می‌شود، سرعت است. همانطور که می‌دانید با توجه به رقابتی که در این فضا وجود دارد هر چقدر سرعت سایت بالاتر باشد؛ به همان اندازه تعامل کاربران با سایت افزایش پیدا می‌کند و این مسئله بر رتبه سایت اثر می‌گذارد.

ربات‌های خزنده، زمانی که وارد سایت می‌شوند به عواملی نظیر سرعت سایت توجه دارند و بر اساس آن به سایت رتبه می‌دهند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، مشخص گردیده است کاربران سایت‌هایی را که لود آن‌ها بیش از 3 ثانیه طول می‌کشد ترک می‌کنند.

سرعت سایت به کیفیت سرور بستگی دارد!

بهتر است بدانید سرعت سایت به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن‌ها کیفیت سرور است.

به همین دلیل، متخصصان سئو به تاثیر هاستینگ بر سئو سایت اهمیت می‌دهند و تلاش می‌کنند با شرکت‌های معتبر در ارتباط باشند.

هر چقدر سرعت سرور بالاتر باشد، به همان اندازه سرعت سایت نیز بالا می‌رود. سخت‌افزار سرور یکی از مواردی است که می‌تواند بر سرعت سایت اثر بگذارد.

اما این تمام ماجرا نیست و فاکتورهای دیگری نظیر دیتاسنتر و سرعت آپلینک شبکه، نحوه کانفیگ سرور برای دستیابی به سرعت بالا، استفاده از سرویس‌های شتاب‌دهنده سرعت دسترسی، کانکشن سرعت بالا و پهنای باند مناسب سرور و تعداد سایت پشتیبانی شده هر سرور و بار ترافیک کنترل‌شده کل سایت‌ها بر روی سرعت سرور اثر می‌گذارند و در اینجاست که متوجه می‌شوید تاثیر هاستینگ بر سئو سایت بسیار مهم است و هرگز نباید نادیده گرفته شود.

یک مثال ساده

با توجه به مواردی که در مورد سرعت سرور و تاثیر هاستینگ بر سئو سایت توضیح دادیم، می‌توانیم با یک مثال ساده این مسئله را بهتر درک کنید.

اگر سروری چند سایت سبک داشته باشد و روزانه تعداد کمی کاربر وارد سایت‌ها شوند، سرعت سرور بالاتر از سروی است که چندین سایت سنگین را مدیریت می‌کند و شما می‌خواهید به عنوان یک سایت جدید از آن استفاده نمایید.

به همین دلیل، انتخاب سرور اختصاصی و با کیفیت از جمله مواردی است که تمامی افراد و کاربران باید مد نظر قرار دهند.

آپ‌تایم

زمانی که صحبت از تاثیر هاستینگ بر سئو سایت می‌شود یکی از مواردی که باید در مورد آن صحبت کنیم آپتایم است. آپتایم مفهوم بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در اینجا تلاش می‌کنیم به طور ساده آن را توضیح دهیم. آپتایم میزان در دسترس بودن و یا بالا بودن سایت است. سرور باید این توانایی را داشته باشد که وب‌سایت را به خوبی اجرا کند و در دسترس کاربران قرار دهد. این فاکتور به صورت درصدی و ماهیانه سنجیده می‌شود و اگر متوجه شدید هاست شما قطعی زیادی دارد بدین معناست که آپتایم سایت و یا اپتایم سرور پایین است.

آپ‌تایم پایین چه آسیب‌هایی را به سایت وارد می‌کند؟

تصور کنید شما کاربری هستید که وارد یک سایت می‌شوید اما سایت قطع است و باز نمی‌شود. بی‌شک، سریعا سایت را ترک می‌کنید و به سراغ سایت دیگری می‌روید. اگر این مسئله دائما در سایت تکرار شود؛ تعامل کاربران با سایت کاهش پیدا می‌کند و این مسئله رتبه سایت را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، گوگل بر سایت‌هایی که قطع می‌شوند بسیار حساس است و در صورتی که سایت زیاد قطع شود دیگر به آن توجه نمی‌کند. تمامی این موارد باعث می‌شوند سایت دیگر مورد توجه ربات‌های گوگل قرار نگیرد و این مسئله چالش‌های بسیار زیادی را برای سایت‌ها به وجود می‌آورد.

آیا آپ‌تایم سایت و آپ‌تایم سرور یکی است؟

برخی از افراد زمانیکه صحبت از تاثیر هاستینگ بر سئو سایت می‌شود به اشتباه تصور می‌کنند آپتایم سایت با آپتایم سرور یکی است. بهتر است بدانید این دو مفهوم مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و هر یک نشان‌دهنده مسئله خاصی هستند. آپتایم سایت هم به پایداری سرور وابسته است و هم می‌تواند تحت تاثیر مواردی نظیر ساختار وب‌سایت، خطای برنامه‌نویسی و یا عدم توانایی لود شدن به خاطر بار ترافیکی سنگین قرار گیرد.

حداقل آپ‌تایم سایت چقدر باید باشد؟

بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد حداقل میزان آپتایم برابر با 99.9 درصد است. این مقدار نشان می‌دهد که در طول یک ماه یک ساعت قطعی برای سایت وجود خواهد داشت که مورد قبول است. اما اگر همین مقدار به 99 درصد برسد میزان قطعی برابر با 8 ساعت در ماه خواهد بود که آسیب‌های زیادی را به سایت وارد می‌کند.

امنیت

یکی دیگر از مواردی که در تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مهم است، امنیت است. همانطور که می‌دانید امنیت، از مهمترین موضوعاتی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته است و کاربران آن را از حقوق اصلی خود می‌دانند. اگر سایتی به امنیت اهمیت ندهد، بی‌شک کاربران زیادی را از دست می‌دهد (این مسئله در سایت‌هایی که فروشگاهی است و کاربران باید اطلاعات کارت خود را برای خرید وارد کنند اهمیت بیشتری دارد).

امنیت هاستینگ در سئو سایت

بخشی از امنیت سایت به هاست بستگی دارد. اگر شما از یک سرور اشتراکی استفاده می‌کنید، باید موارد متعددی را مد نظر قرار دهید. متخصصین شبکه سرور باید اجازه دسترسی هر کاربر محلی را فقط در محدوده‌ همان هاستی که متعلق به آنهاست، محدود کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورند.

اقدامات شرکت هاستینگ برای رفع ضعف‌های امنیتی

امنیت سایت تحت تاثیر امنیت هاست قرار دارد و این امر باعث می‌شود تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مد نظر قرار گیرد.

هر چقدر امنیت هاست بیشتر باشد، به همان اندازه نفوذ و دسترسی کاربران ناشناخته و یا حملات امنیتی کاهش پیدا می‌کند.

اگر در یک سرور نفوذ به هاست انجام شود، تمامی اکانت‌هایی که بر روی سرور قرار دارند؛ در معرض خطر قرار می‌گیرند. مشکلات امنیتی باعث می‌شود سئو سایت با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و گاهی نیاز به روزها و حتی ماه‌ها زمان است که سایت به حالت اولیه خود بازگردد. به همین دلیل، تمامی متخصصان سئو باید تاثیر هاسیتنگ بر سئو سایت را مورد توجه قرار دهند.

استفاده از گواهی امنیتی SSL در سایت

از جمله مواردی که به متخصصان سئو توصیه می‌شود به آن توجه داشته باشند و می‌تواند اثرات مثبتی بر سئو سایت داشته باشد استفاده از گواهی امنیتی SSL در سایت است. این گواهی امنیتی درخواست‌هایی را که حاوی اطلاعات هستند و از مرورگر به هاست و بلعکس مخابره می‌شوند، رمزنگاری می‌نماید.

در نتیجه، اگر هکرها به هر نحوی به این اطلاعات دست پیدا کنند امکان خواندن اطلاعات برای آنها وجود ندارد. با توجه به این موضوع که تامین امنیت سایت به شدت مورد توجه گوگل قرار دارد، این کمپانی استفاده از گواهی امنیتی SSL در سایت را یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو سایت مطرح کرده است.

سازگاری با هاست

یکی از موارد دیگری که در بحث تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مطرح می‌گردد سازگاری سایت با هاست است. اگر به ساگازی سایت با هاست توجه نشود خطر بروز مشکلات فنی در سایت بالا می‌رود و این مسئله باعث نارضایتی کاربران می‌گردد. همانطور که می‌دانید هر هاست دارای پیکربندی خاصی است و با برخی از سایت‌ها سازگاری دارد. به همین دلیل، قبل از خرید هاست باید مشخصات سیستم مدیریت محتوا را مشخص نمایید و سپس بر اساس این اطلاعات اقدام به خرید هاست کنید. با توجه به این موضوع که تاثیر هاستینگ بر سئو سایت در این زمینه بسیار پررنگ است همین امر باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها سرویس‌های اختصاصی مانند هاست وردپرس، هاست ووکامرس و موارد دیگر را به مشتریان خود ارائه دهند.

اگر سایت با هاست سازگاری نداشته باشد چه مشکلاتی رخ می‌دهد؟

عدم سازگاری سایت با هاست، باعث می‌شود سایت از دسترس خارج شود و یا دائما اختلالات فنی بر روی سایت رخ می‌دهد. در همینجاست که تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مشخص می‌شود و نارضایتی کاربران به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، کسانی که می‌خواهند سایت‌های موفقی داشته باشند باید سایتشان با هاست سازگار باشد تا بتوانند به نتایج و اهدافی که می‌خواهند دست پیدا کنند.

پشتیبانی هاست

از جمله مواردی که در تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مد نظر قرار می‌گیرد، پشتیبانی شرکت هاستینگ است.

این شرکت‌ها، موظف هستند 24 ساعته و 7 روز هفته خدمات پشتیبانی را به مشتریان خود ارائه دهند.

اگر متوجه شدید شرکت هاستینگ خدمات مناسبی ارائه نمی‌دهد، بهتر است شرکت خود را تغییر دهید.

به طور مثال، در یکی از تجارب خود به یک سایت فروشگاهی برخوردیم که در تجربه قبلی خود، برای دریافت خدمات از یک شرکت هاستنگ تعریف می‌کرد که آن شرکت بدون اینکه به صورت رسمی با آنها تماس بگیرید (و تنها یک تیکت به مشتریان خود زده بود) سرویس‌دهی را به مدت 24 قطع کرده بود و همین امر باعث شده بود آسیب‌های مالی زیادی به آن شرکت وارد شود.

شرکت هاستینگ موظف است خدمات را در بالاترین سطح به مشتریان خود ارائه دهد و به آنها کمک نماید بدون هیچ‌گونه مشکلی در فضای اینترنت حضور داشته باشند.

اهمیت IP هاست در سئو

از جمله مواردی که به عنوان تاثیر هاستینگ بر سئو سایت شناخته می‌شود IP هاست و یا سرور است. تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم به نوعی می‌توانند به موفقیت سایت‌ها در فضای اینترنت کمک کنند. اما باید بدانید این موارد به تنهایی نمی‌توانند موفقیت سایت را تضمین نمایند.

هاست اشتراکی چیست؟

یکی از مواردی که به عنوان فاکتوری مهم در تاثیر هاستینگ بر سئو سایت مشخص شده است هاست اشتراکی است. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید هاست اشتراکی چیست. هاست اشتراکی به سرویسی گفته می‌شود که تعداد مشخصی کاربر با توجه به قدرت سرور بر روی هاست ایجاد می‌شوند. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه است و هزینه‌های خرید هاست را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

آیا از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید؟

اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید باید به تاثیر هاستینگ بر سئو سایت توجه داشته باشید. زیرا گاهی ممکن است هاست اشتراکی باعث ‌شود IP سرور در لیست سیاه گوگل قرار گیرد. اگر شرکت هاستینگ به صورت غیر استاندارد از یک آی‌پی میزبانی نماید، گوگل آن آی‌پی را به عنوان متخلف می‌شناسد و در لیست سیاه قرار می‌دهد.

اهمیت IP هاست در سئو سایت

اینجاست که باید به دریافت خدمات از یک شرکت معتبر توجه داشته باشید. همچنین، اگر سایت‌هایی که به صورت اشتراکی با شما در یک سرور قرار دارند، فیشینگ انجام دهند و یا از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده نمایند؛ سایت شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همین امر مشکلات زیادی را برای شما به وجود می‌آورد.

سوالات پرتکرار در مورد تاثیر هاستینگ بر سئو سایت

در این قسمت تلاش می‌کنیم به سوالات پرتکرار در مورد تاثیر هاستینگ بر سئو سایت پاسخ دهیم.

آیا اگر به هاست اهمیت ندهیم سئو سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

بله! توجه نمایید هاست، با فاکتورها و ویژگی‌های پیاده‌سازی شده بر روی آن؛ از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر سئو سایت می‌باشد.

امروزه سرعت و امنیت سایت که در سئو تکنیکال مطرح می‌شوند، تاثیرات زیادی بر سئو سایت دارند.

سرعت و امنیت سایت به میزان زیادی به هاست بستگی دارد و همین امر موجب اهمیت تاثیر هاسیتنگ بر سئو سایت می‌گردد.

چرا باید فاکتورهای مختلف در سئو سایت را مد نظر قرار دهیم؟

سئو سایت کاری پیچیده و زمان‌بر است. با توجه به اینکه این روزها رقابت در فضای اینترنت زیاد است، به تمام موارد باید توجه شود تا سایت بتواند به موفقیت برسد.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم به موضوع بسیار مهم تاثیر هاستینگ بر سئو سایت بپردازیم.

همانطور که متوجه شده‌اید، تاثیر هاستینگ بر سئو سایت غیر مستقیم است، ولی استانداردهایی که در هاست پیاده‌سازی می‌شوند، سئو سایت را بهبود می‌بخشند.

این فاکتورها عبارتند از: سرعت، امنیت و سازگاری هاست با سایت. همچنین، شرکت هاستینگ موظف است خدمات گسترده‌ای را به مشتریان خود ارائه دهد و 24 ساعته پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.

با توجه به این موضوع که تاثیر هاستینگ بر سئو سایت قابل‌توجه است، امروزه متخصصان سئو در انتخاب شرکت معتبر هاستینگ وسواس زیادی به خرج می‌دهند و تلاش می‌کنند خدمات خود را از یک شرکت شناخته‌شده دریافت نمایند.

شرکت Server.ir یکی از شرکت‌های معتبری است که خدمات گسترده سرور مجازی ابری، سرور اختصاصی، هاست، دامنه و سایر خدمات را به کسانی که به دنبال تجربه امنیت و کیفیت هستند ارائه می‌دهد.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله خارجی در خصوص بهینه‌سازی محتوای سایت و وبلاگ را نیز مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها