متاورس چیست

به صورت کلی متاورس چیست؟

برای دهه‌ها، فناوران رویای دورانی را در سر می‌پرورانند که زندگی مجازی ما به اندازه واقعیت‌های فیزیکی ما نقش مهمی ایفا کند. در تئوری، ما زمان زیادی را صرف تعامل با دوستان و همکاران خود در فضای مجازی می‌کنیم. در نتیجه، ما در آن‌جا نیز برای لباس‌ها و اشیاء آواتارهای دیجیتال خود پول خرج خواهیم کرد؛ در چیزی که متخصصان فناوری مانند مارک زاکربرگ آن را متاورس می‌نامند. واقعیت مجازی به عنوان یک پلتفرم محاسباتی برای زندگی دوم آنلاین عمل می‌کند.

شما کنترل‌کننده‌های حسگر حرکت را برای تعامل با اشیاء مجازی حمل می‌کنید و از میکروفون برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید. متیو بال، سرمایه‌دار بزرگی است که به طور گسترده در مورد این موضوع مقاله نوشته است و می‌گوید که متاورس موج چهارم را برای رایانه‌ها پس از محاسبات رایانه‌های بزرگ، محاسبات شخصی و محاسبات سیار نشان می‌دهد. او می‌گوید: متاورس در حال حرکت به سمت چیزی است که مردم آن را محاسبات محیطی می‌نامند. یعنی کاربری به جای دسترسی به رایانه، قرارگرفتن در رایانه است. مهم این است که همیشه آنلاین باشید تا همیشه به دنیای آنلاین دسترسی داشته باشید.

آیا متاورس در دنیای بازی در جریان است؟

در واقعیت مجازی، از هدستی استفاده می‌شود که شما را در یک محیط سه بعدی غوطه ور می‌کند. تا حدودی، در بازی‌ها یک متاورس وجود دارد، اما کماکان ابتدایی است. برخی از عناصر اجتماعی متاورس را می‌توان در بازی‌های ویدیویی یافت. Fortnite را در نظر بگیرید؛ یک بازی تیراندازی آنلاین که بر روی کامپیوتر، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود. بازیکنان فورتنایت به طور متوسط ​​صدها ساعت را در بازی با آواتار شخصی سپری کرده و با آواتارهای بازیکنان دیگر مبارزه می‌کنند و با آن‌ها تعامل هم دارند. بازیکنان همچنین ارز مجازی را جمع‌آوری می‌کنند که لباس‌ها و سایر موارد خوب را برای شخصی سازی آواتارهای خود باز می‌کند. در سال 2016، سونی هدست واقعیت مجازی 400 دلاری PlayStation VR را عرضه کرد که برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی به کنسول پلی استیشن 4 متصل می‌شد. اما آن‌ تنها پله‌هایی به سوی متاورژن کامل بود که هنوز در حال شکل‌گیری است. 

دلیل تغییر نام فیسبوک به متا چیست؟

تغییر نام تجاری برای مصرف‌کنندگان معمولی این اپلیکیشن غافلگیرکننده بود، اما مارک زاکربرگ- موسس فیس بوک- ادعا کرد که تغییر نام به این معنی است که این شرکت در حال انشعاب است و به بیش از یک محصول مرتبط خواهد شد. او اضافه کرد که متا نشان‌دهنده‌ی بهتر چیزی است که شرکت روی آن کار می‌کند. به گفته او «در حال حاضر برند ما به قدری با یک محصول مرتبط است که احتمالاً نمی‌تواند نمایانگر همه کارهایی باشد که امروز انجام می‌دهیم، چه رسد به آینده. با گذشت زمان، من امیدوارم که ما به عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم و من می‌خواهم کار و هویت خود را بر چیزی که به سمت آن می‌سازیم، تثبیت کنم.»

طی سال های گذشته فیسبوک به دلیل نقض حریم خصوصی و مشکلات زیرساختی افت زیادی در سهام خود را تجربه کرده است و متاورس با توجه به این که در سال‌های آتی قطعا آینده روشن‌تری خواهد داشت، به گذر فیسبوک از این بحران کمک خواهد کرد.