جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

پدیده‌ای به نام توییچ

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

این روزها دو بازار خیلی داغ برای کسب پول و سرگرم شدن به صورت همزمان، حوزه‌های گیم و تولید محتوا هستند. این دو اسم وقتی کنار همدیگه میان اتوماتیک اسم twitch رو هم وسط می‌کشند. توییچ یه پلتفرم محبوب برای به اشتراک گذاشتن محتوا، به خصوص محتوای مرتبط با انواع بازی‌های دیجیتاله که مشترکین زیادی در دنیا و حتی ایران داره. در ادامه این مقاله بیشتر با توییچ آشنا می‌شیم و با یه سری آمار دسته اول سراغ پتانسیل‌های موجود در این شبکه اجتماعی می‌ریم.

تاسیس توییچ

توییچ تو سال 2011 توسط آقای Justin Kan به عنوان شاخه‌ای از Justin.tv متولد شد. این شاخه خیلی زود رشد کرد تا اینکه Twitch.tv تبدیل به برند اصلی این وبسایت شد و باعث شد تا Justin.tv تو سال 2014  کلا تعطیل بشه. تو همین سال آمازون این پلتفرم رو به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. رقمی که در ابتدا منتقدین خاص خودش رو داشت اما مشابه اتفاقی که برای گوگل و یوتوب افتاد، توییچ هم با رشد خودش تونست به خوبی جواب انتقادها رو بده. اما چی باعث شده تا Twitch تا این حد موفق باشه؟

کلید اصلی در زمان درست در جای درست بودنه. درست زمانی که دو بازار بازی‌های آنلاین و صنعت استریم محتوا در حال پیدایش و رشد بودند و نیاز به یک پلتفرم برای به اشتراک گذاشتن محتوای مربوط به گیم احساس می‌شد، توییچ اونجا بود تا این وظیفه رو به عهده بگیره. بعد از اون هم سر و کله آمازون پیدا شد تا با حمایت خودش این بچه نوپا رو به یه غول، نه فقط در دنیای استریم گیم بلکه در دنیای تولید محتوا تبدیل کنه.

آمار انفجاری twitch

توییچ شامل یه جامعه بسیار گسترده میشه و به همین دلیل پاسخ دو نیاز اساسی بشر رو به خوبی میده:

  • سرگرم شدن
  • تولید پول

این شبکه اجتماعی برای اهل خودش پر از پتانسیل و فرصت‌های بزرگه که در ادامه با یه سری آمار جذاب بیشتر چراش رو می‌فهمیم.

توییچ تو سال 2021 تقریبا 2.6 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که %41 از سال گذشته بیشتر بود! رشد درآمدی این پلتفرم تو چند سال اخیر رو در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

توییچ

اما این حجم پول از کجا میاد؟ تو سال 2021 به صورت میانگین 2.78 میلیون نفر به صورت همزمان از توییچ دیدن می‌کردن که نسبت به سال گذشته %31 رشد داشته. نصف رشد سال قبل که رقم %68 رو به ثبت رسونده! همچنین تو این سال ماهی 9 میلیون استریمر محتواشون رو با بقیه به اشتراک می‌گذاشتن. خلاصه‌ی این به اشتراک‌گذاری‌ها و خیل جمعیتی که برای دیدن‌شون سرازیر  می‌شدن این بوده که 22.8 میلیارد ساعت محتوا تو سال گذشته میلادی در توییچ دیده شده!! طبق جدول زیر این پلتفرم با اختلاف نسبت به یوتیوب و فیسبوک بازدیدهای بیشتری رو به خودش اختصاص داده.
توییچ

در ادامه یه سری آمار تکمیلی جالب از جامعه کاربرهای توییچ رو بررسی می‌کنیم: دو سوم کاربرهای توییچ رو افراد زیر 35 سال تشکیل میدن. سهم آقایون %65 و خانم‌ها %35 در جمعیت کاربرها هستش. همچنین لیست پربازدیدترین بازی‌ها در توییچ به شکل زیر هستش:

توییچ

سرنوشت توییچ در ایران

تمامی آمار بالا به وضوح نشون دهنده پتانسل بالای twitch در دو حوزه هستن. اول توانایی بالای جذب کاربرهای علاقه‌مند به بازی و گیم و سرگرم کردن اون‌ها و دوم امکان کسب درآمد برای استریمرها و خود توییچ. این مسئله با توجه به امکان کسب درآمد ارزی اخیرا در ایران هم خیلی مورد توجه قرار گرفته و جوون‌های ایرانی روز به روز بیشتر به سمت استریمر شدن در توییچ در حال عظیمت بودن تا اینکه…

از ابتدای تیرماه امسال دسترسی به توییچ از آی‌پی‌های ایران امکان‌پذیر نیست. این اتفاق قبلا هم در چند مرتبه به صورت موقت تکرار و هربار بعد از مدت کوتاهی رفع شده بود. اما ظاهرا این بار این مسئله موقتی نیست و همچنان ادامه داره. این مورد دسترسی به توییچ رو سخت کرده و مشکلاتی رو هم برای استریمرها و هم برای بینندگان ایجاد کرده. البته تو این مدت پلتفرم‌های جایگزینی مثل آپارات گیم به عنوان جایگزین توییچ مطرح شدن اما باید دید می‌تونن به خوبی از پس این وظیفه بر بیان یا نه و این سوالیه که فقط گذر زمان می‌تونه بهش جواب بده.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها