سیستم مدیریت محتوی (CMS) و انواع آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در مقالات گذشته توضیحات مختصری در خصوص سیستم مدیریت محتوی با شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم. همانطور که در اسم فارسی آن قابل تحیل است، CMS سیستمی است برای مدیریت محتوی سایت. در صورتی که کاربری سایتی را راه اندازی کند، برای اشتراک گذاری مطالب، ارائه کسب و کارو اشتراک گذاری آموزش ها و … نیاز به سیستمی دارد که به راحتی با استفاده از آن مطالب مورد نظر خود را در سایت قرار دهد.

بهترین CMS ها آنهایی هستند که راه اندازی ساده، رابط کاربری مفید و قابلیت نگهداری راحتی دارند. در نتیجه برنامه نویسانی که CMS  ها را تولید می کنند، از مهم ترین دغدغه های آنها ایجاد سیستم مدیریت محتوی است که ویژگی های مذکور را داشته باشد.

دو نوع CMS وجود دارد:

  • سیستم مدیریت محتوی اختصاصی

در این نوع CMS معمولا شرکت های برنامه نویسی سیستم مدیریت محتوی را به صورت اختصاصی می سازند و با ارائه مجوز و یا لایسنس به کاربران خود ارائه میدهند این نوع CMS ها امکان ایجاد تغییر توسط مردم عادی در آنها وجود ندارد و صرفا سازنده آن امکان ایجاد تغییر و یا آپدیت CMS را دارد.

  • سیستم مدیریت محتوی Open Source

در این نوع CMS ها که انواع مختلفی هم دارند، مانند تمامی برنامه های لایه باز امکان ویرایش در آنها وجود دارد. از جمله محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوی لایه باز WordPress، Joomla و Drupal می باشد. این CMS ها می تواند بدون مجوز و یا لایسنس توسط کاربران استفاده شود و حتی به صورت دلخواه آن را شخصی سازی نمایید.

از جمله مزایای CMS های Open Source:

  • هزینه بالایی ندارد.
  • نیاز به لایسنس ندارد.
  • هر شخصی در هر قشری می تواند از آن استفاده کند.
  • هزاران قالب و افزونه رایگان دارد.
  • بهینه سازی آنها بسیار ساده می باشد

وردپرس:

این سیستم مدیریت محتوی برای کاربرانی که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اند و کسب کار کوچکی دارند بسیار مناسب می باشد. وردپرس با رابط کاربری بسیار ساده در ابتدای کار برای برنامه نویسان مناسب می باشد.

wordpress

جوملا:

تنظیمات جوملا کمی پیچیده تر از وردپرس می باشد و نیاز به دانش بالاتری دارد ولی از نظر قدرتمند بودن می توان آن را بالاتر از Drupal دانست. جوملا برای کاربران وبلاگ نیز بسیار مفید می باشد.

joomla

دروپال:

شرکت های بسیار بزرگی مانند AT&T، McDonald’s و دانشگاه Standford از این CMS استفاده می کنند. دروپال برای کاربرانی که به تازگی برنامه نویسی را آغاز کرده اند ممکن است که بسیار سخت باشد.

drupla

امیدواریم این مقاله نیز برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. ما را در بخش مقالات دنبال کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها