کدهای UTM، کدهایی هستند که به منظور ردیابی کلیکها و ارزیابی سایر فعالیتهای بازاریابی دیجیتال به انتهای آدرسهای اینترنتی یا URLها اضافه میشوند. این کدها نقش بسزایی را در سنجش نحوه عملکرد یک کمپین تبلیغاتی ایفا مینمایند و نتایج حاصل از آنها در گزارهای آنالیتیکس قابل مشاهده است. کدهای UTM میتوانند متشکل از پنج دسته زیر باشند. وجود سه مورد اول الزامی و وجود دو مورد آخر اختیاری میباشد:
- Source یا منبع
- Medium یا رسانه
- Campaign
- Term که مربوط به کلمات کلیدی است
- Content یا محتوا
UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor است. این نام از یک نرم افزار آنالیتیکس اینترنتی با نام Urchin Tracker گرفته شده است. این نرم افزار به عنوان یکی از پایههای گوگل آنالیتیکس به شمار میرود و شرکت سازنده آن مدتها پیش توسط گوگل خریداری شده است. یک کد UTM به شکل زیر است:
https://server.ir/سرور مجازی/?utm_source=google
بخش آبی رنگ که بعد از ؟ شروع میشود کد UTM است. در این مثال utm_source استفاده شده است و این کد نشان میدهد ترافیک از سمت چه کسی به سایت ارسال شده است. خود کدهای UTM از دو بخش تشکیل میشوند:
- پارامتر: این بخش با utm_ آغاز میشود و پنج دسته کلی دارد که پیشتر به آنها اشاره شد. برای مثال utm_campaign. پارامترهای بعد از پارامتر اول بعد از علامت & درج میشوند.
- متغیرهای ردیابی: یک متغیر منحصر به فرد جهت شناسایی پارامتر در حال ردیابی. برای مثال google در مثال بالا. این متغیر بعد از علامت = میآید.
اضافه کردن کدهای UTM صفحه و محتویات آن را دستخوش تغییر نمیکند و به راحتی قابل اضافه و حذف شدن از URL هستند.
موارد قابل ردیابی با کدهای UTM
همانطور که پیشتر اشاره شد 5 نوع پارامتر در کدهای UTM وجود دارد که سه مورد اول پرکاربرد تر هستند:
- منبع ترافیک: این پارامتر به شما میگوید ترافیک از کجا به سمت شما هدایت شده است و به شکل utm_source نوشته میشود. برای نمونه این منابع میتوانند موتورهای جستجو یا شبکههای اجتماعی مانند گوگل، فایرفاکس و یا اینستاگرام باشند و یا سایتهای ارائه دهنده خدمات تبلیغات دیجیتال
مثال: utm_source=twitter
- رسانه: این پارامتر نوع ترافیک را تعیین میکند. ایمیل، تبلیغات بازگشتی، تبلیغات همسان و مواردی از این قبیل مثالهایی از انواع ترافیک هستند.
مثال: utm_medium=email
- نام کمپین: امکان بررسی عملکرد کمپینها را به تفکیک فراهم میکند. برای مثال با استفاده از این پارامتر میتواند نتایج دو کمپین ایمیل مارکتینگ و تبلیغات اینستاگرامی خود را به صورت کاملا مجزا بررسی نمایید. نامگذاری این مورد دلخواه است.
مثال: utm_campaign=Nowruz-campaign
- محتوا: در حالتیکه چند لینک به یک صفحه و URL ریدایرکت شوند، این پارامتر کمک میکند تا بفهمید کدام لینک کاربر را به صفحه مورد نظر هدایت کرده است.
مثال: utm_content=A-link
- کلمه کلیدی: این پارامتر شما را قادر میسازد تا بفهمید کدام کلمه یا عبارت کلیدی کاربر را به سمت شما هدایت کرده است. کاربرد این نوع به صورت محسوسی در تبلغات پولی بر مبنای جستجو مشاهده میشود.
مثال: utm_term= dedicated+server