پروتکل انتقال مدیا (Media Transfer Protocol)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

پروتکل انتقال مدیا

این بار به سراغ پروتکلی دیگر از مجموعه پروتکل های دنیا اینترنت آمده ایم.  با ما همراه باشید

پروتکل انتقال رسانه یا به اختصار MTP، افزونه ای برای پروتکل انتقال تصویر (PTP) می باشد که امکان انتقال فایل های رسانه ای (صوتی و تصویری) به / از دستگاه های گوناگون به صورت خودکار را فراهم می کند. اگرچه پروتکل انتقال تصویر به منظور دانلود عکس ها از دوربین های دیجیتالی طراحی شده است، اما MTP امکان انتقال فایل های صوتی برروی دستگاه های صوتی و فایل های رسانه ای برروی دستگاه های پخش کننده چند رسانه ای را به خوبی انتقال اطلاعات شخصی برروی دستیار دیجیتال شخصی فراهم می کند.

MTP بخشی از ویندوز مدیا فریم ورک است که در معنای نزدیک تر به ویندوز مدیا پلیر (windows media player ) اطلاق می شود. جالب است که بدانید نسخه های سیستم عامل ویندوز مایکروسافت از نسخه ویندوز XP SP2 به بعد از MTP پشتیبانی می کند. البته بعدها مایکروسافت کیت پورت MTP را برای نسخه های قدیمی ویندوزی خود نیز به وجود آورد.

هدف اصلی این پروتکل، تنها انتقال فایل های چند رسانه ای و metadata، از / به دستگاه های قابل حمل می باشد.  این پروتکل در ابتدا به منظور استفاده در کنار USB به وجود آمد و سپس به منظور استفاده در TCP/IP و Bluetooth توسعه داده شد. به طور مثال ویندوز ویستا از MTP برروی TCP/IP پشتیبانی می کند. ویندوز 7 و نسخه آپدیت شده ی ویندوز ویستا، از MTP برروی Bluetooth نیز پشتیبانی می کنند.

مقایسه با USB

  • هیچ نگرانی مبنی بر خرابی سیستم فایل ها زمانی که در حین انتقال قطعی به وجود بیاید وجود نخواهد داشت
  • گنجایش metadata باعث شاخص گذاری مجدد بعد از قطعی غیر ضروری در حین انتقال می شود.
  • نیازی به پشتیبانی از نوع سیستم فایل دستگاه مورد نظر نمی باشد ، زیرا تولید کننده دستگاه در انتخاب نوع سیستم فایلی دستش باز است و انتقال به هر دستگاه با هر نوع سیستم فایلی امکان پذیر است.
  • استفاده از ریکاوری و یا ابزار های جلوگیری از حذف داده ها برروی کامپیوتر در این حالت امکان پذیر نیست.

 

کارایی

  • MTP برخلاف USB از چند فرآیند به طور موازی و همزمان پشتیبانی نمی کند ، به این معنا که به نحوی ساخته شده است تا در آن واحد تنها یک عملیات را انجام دهد ( مانند خواندن ،نوشتن و یا حذف ) و عملیات دیگر تا زمانی که عملیات قبلی به اتمام نرسیده باشد اجازه اجرا شدن نخواهند داشت.
  • پشتیبانی محدود برای انتقال بخش های فایل ها
  • پشتیبانی محدود برای تغییرات مستقیم برروی فایل ها، به منظور تغییر بخشی از فایل یا متادیتای آن، می بایست نسخه کپی ای از کل فایل تهیه و نگهداری و مجددا آپلود شود که این کار مدت زمان بسیاری به طول می انجامد ( مخصوصا برای فایل های بزرگ و یا دایرکتوری ها )

از همراهی همیشگی شما سپاس گذاریم …

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ببخشید من ویندوز اکس پی دارم، گوشیمو که با کیبل وصل میکنم به لپتاپم میگه مدیا ترنسفر پروتکول درایور نداری رو کامپیوترت. باید نصب کنم روش یعنی؟ مگه نباید خودشون داشته باشن؟

با سلام خدمت شما. خیر این پروتکل ممکن است در برخی نسخه های سیستم عامل ویندوز نصب نباشد که نیاز است درایور مربوطه را در سیستم خود نصب بفرمایید.