وی بی اسکریپت VBScript

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در ادامه ی مقالات انواع زبان های اسکریپت و مفهوم Script در این مقاله به معرفی خلاصه VBScript می پردازیم و از مقالات بعدی نیز به مقایسه ی این زبان ها خواهیم پرداخت.

VBScript

VBScript یک زبان Script ی رایانه ای می باشد که مانند ASP.NET توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است. پایه ی این زبان VB یا همان زبان Visual Basic می باشد که با تغییراتی اندکی از آن زبان ایجاد شده است و سینتکس مشابهی با آن را دارد.

عدم شهرت و کاربردی نبودن زیاد این زبان امروزه به این دلیل می باشد که برای استفاده های تحت وب این زبان تنها در مرورگر اینترنت اکسپلورر به خوبی پشتیبانی می شود و دیگر مرورگر ها مانند opera و firefox به خوبی این زبان را ساپورت نمی کنند. برخی VBScript را نوع مایکروسافتی JavaScript می دانند، زیرا در صفحات وب و در هنگام استفاده آن ها در کد های HTML این دو زبان بسیار شبیه به یکدیگر می باشند، با این تفاوت که کد های JavaScript بیشتر نزدیک به C بوده و کد های VBScript از پایه ی Visual Basic می  باشند.

VBScript نیز مانند JavaScript در سمت کاربر و یا Client Side می باشد و بر روی مرورگر اجرا و تفسیر می شود، و برای پشتیبانی بخش سروری نیز زبان ASP.NET را در کنار خود دارد که به در مقالات قبلی معرفی شده است، و در طرف مقابل نیز در کنار JavaScript برای کد نویسی های سمت سرور زبان PHP خود نمایی می کند.

VBScript زبانی شی گرا می باشد و تابع ها و ورودی ها به صورت شی معرفی شده و ارث بری می کنند.

این زبان از سیستم عامل Windows 98 بر روی سیستم عامل های مایکروسافت وجود داشته است و تا به امروز چندین بار شامل تغییر و توسعه شده است.

با دانشنامه Server.ir همراه باشید تا به بررسی و مقایسه ی زبان های معرفی شده بپردازیم.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 2 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها