مجازی ساز Vmware

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

حتما تا به حال واژه ی VMware workstation به گوش شما خورده باشد.VMware نوعی مجازی ساز است که در ان چندین سیستم عامل به طور همزمان می توانند نصب و اجرا شوند. برای مثال ویندوز 8 را در نظر بگیرید که در خود بتواند چند ویندوز دیگر را اجرا کند در واقع VMware این کار را برای شما انجام می دهد.(نصب فایل های ISO با پلتفرم ها ی متفاوت).کمپانی Vmware اخرین نسخه خود را به نام ESXI 5.5 مدتی است که منتشر کرده است و این مجازی ساز در حال حاضر در سرور های Server.ir نیز نصب و در حال اجراست. ESXI که در بالا به ان اشاره گشت در واقع زیر مجموعه ای از بسته ی شرکت Vmware به نام VSphere می باشد که علاوه بر ESXI نرم افزار مدیریتی VCenter نیز در این بسته قرار دارد. در واقع با گسترش فعالیت های شما در زمینه ی هاستینگ و فروش سرور، به علت افزایش سرور ها به نوعی عدم استفاده از VCenter غیر ممکن است .VCenter همان طور که گفته شد نرم افزاری برای مدیریت کامل سرور هاست که ویژگی های زیادی با نصب و راه اندازی ان بر روی سرور به شما اهدا می گردد که از جمله این ویژگی ها می توان به امکان ایجاد کلاستر یا خوشه (Cluster)، سوییچ مجازی سراسری (vSphere Distributed Switches)، امکان جا به جایی ماشین مجازی (vSphere vMotion)، زمان بندی منابع توزیع گشته و بسیاری ویژگی های کاربردی دیگر اشاره نمود.

Cluster : به مجموعه ای از چند هاست و ماشین مجازی (VM) که با یکدیگر تشکیل یک گروه را میدهند کلاستر گفته می شود. توجه داشته باشید که در کلاستر هدف جمع اوری منابع است. برای مثال 4 ماشین مجازی در کنار یکدیگر می توانند تشکیل یک کلاستر را دهند.

مجازی ساز Vmware

 

Distributed Switches : مدیریت ESXi ها توسط vCenter باعث این امر می گردد که که یک شبکه  بین تمام ESXi ها و ماشین های مجازی  ایجاد و به صورت مرکزی مدیریت شود. در این تکنولوژی (سوییچ های مجازی سراسری) لایه شبکه مجازی به عنوان لایه ای بر روی تمامی محیط مجازی مانند سرور ها و ماشین های مجازی تشکیل شده و امکان مدیریت یکپارچه و ایجاد امنیت نسبی را فراهم می اورد.( این را قبول کنید که امنیت به معنای مطلق در هیچ کجا معنا ندارد )

vSphere vMotion : یکی از ویژگی ها و قابلیت های بسیار کارامد vSphere همین قابلیت جابه جایی ماشین های مجازی میان هاست ها می باشد.با استفاده از این تکنولوژی شما قادر به انتقال ماشین های مجازی حتی در هنگامی که روشن هستند خواهید بود. (live migration) .در واقع vMotion با استفاده از فضا یا storage مشترکی که دیسک ماشین مجازی بر روی ان قرار گرفته است VM را از سروری به سرور دیگر در زمان UP بودن سرور و در حالی که پردازشگر و رم در حال استفاده است فراهم می کند.این ویژگی که در سرور های میزبان تارنمای ایران نیز تعبیه گشته است، باعث افزایش اپ تایم سرور ها و ادعای اپ تایم 99.9% سرور های Server.ir گردیده است.

Distributed Resource Scheduler : این ویژگی سعی در ایجاد تعادل در استفاده از منابع سرور را دارد و بدین معنا که برای مثال از استفاده ی زیاد یک منبع جلوگیری به عمل می اورد.این زمان بندی توسط DRS در 3 بخش CPU، RAM و Storage انجام می گیرد و هنگام استفاده زیاد یکی از منابع، با استفاده از تکنولوژی vMotion ماشین مجازی به جای دیگری انتقال می یابد تا بالانس استفاده از منابع حفظ گردد (این کار هیچ خللی در Uptime سرور ایجاد نمی کند.)

 

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها