مجازی سازها بر روی چه سیستم عاملی نصب می شوند؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

یکی از سوالات متداولی که افراد در شروع مطالعه در زمینه مجازی سازی دارند این است که مجازی سازهای که وجود دارند باید چگونه نصب و پیاده سازی شوند؟ نکته اصلی در این موضوع این است که باید توجه داشته باشیم که مجازی سازی های تحت وب و سرور، اندکی متفاوت با مجازی ساز های آزمایشگاهی و محلی (Local) می باشند بدین معنا که عموماً افراد هنگامی که می خواهند فعالیت های مجازی سازی در دنیای وب را مورد بررسی و آنالیز قرار دهند، به این فکر می کنند که به طور مثال برای نصب مجازی ساز VmWare ESXi باید چه نوع سرور اختصاصی (ویندوز یا لینوکس) سفارش دهند و البته با توجه به این موضوع که صورت این سوال اشتباه است، ریشه این سوال از این نکته بر میخیزد که چون افراد نسخه آزمایشگاهی یا VmWare Workstation را بر روی ویندوز خود نصب می نمایند، فرض بر این می شود که برای نصب نسخه مجازی سازی حرفه ای این کمپانی نیز، ابتدا باید سیستم عامل ویندوز نصب گردد.

مجازی ساز

اما پاسخ اصلی به این گونه سوالات اینگونه مطرح می شود که اصولاً مجازی ساز ها به دو دسته آزمایشگاهی و حرفه ای تقسیم می شوند. البته نمی توان این تقسیم بندی را به صورت کلی و جامع آکادمیک و علمی ذکر نمود اما از دید اجرایی و برای طرح مختصر موضوع، این تقسیم بندی مفید می باشد. مجازی سازهای آزمایشگاهی را شامل آن دسته از مجازی سازهایی می دانیم که وظیفه ایجاد دستگاه مجازی محلی (Local) را بر عهده دارند که متناسب با این که از مجازی ساز چه کمپانی ( اوراکل Oracle، Vmware و…) استفاده می شوند نام های آشنای VirtualBox و VmWare Workstation در این دسته قرار می گیرند و دسته دوم شامل مجازی سازهای حرفه ای و تحت وب مانند Esxi، OpenVZ، Xen و… می باشند که هر یک شامل ویژگی ها و امکانات خاص خود می باشند. پس از طرح این تقسیم بندی می توان این گونه بررسی نمود که مجازی سازهای آزمایشگاهی عمدتاً نیاز به یک سیستم عامل مورد نیاز برای نصب و اجرای خود دارند اما در مجازی ساز های حرفه ای اکثراً خود به گونه ای سیستم عامل محسوب می شوند و نیاز به پلتفرم پیش نیاز ندارند البته این موضوع نیز به صورت مطلق صحیح نیست و از دو دیدگاه قابل انتقاد است. دیدگاه اول اینکه هر یک از این مجازی ساز ها خود بر پایه پلتفرم و سیستم عامل خاصی طراحی شده اند، به طور مثال می دانیم که مجازی ساز VmWare ESXi گرچه خود سیستم عامل محسوب می گردد و به صورت مستقیم بر سخت افزار سرور نصب می گردد اما پایه این مجازی ساز از لینوکس بهره می گیرد و دیدگاه دوم این است که به هر حال برخی مجازی سازها مانند HyperVM، مجازی ساز مایکروسافت و مبنی بر ویندوز می باشند که به برای اجرا وابسته به این سیستم عامل می باشد و حتی مجازی ساز ESXi نیز برای اجرای سرویس Vcentre خود که وظیفه مدیریت ماشین ها را بر عهده دارد، نیاز به پلتفرم ویندوزی دارد که بررسی تخصصی تر و جزئی تر هر یک را به تفکیک می توان مطرح نمود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها