جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تفاوت POP3 و IMAP چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

همه ی ما همیشه از ایمیل استفاده کرده ایم! اما آیا می دانید تمام اصطلاحات ایمیل به چه معنایی است؟ آیا می دانید تفاوت بین انواع ارسال ایمیل در چه چیزی است؟ با ما همراه باشید تا با توضیح دو نوع از ارسال ایمیل آشنا شوید.

بدون شک در هنگام اضافه کردن ایمیل در جیمیل و Outlook و سایر سرویس دهندگان ایمیل POP3 و IMAP را مشاهده کرده اید. ما قصد داریم در این مقاله به تفاوت بین POP3 و IMAP بپردازیم.

POP3 چیست؟

POP3 مخفف Post Office Protocol، روشی برای تعامل با میل سرورها است. مهندسان POP را به عنوان روشی ساده برای بارگیری نسخه های ایمیل برای خواندن آفلاین ایجاد کردند. نسخه اول POP در سال 1984 ساخته شد ، با ویرایش POP2 در اوایل سال 1985 ایجاد شد. POP3 نسخه فعلی این سبک خاص از پروتکل ایمیل است ، و هنوز هم یکی از محبوب ترین پروتکل های ایمیل است. به تازگی POP4 نیز معرفی شده است و ممکن است روزی توسعه یابد، اگرچه در چند سال اخیر پیشرفت آنچنانی نداشته است.

POP3 اینگونه کار می کند که برنامه شما (سرویسی که برای ایمیل استفاده می کنید مثل جیمیل، Outlook و…) به یک سرور ایمیل متصل می شود، تمام ایمیل ها را به سیستم شخصی شما که قبلاً ارسال نشده است، ارسال می کند و سپس ایمیل های اصلی را از سرور حذف می کند. از طرف دیگر، می توانید برنامه و سرور خود را کانفیگ کنید تا ایمیل برای مدت مشخصی حذف نشود، یا حتی به هیچ وجه ایمیل های سرور را حذف نکنید، حتی اگر توسط کاربر شما دریافت و دانلود شود.

اگر ایمیل ها از سرور حذف شوند ، یک نسخه کپی از ایمیل ها در ایمیل کاربر شما وجود خواهد داشت اما در صورت حذف، شما آنرا مشاهده نخواهید کرد و به آن دسترسی نخواهید داشت. تنها شخصی که ایمیل را در سیستم خود اضافه کرده باشد به آن دسترسی دارد.

با این حال حتی اگر سرور خود را به نحوی کانفیگ کنید که ایمیل ها را در سرور حذف نکند، هنگام دریافت در سیستم های کاربران شما، کمی پیچیده خواهد شد. در اینجا چند نمونه را مثال میزنیم:

-وقتی ایمیلی به کاربر خود ارسال می کنید، برای کاربر ارسال می شود و شما به ایمیل خودتان در سیستم شخص دیگر دسترسی نخواهید داشت.

-وقتی ایمیلی را در سیستم یک کاربر خود حذف می کنید، از ایمیل کاربران دیگر حذف نخواهد شد.

-تمام کاربران شما ایمیل ها را دریافت می کنند و در پایان با چند نسخه از ایمیل مواجه هستیم که امکان مرتب سازی آنها و فیلتر کردن در آنها وجود ندارد.

اگرچه این محدودیت ها قابل توجه هستند، اما POP3 هنوز پروتکل سریعی برای ارسال ایمیل است تنها در صورتیکه فقط ایمیل را از یک سیستم بررسی می کنید و یا از یک ایمیل Live مثل Windows Live Mail استفاده میکنید. در غیراین صورت دلیلی برای استفاده از این نوع پروتکل برای ارسال و دریافت ایمیل نیست.

IMAP چیست؟

به عبارتی ساده، IMAP راهی ارتباطی بین کاربران است که قادر به Sync کردن ایمیل ها ، مخاطبین ، تقویم ها و سایر ویژگی ها به سبک خاص خود است ، همه این موارد در سرویس گیرندگان یا برنامه های ایمیل محلی متصل است. اگر تاکنون از Microsoft Outlook استفاده کرده اید و  از MAPI استفاده کرده اید. در حقیقت ، همه موارد Outlook شامل ایمیل ، Sync سازی تقویم ، جستجوی اطلاعات ، Sync سازی مخاطبین با شرکت و غیره را تجربه کرده اید که در POP3 امکان پذیر نمی باشد.

این عملکرد Sync سازی توسط مایکروسافت با عنوان “Exchange ActiveSync” معرفی شده است. بسته به نوع دستگاه ، تلفن یا سرویس دیگری که شما استفاده می کنید ، ممکن است این فناوری به هر یک از سه پروتکل مایکروسافت یعنی Microsoft Exchange ، IMAP یا Exchange ActiveSync — گفته شود ، اما Sync سازی ایمیل مبتنی بر سرور خدمات منحصر به فردی است که که توسط IMAP ارائه می شود.

از آنجا که Exchange و MAPI محصولات مایکروسافت هستند ، در صورت استفاده از ایمیل ارائه شده توسط شرکتی که از ایمیل سرورهای Exchange استفاده می کند ، احتمالاً در این پروتکل اجرا خواهید کرد. بسیاری از سرویس گیرندگان ایمیل ، از جمله برنامه های پیش فرض ایمیل و آیفون ، دارای Exchange ActiveSync هستند.

در پایان: برای تنظیم ایمیل من از کدام پروتکل استفاده کنم؟

در صورتیکه قصد دارید ایمیل خود را در بسیاری از دستگاه ها بررسی و استفاده کنید (برای مثال در تلفن همراه، سیستم شخصی و …) یا از وب میل استفاده کنید و یا اینکه در برنامه ی سرویس دهنده ی ایمیلی نوع IMAP را انتخاب کنید.

اگر بیشتر از وب میل استفاده میکنید و قصد دارید تلفن همراه شما نیز با آن Sync باشد، بهتر است از IMAP استفاده کنید.

اگر شما سوابق ارسال و دریافت ایمیل بالایی دارید و از یک ارائه دهنده ی ایمیل قدیمی استفاده نمی کنید و فضای زیادی نیز ندارید، بهتر است از POP3 استفاده کنید.

اگر شما از ایمیل شرکتی استفاده می کنید و خود شرکت Exchange را انتخاب کرده است، بهتر است شما نیز Exchange را انتخاب کنید.

نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید…

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها