جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

همان‌طور که احتملا در جریان هستید، عمر سیستم‌عامل CentOS 8 با پایان سال 2021 میلادی به پایان رسید و کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، به منظور دریافت آپدیت‌های جدید لازم است سیستم عامل خود را به آلمالینوکس (AlmaLinux 8.5) ارتقا دهند.

اگر CentOS 8 بر روی سرور شما نصب باشد، یک اسکریپت انتقال خودکار در دسترس است که به شما کمک می‌کند بدون حذف سیستم عامل و یا نصب جدید به آخرین نسخه AlmaLinux 8.5 مهاجرت کنید.

در این مقاله قصد داریم نحوه ارتقای سیستم عامل CentOS 8  به AlmaLinux 8.5، با استفاده از یک اسکریپت انتقال خودکار که در Github در دسترس است، آموزش دهیم.

قبل از اعمال هر تغییری، پیشنهاد می‌کنیم که از فایل‌های خود بک‌آپ تهیه کنید. با این که این روش بدون خطای از دست دادن اطلاعات از سمت ما تست شده است، اما بهتر است به منظور اطمینان خاطر قبل از آغاز از فایل‌های حیاتی سیستم خود بک‌آپ تهیه کنید.

پیش از شروع، مطمئن شوید که حداقل CentOS 8.3 را اجرا خواهید کرد. اگر نسخه پایین‌تری را اجرا می‌کنید، هنگام اجرای اسکریپت با خطا مواجه می‌شوید.

در صورتی که ورژن سیستم عامل شما پایین تر از 8.3 باشد، با خطای زیر مواجه می‌شوید:

Centos 8.3 to alma

علاوه بر این، مطمئن شوید که حداقل 5 گیگابایت فضای دیسک خالی روی هارد دیسک خود دارید تا فرآیند ارتقا را انجام دهید زیرا شامل دانلود و نصب مجدد فایل ها از اینترنت است.

قدم اول:

دانلود اسکریپت مهاجرت به AlmaLinux 8.5

برای شروع، در ترمینال سرور اسکریپت almalinux-deploy.sh را از صفحه AlmaLinux Github با استفاده از دستور curl به صورت زیر دانلود کنید.

 curl -O https://raw.githubusercontent.com/AlmaLinux/almalinux-deploy/master/almalinux-deploy.sh

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

پس از دانلود اسکریپت، با دستور chmod مجوزهای فایل دانلودشده را به صورت زیر تغییر دهید:

chmod +x almalinux-deploy.sh

قدم دوم:

ارتقا از CentOS 8.3 به AlmaLinux 8.5

به کمک دستور زیر اسکریپت almalinux-deploy.sh را اجرا کنید تا ارتقا به آلمالینوکس آغاز گردد.

sudo bash almalinux-deploy.sh

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

اسکریپت چند کار را انجام می‌دهد: ابتدا چند بررسی سیستم را اجرا می‌کند، سپس به حذف، نصب مجدد و ارتقاء برخی از بسته‌ها می‌پردازد تا آن‌ها را با آخرین نسخه آلمالینوکس که در حال حاضر AlmaLinux 8.5 است، همگام‌سازی کند. این فرآیند مقداری طولانی است و نزدیک به دو ساعت در تست ما زمان برد.

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

در پایان یک مرتبه سیستم را با دستور Reboot ریستارت کنید تا در راه‌اندازی مجدد AlmaLinux آماده استفاده بوت شود.

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

سپس اندکی پس از آن، منوی Grub با ورودی AlmaLinux که در بالای صفحه برجسته شده است، ظاهر می‌شود. ENTER را فشار دهید و منتظر بمانید تا سیستم راه‌اندازی اولیه شود.

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

در مرحله‌ی بعدی یک پسوورد انتخاب نمایید و سپس اقدام به لاگین به سیستم خود کنید. در حال حاضر ارتقا از CentOS 8 به AlmaLinux 8.5 به پایان رسیده است.

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

از طریق ترمینال نیز با دستور زیر می‌توانید ورژن دقیق سیستم‌عامل خود را بررسی نمایید.

 lsb-release -a

 cat /etc/redhat-release

آپدیت CentOS 8 به AlmaLinux 8.5

در این مقاله، شما را با فرآیند مهاجرت از CentOS 8 به آخرین نسخه AlmaLinux با استفاده از یک اسکریپت خودکار آشنا کرده‌ایم. این اسکریپت بسته‌های جدید را آنلاین دریافت می‌کند، برخی از بسته‌ها را کاهش می‌دهد، ارتقا می‌دهد و دوباره نصب می‌کند تا با آخرین نسخه AlmaLinux همگام شوند. همان طور که می‌بینید، این یک فرآیند کاملاً ساده است. زیرا بخش عمده کار توسط اسکریپت نصب مدیریت می‌شود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها