کدهای خطا HTTP

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

قطعاً تا به حال هنگام بازدید از صفحات اینترنت با ((خطای 404، صفحه مورد نظر یافت نشد)) رو به رو شده اید. و همچنین خطاهای مشابه دیگری در این زمینه مانند 500، 503 و… که گاهی اوقات دیده می شوند نیز از سایر گزینه های خطاهای HTTP می باشد و هر یک دارای معنی خاص و نشان از خطای خاصی در نحوه برقراری ارتباط کاربر با سرور و … دارند. به طور مثال خطای 404 را زمانی دریافت نموده اید که بر روی لینکی ایجاد کرده اید که دیگر وجود ندارد و یا اشتباه لینک شده است و یا به طور مثال به احتمال خیلی زیاد خطاهای سری 500 را هنگام انتخاب رشته دانشگاه خود و یا مشاهده نتایج کنکور و… ممکن است مشاهده کرده باشید که حاکی از خطاهای سرور می باشد که در موارد مذکور عموماً به علت درخواست های بسیار بالا به سرورهای میزبان دانشگاه شما و… می باشد که منجر به عدم توانایی سرور به پاسخگویی به درخواست شما و در نتیجه نمایش خطای مذکور می شود. در این سری مقالات از دانشنامه SERVER.ir در نظر داریم شما را با استاندارد کدهای خطای HTTP و کاربرد آنها آشنا سازیم.

کدهای خطا HTTP

کدهای سه رقمی دریافتی کاربران هنگام مشاهده برخی لینک ها و صفحات در مرورگر خود کدهای وضعیت پاسخگویی HyperText Transfer Protocol و یا به اختصار کدهای پاسخ HTTP می باشند. هر یک از ارقام این عدد سه رقمی حاکی از وضعیت و پاسخ خاصی می باشد و البته گاهاً برخی نرم افزارها مانند وب سرور IIS سیستم عامل ویندوز اعداد دهدهی و اعشاری دیگری به ادامه این عدد می افزایند که به منظور کمک بیشتر به کاربران و مدیران سرور برای آسیب شناسی و پیاده سازی راهکار های نهایی برای رفع خطاها می باشد. و نکته دیگر پیش از تعاریف تخصصی کدها اینکه خطاهای 404 که ناشی از لینک های نامعتبر و غلط از یک سایت می باشند از دید SEO و یا بهینه سازی موتور جستجوگر بسیار مضر می باشند که البته راهکار بسیار خوبی برای این خطا وجود دارد که در بخش مربوط به توضیحات کد خطای 404 مطرح خواهیم کرد که با پیاده سازی آن می توانید سایت خود را به گونه ای طراحی نمایید که نه تنها صفحات احتمالی خطای مذکور باعث ضرر رساندن به سئو سایت شما نشوند بلکه در شرایطی باعث تقویت لینک ها و قدرت سایت شما گردند.

ثبت رسمی اداری این کدهای وضعیت HTTP توسط Internet Assigned Numbers Authority  و یا به اختصار موسسه IANA  صورت گرفته است. اولین رقم از این کد خطای سه رقمی حداقل و اولین پارامتر مورد نیاز برای تشخیص نوع خطا می باشد. اولین رقم این کد می تواند یکی از اعداد 1 تا 5 باشد که حاکی از یکی از کلاس های پنجگانه پاسخ می باشد. هدف از نوشتار و آشنایی شما کاربران عزیز با این کدها صرفاً افزایش اطلاعات تخصصی شما به منظور تسهیل در آسیب شناسی مشکلات وب سایت و… می باشد که البته ممکن است در واقعیت شما هنگام مواجهه با این صفحات علاوه بر کد خطا، متنی خوانا و با معنی نیز مشاهده نمایید که به طور کامل خطا و راهکار های احتمالی آن را تشریح نموده باشد که موضوع را برای شما راحت تر خواهد نمود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

3 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها