جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

کاربرد فایل .htaccess

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

ممکن است پیش از این هنگام انجام فعالیت های مرتبط با توسعه یک سایت و یا مطالعه مقالات متفاوت در زمینه توسعه وب، عبارت htaccess. به گوش شما خورده باشد اما به دنبال این باشید که این فایل چیست و یا چه کارهایی می توان با آن انجام داد. این دانشنامه شما را با اندکی با مفاهیم پایه ای این موضوع آشنا خواهد ساخت.

htaccess

فایل htaccess حالت اختصاری عبارت HyperText Access می باشد که فایل تنظمیاتی می باشد که وب سرورهای بر پایه آپاچی از آن به منظور کنترل دایرکتوری های اصلی که حاوی دایرکتوری های دیگری در خود هستند و یا اصطلاحاً دایرکتوری های زنده استفاده می کند (و فایل htaccess باید دقیقاً در مسیر همین دایرکتوری اصلی مدنظر قرار گیرد تا بتواند تنظیمات آن را کنترل نماید). اغلب، هنگامی که یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند دروپال، جوملا یا وردپرس نصب می نمایید یک فایل htaccess. نیز در بین فایل های آن مشاهده می نمایید. البته در حالت کلی نیازی نیست که شما هیچ تغییری در این فایل ها ایجاد نمایید و آن را به روزرسانی نمایید چرا که توسط خود سیستم های مدیریت محتوا تنظیم و به روزرسانی می شوند اما به هر حال در صورتی که تمایل به ویرایش آن داشتید باید توجه داشته باشید که نام این فایل با یک “.” (نقطه) آغاز می گردد و در ادامه عبارت htaccess نگاشته می شود بنابراین پس از ویرایش این فایل باید مطمئن شوید که نام فایل به عبارت htaccess.txt و یا htaccess.html تغییر نکرده باشد که این حالت منجر به تغییر فرمت فایل و در نهایت غیرکاربردی شدن آن خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که برخی میزبانان وب اجازه ویرایش فایل htaccess. را به شما نمی دهند اما به هر حال در اکثر شرایط می توانید فایل htaccess. مدنظر خود را ایجاد نمایید و همانطور که در بالا ذکر شد آن را در دایرکتوری های خاص مدنظر خود آپلود نمایید تا آن دایرکتوری ها و دایرکتوری های زیرمجموعه آن را کنترل نماید.

به منظور معرفی برخی از ویژگی های این فایل تنظیماتی می توان به امکان رمزگذاری پوشه ها، ممنوع و یا آزاد کردن دسترسی به فایل ها با استفاده از آی پی های خاص، متوقف کردن لیست دایرکتوری ها، انتقال دادن خودکار کاربران از یک مسیر به دایرکتوری یا صفحه ای دیگر، تغییر نحوه استفاده از فایل هایی با فرمت خاص و یا حتی تعییر دادن فایل index پیشفرض سایت به فایلی با پسوند دیگر و یا یک فایل مختص اشاره نمود که همانطور که مشاهده نمودید هر یک از موارد مذکور می تواند دنیایی از اطلاعات را در بر داشته باشد.

از دیگر کاربرد های این فایل می تواند به امکان ویرایش و مدیریت صفحات خطاهای نمایش وب سایت مانند خطاهای استاندارد 404 و 500 و… اشاره نمود که نحوه مدیریت صحیح و… می تواند تأثیر بسیار بالایی بر SEO یا بهینه سازی موتور جستجوگر وبسایت شما داشته باشد که به تدریج با هر یک از این موارد آشنا خواهیم شد.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها