نصب MySQL در سیستم عامل Ubuntu 20

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

MySQL یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم های مدیریت پایگاه داده متن باز می باشد که از ویژگی های آن میتوان به سریع و آسانی کار با آن اشاره کرد . در این مقاله قصد داریم روش نصب و راه اندازی این سرویس بر روی Ubuntu 20 را آموزش دهیم.

پیش نیازها:

  • یک سرور با سیستم عامل Ubuntu 20
  • یک یوزر با دسترسی های sudo
  • دسترسی به ترمینال

راه اندازی سرویس دیتابیس MySQL در Ubuntu 20 نیازمند نصب پکیج MySQL Server می باشد و به منظور دسترسی به دیتابیس از خارج از سرور و از طریق ریموت لازم است پکیج MySQL Client را در سرور نصب نمایید.

قدم اول : به روز رسانی/ارتقا ریپازیتوری های سیستم عامل

برای اطمینان از نصب آخرین نسخه ی MySQL لازم است ریپازیتوری های سیستم عامل را به اخرین نسخه آپدیت نمایید.برای این منظور دو دستور زیر را در ترمینال سرور اجرا نمایید و منتظر بمانید تا فرایند آپدیت و ارتقا تکمیل گردد.

sudo apt update

sudo apt upgrade

قدم دوم : نصب MySQL

پس از اینکه ریپازیتوری های سیستم عامل با موفقیت به روز رسانی گردید با اجرای دستور زیر در ترمینال سرور MySQL Server را بر روی سرور نصب نمایید:

sudo apt install mysql-server

در مرحله بعد با وارد کردن y اجازه ی نصب سرویس را به سیستم عامل بدهید. سیستم عامل به صورت خودکار پکیج mysql را دانلود و نصب می نماید.

 

همچنین در صورتی که تنها میخواهید از سیستم عامل خود به MySQL دیگری از طریق ریموت متصل گردید تنها لازم است دستور زیر را در ترمینال به منظور نصب سرویس MySQL Client اجرا نمایید:

sudo apt install mysql-client

با دستور زیر بررسی نمایید که سرویس به درستی نصب شده باشد همچنین ورژن MySQL را نیز میتوانید از همین طریق بررسی نمایید:

mysql --version

 

قدم سوم: تنظیم پسورد برای یوزر MySQL

پس از نصب سرویس MySQL هیچگونه پسووردی بر روی این سرویس تنظیم نشده است لذا لازم است بلافاصله پس از نصب سرویس از طریق دستور زیر اسکریپت امنیتی که به منظور تنظیم کردن پسوورد بر روی کاربر MySQL می باشد را اجرا نمایید:

sudo mysql_secure_installation

در مرحله بعد یکی از سه سطح اعتبار سنجی رمز عبور را انتخاب کنید.این سه سطح شامل LOW ، MEDIUM و STRONG می باشد که تفاوت هر سطح را در تصویر مشاهده میفرمایید، سطح مورد نظر را انتخاب و وارد نمایید.

در مرحله ی بعد پسووردی که انتخاب کردید با سطح انتخابی مقایسه می شود و در صورتی که پارامترهای مورد نظر آن سطح رعایت شده باشد اجازه ی ادامه ی کار را به شما می دهد.

ویژگی دیگری که اسکریپت امنیتی نصب شده در اختیار شما قرار میدهد موارد زیر می باشد که میتوانید با Y یا N به آنها پاسخ دهید.

اجازه ی حذف کاربران ناشناس؟

عدم دسترسی ریموت به کاربران؟

حذف حالت تست دیتابیس و دسترسی به دیتابیس؟

تنظیم مجدد جدول دسترسی یوزرها؟

پاسخ پیشنهادی به تمامی موارد بالا برای بالا بردن امنیت دیتابیس بله می باشد که به این منظور نیاز هست در پاسخ Y را وارد نمایید. اما در صورتی که میخواهید دسترسی ریموت به دیتابیس وجود داشته باشد سوال 2 را لازم است N وارد نمایید.

 

قدم چهارم : ورود به MySQL سرور

ابتدا لازم است از طریق دستور زیر از فعال بودن سرویس MySQL اطمینان حاصل نمایید:

sudo systemctl status mysql

 

 

 

سپس میتوانید از طریق اجرای دستور زیر به سرویس وارد شوید و اقدام به ساخت و ویرایش جداول دیتابیس، اجرای Query های مورد نظر خود نمایید.

sudo mysql -u root

 

 

با تشکر از همراهی شما برای مشاهده ی مقاله های بیشتر میتوانید به بخش مقالات مراجعه بفرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها