مقایسه دو مدل لایه بندی TCP/IP و OSI

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو مدل لایه بندی TCP/IP و OSI بپردازیم.

TCP/IP و OSI دو مدل شبکه گسترده برای ارتباطات هستند که در برخی از موارد شباهت ها و تفاوت هایی دارند. البته OSI یک مدل مفهومی می باشد که عملا در ارتباطات استفاده نمی شود، در حالی که TCP/IP مدل لایه بندی است که از آن استفاده می کنند.

بررسی مدل OSI و TCP/IP

مدل TCP/IP قبل از مدل OSI توسعه داده شده است از این جهت است که تمامی سیستم ها برای برقراری ارتباط از مدل لایه بندی TCP/IP استفاده می کنند. TCP/IP یک مدل لایه بندی است که از استفاده زیاد و جامع شدن تبدیل به یک استاندارد شده است در صورتی که مدل لایه بندی OSI یک مدل لایه بندی است که به صورت آکادمیک و تحقیقاتی برای فهم بهتر عملکرد ایجاد شده است.

البته پروژه مدل لایه بندی OSI که توسط ISO یعنی سازمان استاندارد بین المللی معرفی شد یک پروژه شکست خورده می باشد که به علت همه گیر شدن استفاده از TCP/IP نتوانست به خوبی در ارتباطات استفاده شود. البته به علت مفهومی بودن و دسته بندی دقیقی که برای این مدل لایه بندی، یعنی OSI، انجام شده بود این مول لایه بندی برای تدریس و موارد آکادمیک مورد استفاده قرار گرفت تا دانشجویان با استفاده از آن بتوانند درک بهتری از لایه بندی شبکه داشته باشند .

البته این دو مدل لایه بندی از نظر تعداد لایه ها نیز متفاوت می باشند . TCP/IP دارای 4 لایه و OSI دارای 7 لایه است که می توانید در شکل زیر آنها را مشاهده نمایید:

مجموعه TCP/IP مجموعه ای از پروتکل های DNS، ARP، UDP، TCP، ICMP، HTTP و … است که قوی، انعطاف پذیر و اغلب برای اتصال کامپیوتر ها از طریق اینترنت استفاده می شود. در مقابل OSI یک پروتکل یا مجموعه ای از پروتکل ها نیست بلکه تنها یک مدل مفهومی لایه بندی است.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

من به دنبال معایب این دو مدل مرجع OSI , TCP/IP هستم

سلام با سپاس ازبازخورد شما و اینکه برای این مورد زمان گذاشتید و مطالعه فرمودید ، معایب این مورد در مقاله ای جداگانه پرداخته خواهد شد.