جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

امنیت پایگاه داده

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

امنیت پایگاه داده

امنیت پایگاه داده مجموعه‌ای از اقداماتی است که برای محافظت از سیستم مدیریت پایگاه داده در برابر خطرات امنیتی انجام می‌شود. پیاده‌سازی و پیروی منظم از رویه‌های خاص به حفظ و پایداری پایگاه داده کمک می‌کند.

عواقب نداشتن برنامه به منظور حفظ امنیت پایگاه داده جبران‌ناپذیر است که می‌توان به از دست‌دادن داده تا دسترسی غیرمجاز یا حتی خرابی سیستم اشاره کرد. با این حال، برخی از این خطرات با پیروی از شیوه‌های شناخته‌شده و روتین قابل‌اجتناب هستند.

در این مقاله قصد داریم بهترین شیوه‌های امنیتی برای محافظت از سیستم پایگاه داده را به شما معرفی کنیم.

امنیت پایگاه داده چیست؟

امنیت پایگاه داده ترکیبی از کنترل‌ها و اقدامات متقابل برای ایمن‌سازی یک سیستم مدیریت دیتابیس است. بهترین شیوه‌ها شامل تمام جنبه‌های مرکز داده و امنیت اطلاعات، فیزیکی و دیجیتالی است.

هرچه یک دیتابیس در دسترس‌تر باشد، امنیت آن کمتر می‌شود. از آن‌جایی که کاربران باید به داده‌ها از دیتابیس دسترسی داشته باشند، اقدامات احتیاطی امنیتی وجود دارد. برای محافظت از یکپارچگی داده‌ها، تا حد امکان از این اقدامات می‌توانید پیروی نمایید.

چالش‌های امنیتی پایگاه داده

چالش‌های امنیتی پایگاه داده از طیف وسیعی از تهدیدات امنیتی ناشی می‌شود. خطرات احتمالی را در نظر داشته باشید و قبل از وقوع به هر موضوع بپردازید. مشکلات رایج نگهداری پایگاه داده عبارت‌اند از:

  • خطای انسانی
  • تهدیدهای داخلی که به تنهایی مقوله گسترده‌ای است.
  • آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری
  • بدافزارها
  • حملات سایبری
  • امنیت مکان فیزیکی

بهترین روش‌های افزایش امنیت پایگاه داده

ویژگی‌های امنیتی که در ادامه لیست می‌شود، از یک یا چند مورد از جنبه‌های پایگاه داده که در زیر ذکر شده است، محافظت می‌کند:

  • موقعیت فیزیکی سرور پایگاه داده
  • زیرساخت شبکه برای دسترسی به پایگاه داده
  • داده‌های داخل پایگاه داده
  • سیستم مدیریت پایگاه داده
  • برنامه‌های کاربردی مرتبط با پایگاه داده

امنیت پایگاه داده دارای ساختار لایه‌ای است. لایه‌های بیرونی، لایه‌های امنیتی داخلی را که نزدیک به داده‌ها هستند، محصور کرده و مانعی محافظ در اطراف پایگاه داده ایجاد می‌کنند.

امنیت پایگاه داده

استفاده از فایروال‌ها

فایروال‌ها با ممانعت از دسترسی به ترافیک ناخواسته، امنیت ذخیره‌سازی را بهبود می‌بخشند. با یک پیکربندی مناسب، فایروال تنها در صورت لزوم به ترافیک ورودی و خروجی پایگاه داده اجازه عبور می‌دهد. هرگونه تلاش مشکوک برای اتصال از منبع شناخته‌شده یا ناشناخته فیلتر می‌شود.

بدون فایروال، خطرات احتمالی از نقض داده‌ها تا حملات DDoS را شامل می‌شود.

از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای امن استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که با دیتابیس در ارتباط هستند، به طور جداگانه ایمن هستند. هر برنامه خارجی باید فایروال و مجموعه‌ای از لایه‌های حفاظتی خود را داشته باشد.

به عنوان مثال، یک برنامه وب که با دیتابیس ارتباط برقرار می‌کند، اجازه دسترسی به داده‌ها را دارد. تنظیمات فایروال دیتابیس- صرف‌نظر از این که برنامه ایمن است یا خیر- برنامه را در لیست سفید قرار می‌دهد. اگر آسیب‌پذیری در برنامه وجود داشته باشد، دیتابیس به طور خودکار به نرم‌افزار دسترسی داده و همچنین در برابر حملاتی مانند SQL Injection آسیب‌پذیر است.

برای جلوگیری از چنین مواردی، استفاده از فایروال وب سرور به ایمن‌کردن دیتابیس شما در برابر حملات خارجی کمک می‌کند.

رمزگذاری پایگاه داده را تمرین کنید

رمزگذاری یکی از بهترین روش‌های حفظ امنیت برای دیتابیس‌ها به شمار می‌رود. چه داده‌های شما در حالت سکون و چه در حال انتقال باشند، رمزگذاری اطلاعات تضمین می‌کند که داده‌ها برای هر کسی بدون کلید رمزگذاری قابل‌خواندن نیست.

رمزگذاری تمام بک‌آپ‌های ذخیره‌شده از دیتابیس نیز یک اقدام متقابل خوب است. کلیدهای رمزگشایی را جدا از داده‌های رمزگذاری‌شده ذخیره کنید و سایر دستورالعمل‌های روتین مدیریت کلید را دنبال کنید تا از مشکلات امنیتی جلوگیری کنید.

دسترسی ایمن کاربر

تعداد کاربرانی که به دیتابیس دسترسی دارند را به حداقل برسانید. در صورت امکان، فقط در مواقعی که کاربر در دیتابیس کار می‌کند، دسترسی‌ها را اعمال کنید.

تهدیدهای داخلی از سوی کاربری می‌آید که دسترسی‌ای در دیتابیس دارد. خواه این هدف مخرب یا تصادفی باشد، نقض‌های داخلی اغلب به دلیل دسترسی بسیار زیاد کاربران به دیتابیس اتفاق می‌افتد.

علاوه بر این، رویه‌های استاندارد حفظ امنیت مانند:

  • استفاده از رمزهای عبور قوی
  • استفاده از پسوورد هش‌شده
  • عدم به اشتراک‌گذاشتن اکانت‌ها (از جمله مدیران).
  • قفل‌کردن خودکار حساب‌ها پس از چندین بار تلاش برای ورود ناموفق.
  • غیرفعال‌کردن تمام حساب‌های استفاده‌نشده و سابق کارمندان.

را رعایت کنید.

بک‌آپ گیری منظم انجام دهید

بک‌آپ‌گیری منظم یک عمل امنیتی مهم است، به ویژه برای دیتابیس. در صورت به خطرافتادن یا از دست‌دادن داده‌ها، بک‌آپ‌گیری به بازیابی اطلاعات ارزشمند کمک می‌کند. نسخه‌های بک‌آپ دیتابیس اغلب دارای داده‌های تاریخی بوده که در معرض خطر هستند. برای جلوگیری از به خطرانداختن یکپارچگی داده‌ها، نسخه‌های بک‌آپ را ایمن نگه دارید و دسترسی را محدود کنید.

مانیتورینگ پایگاه داده

از فعالیت دیتابیس آگاه باشید و تمام اطلاعات را رصد کنید. گزارش‌هایی از این که چه کسی، چه زمانی و به کدام قسمت از دیتابیس دسترسی پیدا کرده است را نگه دارید. همه تلاش‌های ورود، از جمله موارد ناموفق را ردیابی کنید. نظارت بر داده‌ها به ارائه بینش در مورد هر گونه فعالیت مشکوک و تلاش برای دسترسی غیرمجاز کمک می‌کند. به همین ترتیب، دستگاه های متصل به دیتابیس را پیگیری کنید. مطمئن شوید که همه دستگاه‌هایی که به سرور مربوط می‌شوند، امن و مجاز هستند.

انجام تست امنیتی

پس از اجرای تمامی اقدامات احتیاطی لازم، تست‌های نفوذ را انجام دهید. سعی کنید بخش‌های محافظت‌نشده یک دیتابیس را پیدا کنید، ارزیابی‌های آسیب‌پذیری را انجام دهید و فوراً به مشکلات جدید رسیدگی کنید.

نکته کلیدی این است که قبل از دیگران، آسیب‌پذیری‌ها را کشف کنیم. از ابزارهای تست نفوذ و همچنین ابزارهای اسکن آسیب‌پذیری برای کمک به شما در کشف استفاده کنید. در صورت امکان، تمام تست‌ها و اسکن‌ها را قبل از فعال‌شدن و استفاده از پایگاه داده انجام دهید.

امنیت سخت افزار را حفظ کنید

نادیده‌گرفته‌ترین جنبه امنیت دیتابیس، امنیت فیزیکی است. مراکز داده و سرورهای خصوصی در برابر حملات فیزیکی و آسیب پذیر هستند که تشخیص و جلوگیری از آن‌ها اغلب سخت است.

در پایان، یکپارچگی پایگاه داده شامل بسیاری از جنبه‌های امنیتی است. این مقاله تنها برخی از بهترین شیوه‌های امنیتی را برای ایمن نگه‌داشتن سیستم اطلاعاتی شما بیان می‌کند.لذا در مقالات امنیتی آینده نیز با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها