مدیریت فهرست پوشه ها در سرور لینوکسی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

همانطور که می دانید سرور های لینوکسی از وب سرور Apache استفاده می کنند ، که این وب سرور امکانات متعددی را در اختیار کاربران می گذارند. اگر جز کاربرانی باشید که از سرور های لینوکسی استفاده می کنید و سایت شما برروی این سرور هاست، احتمالا چگونگی نمایش محتوای پوشه هایی که فاقد index هستند را مشاهده کرده اید.

مدیریت فهرست پوشه

البته در برخی موارد در صورتی که فولدر شما فایل این فایل باشد، دسترسی به محتوای آن فولدر امکان پذیر نیست. البته در موارد دیگری محتویات آن فولدر قابل مشاهده و ویرایش است که به طور کلی می تواند باعث بروز مشکلات امنیتی شود. اما در این مقاله می خواهیم بگوییم اگر قادر به ایجاد فایل index.html نیستید، موارد زیر را انجام دهید :

با استفاده از سرویس FTP ( که از نرم افزار filezilla برای استفاده از این سرویس می توانید بهره ببرید) وارد پوشه ی public_html هاست خود شده و فایل .htaccess موجود در هاست را برروی کامپیوتر خود دانلود نمایید و یا با کلیک راست و انتخاب گزینه ی edit اقدام به ویرایش آن از داخل هاست نمایید (توجه داشته باشید که در لینوکس با توجه به اینکه فایل هایی که با {. – دات} شروع می شوند، جز فایل های hidden محسوب می گردند، در صورتی که فایل .htaccess را مشاهده نمی نمایید می بایست از قسمت setting گزینه ی show hidden files را تیک زده تا این فایل ها را مشاهده نمایید) البته در صورتی که به طور کلی هاست شما فاقد این فایل است می توانید از قسمت +file یک فایل ایجاد نموده و نام آن را .htaccess بگذارید. سپس برای ویرایش، در صورتی که می خواهید محتویات فولدر ها نمایش داده نشوند از دستور options –indexes استفاده نموده و فایل را ذخیره نمایید.

اما در صورتی که دستور options +indexes در فایل شما وجود دارد آن را به عبارت options –indexes تغییر دهید.

ممکن است بخواهید فایل ها و فولدر ها در داخل دایرکتوری ها قابل مشاهده باشد اما آن ها را مرتب نمایید، بدین منظور کافیست دستور زیر را در فایل .htaccess وارد نمایید : IndexOptions +FancyIndexing

اما در صورتی که بخواهید گزینه های مرتب سازی را غیر فعال نمایید کافیست دستور بالا را به شکل زیر تغییر دهید :

IndexOptions –FancyIndexing

مورد دیگری که ممکن است برای شما جالب باشد این است که می توانید برخی فایل های خاص را از دید کاربران مخفی سازید، برای اینکار نیز کافیست به سادگی فرمت یا همان پسوند فایل های مد نظر را مشخص نمایید تا فایل هایی با آن پسوند خاص پنهان شوند :

IndexIgnore *.zip *.txt

همانطور که گفته شد با استفاده از دستور بالا فایل های با پسوند .zip و .txt از دید کاربران پنهان خواهند شد.

دیگر پسوند های مد نظر را نیز با استفاده از همین فرمت می توانید وارد نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها