جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تاریخچه لینوکس (Linux)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد داریم در خصوص تاریخچه (Linux) لینوکس و کسانی که باعث شکل گیری این سیستم عامل محبوب شدند بپردازیم.

سیستم عامل های مدرن ریشه در سال 1969 داشتند، زمانی که دنیس ریچی و کن تامپسون(Dennis Ritchie and Ken Thompson)، زبان C و سیستم عامل یونیکس را در آزمایشگاه Bell AT & T توسعه دادند. آنها منبع اصلی کد های خود را با سایر نقاط جهان، به اشتراک گذاشتند و نهایت در سال 1975 شروع به فروش تجاری یونیکس کردند. در همین زمان  بود که یک سیستم عامل دیگر با نام FreeBSD توسط دانشگاه برکلی توسعه داده شد و در نهایت نسخه های یونکیس به دو دسته official AT&T Unix و free BSD Unix ختم شد.

در دهه هشتاد (در بازه 1980) بسیاری از شرکت ها شروع به توسعه یونیکس خود کردند: AIX مجموعه ای از سیستم عامل های اختصاصی یونیکس، که توسط IBM خلق شد، نمونه دیگر SunOS که بعد ها با نام Solaris توسط Sun Microsystems توسعه یافت، HP-UX که توسط شرکت Hewlett-Packard UniX توسعه یافت و… .حدود دوازده شرکت دیگر همین کار را انجام دادند. نتیجه یک آشفتگی از گویش های یونیکس و چندین روش مختلف برای انجام همان کار بود. و در همین دوران بود که اولین ریشه واقعی لینوکس شکل گرفت، زمانی که ریچارد استالمن قصد داشت این دوران جدایی یونیکس را متوقف کند و هر کس با راه اندازی پروژه GNU (گنو) ابزار هایی برای طراحی و ساخت یک سیستم عامل آزاد  را فراهم آورد. هدف او ایجاد یک سیستم عامل بود که به صورت رایگان برای هر کسی در دسترس بود و همه افراد می توانستند با هم کار کنند.(بسیاری از command line tools هایی که امروزه در لینوکس استفاده می کنیم، ابزار GNU هستند.) در نهایت در دهه نود هستهٔ لینوکس توسط لینوس توروالدز( Linus Torvalds)، دانش آموز فنلاندی سوئدی به وجود آمد که ترکیب این هسته با ابزارهای GNU مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت.
در سال 2015 بیش از 97 درصد از ابر رایانه های جهان، بیش از 80 درصد از تمام گوشی های هوشمند، میلیون ها کامپیوتر رومیزی، حدود 70 درصد از تمام وب سرور ها، لینوکس را اجرا می کردند. نسخه کرنل لینوکس 4.0 در آوریل 2015 منتشر شد. کد منبع آن چند صد هزار خط افزایش یافت(در مقایسه با نسخه 3.19 از فوریه 2015). و در نهایت اکنون لینوکس به مراتب رایج ترین سیستم عامل در جهان است.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها