شرکت های ارائه دهنده ی خدمات هاستینگ از گذشته برای ذخیره سازی دیتا و فایلهایی که نیاز است بر روی بستر کلود میزبانی شود به دنبال راهکار کاملی بوده اند که از طریق ان بتوانند چندین storage را به صورت یکپارچه از طریق یک پلتفرم یا نرم افزار مدیریت نمایند که خوشبختانه با افزایش پلتفرم های open source و بالاتر رفتن کارایی ها و ویژگی های انها پلتفرم هایی مانند Ceph به کاربران معرفی گردید.
Ceph Storage چیست ؟
Ceph یک نرم افزار متن باز است که تمامی ویژگی هایی از قبیل block storage و ذخیره سازی مبتنی بر فایل ها را در قالب یک سیستم یکپارچه به کاربران سرورهای ابری ارائه میدهد . Ceph با استفاده از الگوریتمی به نام Crush طراحی شده است که کار ان اطمینان از صحت دسترسی به دیتاها در تمامی کلاسترها و سرعت انتقال دیتا بدون کندی و محدودیت در سرورهای ابری میباشد.
جاب است بدانید ایده Ceph زمانی مطرح شد که راهکاری برای مدیریت یکپارچه ی فایل ها و storage ها در سرورهای ابری وجود نداشت .این بدین معنی است که برای هر سرور مجازی یا اختصاصی نیاز بود که بر روی خود سرور هارد مجزا قرار گیرد و این مورد کار مدیریت را بسیار سخت و دشوار میکرد اما Ceph این امکان را به شما میدهد تا با استفاده از storage سرورها به راحتی تمامی سرورها و کلاستر ها را به ان متصل کنید و از طریق یک پنل به مدیریت انها بپردازید با این کار دیگر بکاپ گیری از دیتاها و جا به جایی انها از سروری به سرور دیگر با سرعتی چندین برابر و خطایی بسیار کمتر صورت خواهد پذیرفت.
چرا از ceph استفاده کنم ؟
با چند دلیل پیش پا افتاده و به دور از موارد فنی میتوانیم دلایل زیر را برای استفاده از Ceph در نظر بگیریم :
هزینه
از نظر هزینه ای با توجه به opensource بودن ceph برای شما به صرفه خواهد بود و هزینه هایتان را کاهش خواهد داد.
منابع
زمانی که شما دیتا را به صورت لوکالی بر روی همان سرور اصلی نگه داری میکنید میزان قابل توجهی از منابع سرور یا همان cpu و Ram نیز درگیر خواهند بود در صورتی که با استفاده از Ceph این پردازش با استفاده از object storage daemons به سروی که ceph بر روی ان میزبانی میگردد منتقل میگردد در نتیجه بار بر روی سرور اصلی کاهش یافته و این مورد باعث افزایش کارایی سرور خواهد شد.
مدیریت ساده و اسان
از طریق یک پنل به راحتی میتوانید تمامی storage ها چه سرور های مجازی چه ابری و حتی سرورهای اختصاصی را مدیریت کنید، انها را مدیریت کنید و یا از هر کدام بکاپ بگیرید و …