Back Link چیست؟

در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از دغدغه های وب مستر ها در زمینه سئو (SEO) یعنی بک لینک ها و در مورد نقش آن ها در ارتقاء رتبه سایت شما با شما کمی صحبت کنیم.

پیش از هر سخنی ابتدا اجازه دهید تا ببینیم سایت ویکی پدیا واژه بک لینک را چگونه تعریف کرده است. ویکی پدیا می گوید: به ابرپیوند یک وب‌گاه به وب‌گاه دیگر بک لینک می‌گویند که یکی از موارد تعیین‌کننده‌ی میزان بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. پس به عبارتی دیگر به لینک‌ هایی که یک سایت دیگر به سایت شما می‌دهد، بک لینک می گویند.

Back Link

موتور جستجوگر گوگل در رتبه بندی وب سایت ها به عامل تعداد لینک های ورودی، اهمیت بسیار زیادی می دهد. به این معنی که تعداد زیاد و در عین حال مفید لینک هایی که بازدیدکنندگان را به وب سایت شما هدایت می کند در افزایش رتبه سایت شما در گوگل نقش مهمی را ایفا می کند. اگر لینک ورودی شما از سایتی باشد که رتبه بالاتری نسبت به سایت شما دارد، این خود یک امتیاز برای سایت شما خواهد بود زیرا لینک ورودی دارای وزن مناسبی بوده و در الگوریتم رتبه بندی گوگل (که البته برای عموم روشن نیست) یک امتیاز محسوب می گردد. سعی کنید تا آنجا که مقدور است با سایت هایی تبادل لینک نمایید که حداقل رتبه یکسان با سایت شما داشته باشند. اما لازم به ذکر است که تنها تعداد لینک ها نمی تواند دلیل خوبی بر ارتقاء رتبه یک سایت باشد. به  عبارت دیگر می توان گفت لینک های ورودی کم اما با وزن بالا موثرتر از لینک های ورودی زیاد اما کم ارزش می باشد. چراکه وزن لینک ورودی و همچنین نزدیک بودن زمینه های فعالیت نیز خود از فاکتورهای مهم در داشتن Backlink های کار آمد به شمار می رود. اما چه بک لینک هایی مفید و چه بک لینک هایی برای سئوی سایت شما مضر است؟

 

به طور کل، بک‌ لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده یا مدیر سایت ها به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک‌ لینک خوب نامیده می‌شود. این بک‌لینک ها نباید از سایت‌ های اسپم بیایند، نباید تعداد لینک‌ های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد، نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و عامل های مهم دیگری که مهم‌ ترین آن ها موارد ذکر شده بود.

اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که مگر می‌ شود لینکی مضر باشد؟ پاسخ مثبت است. روزانه بسیاری از سایت‌ های اسپم شکل می گیرند و با دریافت و ایجاد لینک‌ های غیر طبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می‌ آیند و سپس پس از مدتی جریمه یا اصطلاحاً پنالایز می‌شوند! از دیگر بک‌ لینک‌های مضر آنهایی هستند که از سایت‌ های غیرمرتبط می باشند، دارای تعداد لینک‌ های خروجی بسیار زیادی هستند، از سایت‌هایی با IP هایی که اسپم شناخته شده‌ اند هستند و خودشان نیز تولید محتوا نمی‌ کنند.

متأسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را می‌ بینیم، افرادی هستند که فکر می‌کنند بک‌ لینک در همان تبلیغات متنی که اکثرا در سایت‌ های ایرانی جا افتاده است خلاصه می‌ شود و هرکس که اسمی از بک‌ لینک آورد، یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک ما را در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است. تبلیغات متنی هم یکی از روش‌های خرید بک‌ لینک به حساب می‌ رود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز (=جریمه) سایت شما نیز می‌ شود.

“بک لینک بد است و نباید بک لینک گرفت!” جمله دیگریست که بعضی مواقع به گوش می خورد، و این بدین معنی است که مفهوم اصلی بک‌ لینک هنوز 

سئو

درک نشده است. خود بک‌ لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد می‌ کنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جست و جوی خود تاثیر می‌دهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد. حالا چگونه می‌توان گفت که بک‌ لینک بد است؟ با این اوصاف موافقم که بک‌ لینک غیرطبیعی بد است، اما همه بک‌ لینک‌ها هم که بد نیستند!

 

در انتها همان طور که گفته شد کارکرد الگوریتم رتبه بندی گوگل برای وب مسترها روشن نیست و موارد ذکر شده بنا به تجربه وب مسترها و برخی اشارات مدیران ارشد گوگل بدست آمده است.

توصیه می شود محتوای سایت خود را به روز  نگه دارید و سیلقه و نیاز های مخاطبان خود را در نظر بگیرید. سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نمایید و برای داشتن لینک های ورودی با ارزش (باز هم تأکید می کنم لینک های ورودی با ارزش!) در صورت لزوم هزینه نمایید و در سایت های مهم لینک خود را به صورت تبلیغات قرار دهید.