مرکز محتوای Server.ir :

چگونگی استفاده از کدهای UTM

چگونگی استفاده از کدهای UTM

 

در مقاله قبل با عنوان کدهای UTM، به تعریف این کدها پرداختیم و ذکر کردیم که این کدها به منظور ردیابی کلیک‌ها و ارزیابی سایر فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال به انتهای آدرس‌های اینترنتی یا URLها اضافه می‌شوند. این کدها نقش بسزایی را در سنجش نحوه عملکرد یک کمپین تبلیغاتی ایفا می‌نمایند و نتایج حاصل از آن‌ها در گزارش‌های آنالیتیکس قابل مشاهده است. کدهای UTM می‌توانند متشکل از پنج دسته زیر باشند. وجود سه مورد مرسوم و وجود دو مورد آخر اختیاری می‌باشد:

  • Source یا منبع
  • Medium یا رسانه
  • Campaign
  • Term که مربوط به کلمات کلیدی است
  • Content یا محتوا

در ادامه به بیان نحوه استفاده از این ابزار می‌پردازیم.

چگونه از کدهای UTM استفاده کنیم؟

کدهای UTM قابل استفاده به صورت تک تک و یا ترکیبی هستند. کدها با علامت ؟ بلافاصله پس از URL آغاز می‌شوند و درهنگام ترکیب برای جدا کردن آن‌ها می‌بایست از کاراکتر & استفاده نمود. برای مثال کد زیر به صورت تکی، تنها عملکرد کمپین تابستانه Server.ir را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

 

Server.ir/سرور مجازی/?utm_campaign=tabestan-sale1400

کد بعدی چندین پارامتر از جمله Source, Content, Medium & Campaign  را ارزیابی می‌کند:

 

Server.ir/vps/?utm_source=instagram&utm_medium=native&utm_campaign= tabestan-sale1400&utm_content=vps_ad

به صورت کلی با اضافه نمودن کدهای UTM به آدرس کمپین می‌توان عملکرد آن را از طریق گزارش‌های گوگل آنالیتیکس بررسی کرد:

 

  • ایجاد یک گزارش سفارشی سازی شده از طریق رفتن به Customization> Custom Reports. در این بخش موارد مورد نیاز جهت بررسی مانند Source, Medium & Campaign را به عنوان ابعاد و پارامتر اضافه نمایید.
  • بررسی ترافیک از طریق طی کردن مسیر

 Acquisition > Overview > All Traffic > Source/Medium

  • بررسی ترافیک بر اساس اسامی کمپین‌ها از طریق طی کردن مسیر

 Acquisition > Campaigns > AllCampaigns

کدهای utm

نحوه ایجاد کدهای UTM

  1. روش دستی: راه اول برای ساخت یک کد نوشتن دستی آن است. این کار به صورت کلی ساده است و تنها نیاز به اضافه نمودن کدها به انتهای URL است. نکته لازم به توجه این است که مبدا خطایی در نوشتن بوجود بیاید. کدهای UTM به صورت معمول طولانی هستند و امکان بروز خطا در صورت نوشتن دستی ان‌ها وجود دارد. به همین دلیل در کل نوشتن دستی آن‌ها به جز در مواقعی که کوتاه هستند پیشنهاد نمی‌شود.
  2. URL Builderها: سازنده‌های آدرس همچون Google URL builder ابزاری سریع و دقیق برای ایجاد کدهای UTM هستند. با استفاده از این ابزار با پر کردن چندین فیلد مطابق شکل زیر، کد UTM شما ایجاد می‌گردد.

کدهای utm

کاربری‌های مختلف کدهای UTM

  • دانستن و دسته بندی منابع ورود ترافیک و بازدیدکنندگان به صفحه مورد نظر از طریق utm_medium, utm_campaign و utm_source
  • دانستن این موضوع از طریق utm_content که بازدیدکنندگان بر روی کدام لینک‌های موجود در کمپین کلیک می‌کنند.
  • ردیابی ترافیک کمپین‌های مختلف از طریق utm_campaign

مقاله مورد نظر را جستجو کنید

موضوعات محبوب ما

نوشته های جدید

ایمیل

فیلتر ایمیل ها در سی پنل

  در این آموزش، من به شما نشان خواهم داد که چگونه با استفاده از فیلتر ایمیل ها در سی پنل ، فیلتر ایمیل های

Let’s Encrypt

نصب let’s encrypt در IIS

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که برروی سرور ویندوزی خود ssl رایگان let’s encrypt  رو در IIS به چه صورت هستT

موضوع پیشنهادی شما برای مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.