چگونگی استفاده از کدهای UTM

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در مقاله قبل با عنوان کدهای UTM، به تعریف این کدها پرداختیم و ذکر کردیم که این کدها به منظور ردیابی کلیک‌ها و ارزیابی سایر فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال به انتهای آدرس‌های اینترنتی یا URLها اضافه می‌شوند. این کدها نقش بسزایی را در سنجش نحوه عملکرد یک کمپین تبلیغاتی ایفا می‌نمایند و نتایج حاصل از آن‌ها در گزارش‌های آنالیتیکس قابل مشاهده است. کدهای UTM می‌توانند متشکل از پنج دسته زیر باشند. وجود سه مورد مرسوم و وجود دو مورد آخر اختیاری می‌باشد:

  • Source یا منبع
  • Medium یا رسانه
  • Campaign
  • Term که مربوط به کلمات کلیدی است
  • Content یا محتوا

در ادامه به بیان نحوه استفاده از این ابزار می‌پردازیم.

چگونه از کدهای UTM استفاده کنیم؟

کدهای UTM قابل استفاده به صورت تک تک و یا ترکیبی هستند. کدها با علامت ؟ بلافاصله پس از URL آغاز می‌شوند و درهنگام ترکیب برای جدا کردن آن‌ها می‌بایست از کاراکتر & استفاده نمود. برای مثال کد زیر به صورت تکی، تنها عملکرد کمپین تابستانه Server.ir را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

 

Server.ir/سرور مجازی/?utm_campaign=tabestan-sale1400

کد بعدی چندین پارامتر از جمله Source, Content, Medium & Campaign  را ارزیابی می‌کند:

 

Server.ir/vps/?utm_source=instagram&utm_medium=native&utm_campaign= tabestan-sale1400&utm_content=vps_ad

به صورت کلی با اضافه نمودن کدهای UTM به آدرس کمپین می‌توان عملکرد آن را از طریق گزارش‌های گوگل آنالیتیکس بررسی کرد:

 

  • ایجاد یک گزارش سفارشی سازی شده از طریق رفتن به Customization> Custom Reports. در این بخش موارد مورد نیاز جهت بررسی مانند Source, Medium & Campaign را به عنوان ابعاد و پارامتر اضافه نمایید.
  • بررسی ترافیک از طریق طی کردن مسیر

 Acquisition > Overview > All Traffic > Source/Medium

  • بررسی ترافیک بر اساس اسامی کمپین‌ها از طریق طی کردن مسیر

 Acquisition > Campaigns > AllCampaigns

کدهای utm

نحوه ایجاد کدهای UTM

  1. روش دستی: راه اول برای ساخت یک کد نوشتن دستی آن است. این کار به صورت کلی ساده است و تنها نیاز به اضافه نمودن کدها به انتهای URL است. نکته لازم به توجه این است که مبدا خطایی در نوشتن بوجود بیاید. کدهای UTM به صورت معمول طولانی هستند و امکان بروز خطا در صورت نوشتن دستی ان‌ها وجود دارد. به همین دلیل در کل نوشتن دستی آن‌ها به جز در مواقعی که کوتاه هستند پیشنهاد نمی‌شود.
  2. URL Builderها: سازنده‌های آدرس همچون Google URL builder ابزاری سریع و دقیق برای ایجاد کدهای UTM هستند. با استفاده از این ابزار با پر کردن چندین فیلد مطابق شکل زیر، کد UTM شما ایجاد می‌گردد.

کدهای utm

کاربری‌های مختلف کدهای UTM

  • دانستن و دسته بندی منابع ورود ترافیک و بازدیدکنندگان به صفحه مورد نظر از طریق utm_medium, utm_campaign و utm_source
  • دانستن این موضوع از طریق utm_content که بازدیدکنندگان بر روی کدام لینک‌های موجود در کمپین کلیک می‌کنند.
  • ردیابی ترافیک کمپین‌های مختلف از طریق utm_campaign
اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

کد تخفیف مخاطبین مرکز محتوا:

Blog01

از این کد می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای پیشنهادی شما

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها