جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

چگونه از Downtime و یا بروز خطا در سایت خود پیشگیری کنیم؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

چگونه از کاهش Downtime و بروز خطاهای سایت خود پیشگیری کنیم؟؟

Downtime

این سوالی است که هر WebMaster یا مدیر وبسایتی در اولین لحظه ای که اقدام به مشاهده وب سایت می کند و با صفحه SERVER Not Found مواجه می شود ( و یا اصطلاحاً سایت او بالا نمی آید) به ذهنش خطور می کند. اولین نکته این است که یک ITMan به خوبی می داند که فعالیت های این دنیای فناوری نیاز به صبر و آرامش دارد، بنابراین در این موارد هنگامی که وب سایت خود را بازدید می نمایید و با هرگونه خطا و… مواجه می شوید، اولین و مهمترین نکته این است که آشفته نشوید و با آرامش و حوصله نسبت به بررسی امور مختلف مورد نیاز اقدام فرمایید. بدین منظور لازم است هر مدیر سایتی همواره چنین امر را رعایت کنند تا در هنگام مواجهه با مشکلات مرتبط با سایت خود، نسبت به رفع آن اطمینان خاطر داشته باشد

– همواره از تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود غافل نشوید:

در دنیای مجازی همواره تهیه نسخه پشتیبان از تمام امور، از یک فایل در حال نوشتار در نرم افزار Microsoft Office Word گرفته تا پیاده سازی و اجرای بزرگترین پروژه های فناوری اطلاعات جهان، دارای بالاترین اولویت ها می باشد. تهیه و نگهداری فایل پشتیبان (Backup) در محلی قابل اطمینان علاوه بر تضمین آینده کاری و حفظ گذشته، در چنین مواقعی باعث آرامش شما خواهد شد. مطالب مفید در این زمینه شامل مقاله (علت تهیه نسخه پشتیبان) و (چگونگی تهیه بک آپ از وب سایت) می باشد.

– به صورت دوره ای میزان استفاده از منابع میزبان وب سایت خود را بررسی کنید:

بسیاری از اوقات، مشکلات و خطاهای وب سایت ها و نرم افزارهای تحت وب از استفاده نامناسب و یا بیش از حد منابع نرم افزار و یا سایت از منابع سرور می باشد. حال چه این خدمات میزبانی، هاست اشتراکی باشد و چه سرور مجازی، سرور اختصاصی و یا سرور ابری باشد. موضوع گاهی محدودیت منابع است که کاربر را به استفاده از سرور مجازی به جای هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و ابری به جای سرور مجازی و… هدایت می کند و گاهی نیز استفاده ناصحیح از منابع در هر یک از خدمات مذکور می باشد که در صورتی که به صورت دوره ای نسبت به بررسی منابع سرور خود و یا میزان فضای خالی و پهنای باند هاست اشتراکی خود توجه نمایید از بسیاری از این قبیل مشکلات پیشگیری خواهد شد.

– در هنگام انتخاب میزبان برای وب سایت خود از معتبر بودن و قوی بودن پشتیبانی میزبان خود اطمینان حاصل نمایید:

شاید یکی از مهمترین عوامل پیش دارنده از مشکلات یک وب سایت، انتخاب یک میزبان خوب باشد. اینکه خدمات میزبانی وب و یا هاستینگ شما توسط چه شرکتی تأمین شده است مطمئناً میزان آرامش خاطر و اطمینان شما از جلوگیری از مشکلات را کاهش می دهد. چرا که بروز خطا و یا اصطلاحاً بالا نیامدن سایت عموماً یا از خطاهای میزبانی و سرور می باشد و یا از خطاهای نرم افزاری وب سایت شما. حال روشن است که در صورتی که میزبان شما، مجموعه ای مجرب و صاحب امتیاز باشد که این اطمینان را به شما بدهد که تا حد امکان از منابع و خدمات شما نگهداری خواهد نمود و مهمتر از آن، در صورت بروز مشکل در کنار شما خواهد بود و به رفع مشکلات شما کمک خواهد کرد می تواند قریب نیمی از مشکلات شما را برطرف کند که البته اینکه این تأثیر تا چه حد است و چگونه می توان این امر را تشخیص داد خود نیاز به وقتی دیگر دارد که در دانشنامه SERVER.ir می توانید آن را دریابید.

– گزارشات (Logs) سیستم خود را بررسی نمایید:
همواره لاگ ها و گزارشات تهیه شده توسط نرم افزار، وب سایت، سیستم مدیریت محتوا و کنترل پنل هاست خود را بررسی نموده تا پیش از بروز مشکلات بسیار بزرگ نسبت به خطاهای موجود در سایت خود آگاه باشید و از گسترش آن ها پیشگیری نمایید. بررسی لاگ های CMS شما، گزارشات کنترل پنل هاست، بررسی میزان حجمی و کمیتی حدودی جداول پایگاه داده (دیتابیس) شما و… همگی می توانند سرنخ های بسیار مهم برای جلوگیری از مشکلات بسیار بزرگ وب سایت شما باشند.

– همواره از جدیدترین فناوری ها و به روزترین امکانات استفاده نمایید:

بسیاری از مشکلات امنیتی و تداخلات وب سایت ها ناشی از استفاده از ماژول ها، پلاگین ها و کامپوننت های قدیمی می باشد که راه های نفوذ به آنان با توجه به قدیمی بودن آنان و یا ضعیف بودن نسبی کدهای آنان پدید می آید که به روز رسانی ابزارهای مورد استفاده همواره به رفع این مشکلات کمک خواهد کرد.

–  از نرم افزارهای کرک شده و یا  Null (نال) استفاده نفرمایید:

استفاده از اسکریپت های و یا کدنوشته های کرک شده و دستکاری شده، گرچه گاهی راهی آسان و بسیار کاربری خصوصاً در کشور ما می باشد اما مطمئناً استفاده از این قبیل ابزار علاوه بر بحث مهم احترام به حقوق سایرین و… همواره به مصداق باز کردن پنجره ای از دغدغه ها و نگرانی های امنیتی، به روزرسانی، و… خواهد بود که گاهاً تصحیح آنها از تهیه نسخه اصلی و اورجینال دشوارتر و پرهزینه تر نیز هست.

– از تدابیر امنیتی غافل نشوید:

استفاده از روش های کدنویسی ایمن و قوی، به روزرسانی وب سایت، نصب و بررسی نرم افزارهای امنیتی و… همگی موضوعاتی هستند که اکثر قریب به اتفاق مدیران و تأثیرگذاران وب سایتهای امروزی سرزمین ما متأسفانه از آن غافل هستند در صورتیکه اطمینان از امنیت همواره از مهمترین عوامل هر امری به خصوص در دنیای مجازی که امنیت در آن مقوله ای بسیار بسیار بحث برانگیز است می باشد که عدم توجه به آن همواره راهی برای بروز مشکلات متعدد را باز خواهد گذاشت.
– و…

همچنین برای بهره مندی از مفاهیم و روش های انجام هر یک از امور فوق، سایر مقالات دانشنامه SERVER.ir را نیز بررسی و مطالعه فرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها