جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

پسوند‌های دامنه در 2021

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

پسوند دامنه، یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده آن است که نقش بسزایی در تعیین اعتبار و حتی در مواقعی معنای دامنه ایفا می‌کند. علاوه بر این پسوند‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای در تعرفه و شرایط ثبت یک دامنه نیز به شمار می‌روند. به عنوان نمونه پسوندهای دامنه ccTLD(country code top level domain) منتسب به غالب کشورها نیازمند ارائه مدارک اقامت در آن کشور هستند. در این مقاله درباره محبوب‌ترین پسوندهای جهان در سال 2021 صحبت خواهیم کرد تا بیشتر با ترندهای جهانی در این حوزه آشنا شویم.

ده پسوند‌ دامنه محبوب در سال 2021

در سال گذشته میلادی، .com که سابقه بیش از 30 سال حضور در بین TLDها را دارد، هچنان با اختلاف صدرنشین جدول مالکیت می‌باشد. این پسوند که مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است، در ابتدا تنها برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده بود. با گذر زمان .com مورد اقبال چشم‌گیری قرار گرفت و در حال حاضر پرکاربردترین پسوند در جهان می‌باشد. دو پسوند gTLD دیگر که در این رتبه‌بندی موقعیت بالایی دارند، .org و .net هستند که مانند .com دارای قدمت و محبوبیت بالایی می‌باشند.

سایر پسوندهای دامنه موجود در این جدول، پسوندهای کشوری یا ccTLDها هستند. در بین این کشورها، ملیت‌های پرجمعیتی همچون روسیه و هند در کنار کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند انگلیس و آلمان به چشم می‌خورند. البته در این بین .de که متعلق به آلمان است، الزامی را برای مقیم بودن در خاک این کشور قرار نداده است و ثبت آن برای عموم آزاد است. نکته جالب توجه دیگر حضور دامنه .ir در رتبه پنجم این لیست است. دلیل این امر را می‌توان در حال توسعه بودن صنعت IT در ایران در کنار هزینه نسبتا پایین ثبت و تمدید این پسوند دانست.

پسوندهای دامنه 2021

پرکاربردترین پسوندهای کشوری

بنا بر اعلام مرکز Verisign، در حال حاضر محبوب‌ترین پسوند کشوری، .tk است. این پسوند با 27.5 میلیون ثبت متعلق به کشور توکلائو، واقع در اقیانوس آرام جنوبی است. اصلی‌ترین دلیل حجم بالای دامنه‌های .tk رایگان و آسان بودن ثبت آن است. رتبه‌های بعدی در جدول زیر قابل مشاهده هستند.

پسوندهای دامنه 2021

جدیدترین پسوندهای دامنه

جهت افزایش کمی و کیفی حضور کاربران در اینترنت، هر ساله دامنه‌های جدیدی معرفی می‌شوند. این پسوند‌های دامنه جدید که ngTLD نام دارند به اندازه دامنه‌های قدیمی در بازار جا نمی‌افتند، اما حضور آن‌ها همواره فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد دامنه‌های متنوع ایجاد می‌کند. برخی از دامنه‌های پرکاربرد که طی سالیان اخیر معرفی شدهاند به شرح زیر هستند.

در صدر جدول فوق پسوند .icu نیز اخیرا محبوبیت زیادی را بدست آورده است. دلیل این مورد علاوه بر نام مناسب این پسوند، کاهش قیمتی است که در هزینه ثبت و تمدید آن بوجود آمده است.

پسوندهای جدید 2021

بدنام‌ترین پسوندهای دامنه

در کنار نام‌های محبوب، برخی از پسوند‌های دامنه نیز دارای اعتبار و آوازه خوبی نیستند. در بین این موارد عموما می‌توان به دامنه‌های بسیار ارزان یا رایگان اشاره کرد که کنترلی از سوی هیچ نهاد خاصی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. لیست زیر پسوند‌هایی را نشان می‌دهد که سهم بیشتری را در مقاصد غیرقانونی و اسپم داشته‌اند. البته حضور یک پسوند در این لیست به معنای بد بودن آن نیست. برای مثال .london موردی است که میزان مصرف بالایی نیز دارد، اما با این وجود در موارد غیرقانونی نیز زیاد استفاده شده است.

پسوندهای دامنه 2021

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها