جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

سیستم عامل CentOS چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

انتخاب بهترین سیستم‌عامل و توزیع لینوکس برای VPS مهم است، به خصوص برای مبتدیان. گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید؛ از جمله CentOS، Ubuntu، Debian و Fedora که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای کلیدی خود را دارند. اگر می‌خواهید از نرم‌افزار رایگان برگرفته از فناوری محبوب Red Hat Enterprise Linux استفاده کنید، CentOS را توصیه می‌کنیم.

سیستم عامل CentOS چیست

CentOS چیست؟

CentOS یک سیستم عامل منبع باز مبتنی بر کد منبع لینوکس Red Hat Enterprise و ساخته شده بر روی هسته لینوکس است که برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد. این نرم افزار پایدار با سطح امنیت بالا و گزینه‌های پنل مختلف است.

از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات شرکت‌های سطح بالا، بسیاری از پروژه‌ها از CentOS به دلیل ثبات، امنیت بالا و گزینه‌های متعدد کنترل پنل استفاده می‌کنند. جدای از آن، CentOS یک جامعه رو به رشد دارد که با ایجاد محتوای ویکی، ارائه پشتیبانی فنی و یافتن رفع اشکال به توسعه توزیع لینوکس کمک می‌کند.

در این مقاله به توضیح CentOS و ویژگی‌های کلیدی آن می‌پردازیم. ما همچنین تفاوت‌های بین CentOS Linux، CentOS Stream و Red Hat Enterprise Linux را مورد بحث قرار خواهیم داد.

ویژگی های کلیدی سیستم عامل لینوکس CentOS

در مقایسه با سایر سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس، CentOS دارای برخی ویژگی‌های متمایز است. مانند:

  • ویژگی‌های امنیتی عالی CentOS معماری امنیتی خود را با سیستم امنیتی پیشرفته لینوکس (SELinux) تکمیل می‌کند. سیاست‌های کنترل دسترسی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای فرآیندها و فایل‌های مختلف فعال کنید.
  • به‌روزرسانی‌های منظم Red Hat هر چند سال یک بار یک نسخه جدید CentOS Linux را منتشر می‌کند و هر کدام به مدت ده سال پشتیبانی خواهند شد. این مسئله منجر به مشکلات کمتری می‌شود که ممکن است در اثر به‌روزرسانی نرم افزار ایجاد شود.
  •  CentOS از نسخه‌های نرم افزار پایدار استفاده می‌کند، زیرا چرخه انتشار طولانی‌تر است. بنابراین، برنامه‌ها نیازی به‌روزرسانی مرتب ندارند.
  • پنل کاربران CentOS گزینه‌های مختلفی از پلتفرم‌های مدیریتی از جمله cPanel، Plesk، WebMin، Spacewalk، CWP، Virtualmin و VestaCP دارند.
  •  CentOS یک توزیع منبع باز است. این بدان معنی است که کاربران می‌توانند آن را تغییر داده و آزادانه توزیع کنند.

سیستم عامل CentOS چیست

CentOS Linux در مقابل CentOS Stream

پروژه CentOS مسئول دو توزیع لینوکس – CentOS Linux و CentOS Stream است؛ اولی بازسازی پایین دستی Red Hat Enterprise Linux (RHEL) و در مقایسه، CentOS Stream نسخه بالادستی است. زیرا به عنوان یک پلتفرم برای نسخه‌های آینده RHEL عمل می‌کند.

قبل از اعمال تغییرات در لینوکس CentOS، ابتدا به پروژه‌های بالادستی موجود در توزیع- مانند فدورا- ارسال می‌شوند. به همین دلیل است که سال‌ها طول می‌کشد تا یک به‌روزرسانی بزرگ به صورت عمومی منتشر شود. در مورد CentOS Stream، کاربران مستقیماً به مخزن رسمی آن کمک می‌کنند تا این چرخه انتشار به هفته‌ها یا روزها کاهش یابد.

یک نسخه جدید اصلی لینوکس CentOS معمولاً شامل دسته‌ای بزرگ از به‌روزرسانی‌ها، با بهبودهای کوچک‌تر در بین نسخه‌ها است. از سوی دیگر، هر نسخه CentOS Stream شامل هر گونه به‌روزرسانی جزئی RHEL آینده است.

با این حال، پروژه CentOS تصمیم گرفته است که CentOS Linux را متوقف کند. این بدان معناست که کاربران فعلی باید سیستم خود را به مسیر دیگری مانند CentOS Stream منتقل کنند. جامعه CentOS به عنوان بخشی از پروژه CentOS Stream به همکاری در سایر توزیع‌های لینوکس منبع باز ادامه خواهد داد.

تاریخ پایان عمر جدیدترین نسخه‌های CentOS Linux شامل موارد زیر است:

CentOS Linux 8: 31 دسامبر 2021
CentOS Linux 7: 30 ژوئن 2024

لینوکس CentOS در مقابل لینوکس Red Hat Enterprise

Red Hat Enterprise Linux در سال 2000 توسط Red Hat منتشر شد که از پروژه فدورا گرفته‌شده است. در سال 2014، Red Hat اعلام کرد که از CentOS حمایت خواهد کرد. در نتیجه، هیئت مدیره CentOS، متشکل از اعضای Red Hat برای کمک و راهنمایی توسعه نرم افزار تشکیل شد. با این حال، تیم CentOS با حذف نام تجاری Red Hat و آثار هنری مستقل از RHEL باقی مانده است.

CentOS Linux یک نرم‌افزار متن‌باز است، به این معنی که تمام کدها و برنامه‌های آن برای استفاده، تغییر و توزیع در دسترس افراد مختلف قرار می‌گیرد. در مقایسه، RHEL بر روی مؤلفه‌های منبع باز ساخته شده است، اما کاربر برای استفاده از آن برای برنامه‌های تجاری باید مجوز خریداری کند. علاوه بر این، Red Hat برنامه اشتراک توسعه‌دهنده Red Hat را برای افراد پیاده‌سازی کرده است و توزیع را برای دانلود رایگان، اما فقط برای حجم‌های کاری کوچک تولید می‌کند.

وقتی صحبت از کمک به میان می‌آید، CentOS انجمن‌هایی را ایجاد کرده که در آن کاربران به سؤالات یکدیگر پاسخ می‌دهند. اگرچه پشتیبانی مشتری اختصاصی وجود ندارد، با این حال کاربران لینوکس CentOS می‌توانند با پرداخت هزینه از پشتیبانی شخص ثالث استفاده کنند. همین امر در مورد RHEL نیز صدق می‌کند، اگرچه کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را ارتقا دهند تا پشتیبانی مشتری را نیز شامل شود.

از نظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، ابتدا روی RHEL پیاده‌سازی شده و بعداً در CentOS Linux مستقر می‌شوند. بنابراین، هر دوی آن‌ها دارای عملکرد، سازگاری و رفع اشکال یکسانی هستند. علاوه بر این، همان برنامه‌ها و نرم‌افزارهای افزودنی مانند LAMP و Docker معمولاً در لینوکس CentOS و RHEL در دسترس هستند.

CentOS، یک سیستم‌عامل محبوب

CentOS یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است. این سیستم عامل از نوع منبع باز است که یک پلتفرم محاسباتی کلاس سازمانی را فراهم می‌کند. CentOS در تلاش است تا 100٪ سازگاری باینری را با Red Hat Enterprise Linux حفظ کند.

ما پنج ویژگی تعیین‌کننده CentOS را مورد بحث قرار داده‌ایم؛ بسیار ایمن، مرتباً به‌روزرسانی می‌شود، نرخ پایداری بالایی دارد، رایگان است و از کنترل پنل‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

پروژه CentOS بر دو نسخه توزیع نظارت دارد؛ CentOS Linux و CentOS Stream. تفاوت اصلی بین آن‌ها این است که اولی پایین دست لینوکس Red Hat Enterprise است، در حالی که CentOS Stream نسخه بالادستی بوده که حاوی به‌روزرسانی‌های کوچک Red Hat نیز هست.

CentOS در سال 2014 به Red Hat پیوست، اما مستقل باقی ماند. در حالی که CentOS Linux یک نرم افزار منبع باز است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. Red Hat Enterprise Linux یک برنامه بدون هزینه را فقط برای افراد ارائه می‌دهد. با این حال، کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را برای ویژگی‌های پیشرفته تر ارتقا دهند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا در مورد CentOS اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مطرح کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها