موتورهای جستجوی خصوصی چه کاربردی دارند؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد داریم به معرفی موتورهای جستجوی خصوصی(Private Search Engines) بپردازیم.

کارهای زیادی در زندگی وجود دارند که با وجود علم به مضربودن آن‌ها، همچنان به انجام‌دادن ‌آن‌ها ادامه می‌دهیم.
ما می‌دانیم نباید زیاد غذای فست فود بخوریم، نوشابه یک سم مهلک است و ورزش‌نکردن در دراز مدت به سلامتی بدن ضرر وارد می‌کند. ما می‌دانیم سیگار کشیدن آسیب‌رسان است و حتی می‌دانیم که فردای روزی که شب زیاد بیدار می‌مانیم، چقدر به مغز و جسم فشار وارد می‌کنیم… اما با این وجود همیشه تسلیم این عادت‌های بد می شویم.

این مسئله برای سلامت امنیتی ما نیز صدق می‌کند. ما می‌دانیم موتورهای جستجوی معروف مانند google یا yahoo حریم خصوصی کاربران را با ردیابی جستجوها به خطر می‌اندازند و همیشه خطر تهاجم آن‌ها به حریم خصوصی ما وجود دارد. اما با این حال راحتی و به روز بودن جستجوهای انجام شده در آن‌ها را دوست داریم.

همان طور که بهتر است درباره خوردن غذای فست فود بازنگری کنیم، باید درباره رفتارهای سایبری خود در اینترنت و این که چقدر اطلاعات ما در هنگام استفاده از google و bing معرض خطر است نیز فکر کنیم.

موتورهای جستجوی خصوصی چه کاربردی دارند

چرا باید از موتورهای جستجوی خصوصی استفاده کنیم؟

در سال‌های اخیر میزان استفاده از موتورهای جستجوی خصوصی افزایش چشمگیری داشته است که دلیل آن وعده‌های جستجوی دقیق بدون به خطر افتادن اطلاعات کاربران است. اما با این وجود کاربران راحتی بیشتری نسبت به استفاده از موتورهای جستجوی معروف‌تر دارند و برخی از این موتورها سال‌هاست که به عنوان یک استاندارد شناخته می‌شوند و با به روز بودن و امکان شخصی‌سازی جستجوها در این موتورها اتفاق طبیعی است.

حقیقت این است که بیشتر افراد از این که موتورهای جستجوی آن‌ها و اطلاعاتشان را زیر نظر دارند، آگاه هستند. با موافقت تعداد بالایی از سیاست‌های امنیتی(privacy policies) و تایید استفاده از کوکی‌ها(cookies) و دیگر روش‌های تایید یک چیز عادی در سایت‌ها است تا تنها بتوان یک مقاله ساده که روی آن کلیک کرده‌اید را مشاهده کنید.

تمام داده‌هایی که برای ساخت پروفایل خود در موتورهای جستجو معروف وارد می‌کنید، می توانند با شخص ثالثی به اشتراک گذاشته شوند که این اطلاعات باعث نمایش تبلیغات(ads) در مرورگرها می‌شوند. در موتورهای خصوصی زمانی که هیچ اطلاعاتی از شما ذخیره نشود، این تبلیغات که دقیقا آن چیزی که چند دقیقه قبل تنها راجب به آن صحبت می‌کردید را نمایش نخواهد داد و به همین دلیل حریم خصوصی شما ایمن خواهد بود.

مورد بعدی نبودن filter bubble در موتورهای جستجوی خصوصی است. filter bubble در واقع اراده کاربران را توصیف می‌کند و به این صورت است که براساس فعالیت‌ها و جستجوهای گذشته کاربران نتایجی را پیدا کرده و به کاربر نمایش می‌دهد. این موتورها با نمایش یک موضوع معین نسبت به یک دیدگاه خاص کاری می‌کنند تا کاربر را به نوعی در یک انزوای فکری گیر بیاندازد.
پس با وجود این مورد کاملا طبیعی است که در طول زمان افراد بیشتری از اطلاعات خود محافظت کرده و با دوری از filter bubbleها به موتورهای جستجوی خصوصی روی می‌آورند.

موتورهای جستجوی خارجی چه کاربردی دارند

چطور می‌توان بهترین موتورهای جستجوی خصوصی را پیدا کرد؟

موتورهای جستجوی خصوصی زیادی در اینترنت وجود دارند. هرکدام از آن ها ویژگی‌های مخصوص خود را دارند و به کاربر خود تجربه متفاوتی را ارائه می‌دهند و استفاده از هر کدام نسبت به نیازهای متفاوت کاربران بستگی دارد. شما می‌توانید برخی از این موتورها را بیابید که تجربه‌ای مانند google در اختیار کاربران قرار می‌دهند، برخی دیگر تمام منابع خود را روی ایمن نگه داشتن حریم خصوصی کاربران می‌گذارند و برخی از آن‌ها بر روی سالم و مناسب‌بودن فضای موتور خود برای خانواده‌ها اختصاص می‌دهند.

همچنین در صورتی که شما با جدایی از خبرهای شخصی‌سازی شده خود در صفحه اصلی موتور جستجو مشکل دارید، برای رفع این مشکل موتورهایی هستند که به شما گزینه‌ای برای شخصی‌سازی نتیجه جستجوهایتان را می‌دهند. به طور پیش‌فرض موتورهای جستجوی خصوصی نباید داده‌ها و جستجوهای شما را ردیابی کنند، اما با این وجود برخی از آن‌ها از این اطلاعات استفاده می‌کنند. بهتر است همیشه قبل از تایید سیاست‌های امنیتی(privacy policies) آن‌ها را با دقت مطالعه کنید.

موتورهای جستجوی خصوصی جستجوهای بی‌طرف و عینی را بدون در نظر گرفتن جستجوهای پیشین  به شما ارائه خواهند داد. برای داشتن یک تجربه جستجوی خوب، منطقی است که به دنبال موتورهای جستجویی با رابط کاربری آسان باشید. حتی برخی از موتورهای جستجوی خصوصی تلاش زیادی در تکرار رابط کاربری google در موتورهای خود را دارند تا انتقال از google به موتور جستجوی خود را برای کاربران راحت‌تر کنند.

همچنین نکته مهم در رابطه با موتورها این است که از موتورهای جستجوی خصوصی دو نوع وجود دارد:
برخی از آن‌ها موتورهای جستجوی خصوصی واقعی هستند که اطلاعات درخواستی را از سراسر اینترنت جمع آوری کرده و به کاربر نمایش می‌دهند و به طور مستقیم با google یا دیگر موتورهای جستجو تعامل ندارند. این نوع موتورهای جستجو خصوصی برای داشتن امنیت بالاتر و حریم خصوصی بهتر هستند، اما ممکن است نتایج مرتبط با درخواست شما را در پی نداشته باشند.

نوع دیگر این موتورها Metasearch engines ها هستند که به طور مستقیم با موتورهای جستجوی بزرگ در ارتباط هستند و ترکیبی از تمام اطلاعات در اختیار آن‌ها است و با دسترسی به این اطلاعات در نتایج جستجو نیز با توجه به دقیق‌تر بودن اطلاعات جستجو شده آن‌ها تجربه بهتری در اختیار کاربران خواهد گذاشت. Metasearch enginesها به دلیل این که با موتورهای جستجویی همانند google و نظیر آن در ارتباط هستند، ممکن است از برخی خط قرمزهای حریم خصوصی عبور کنند. اما بیشتر این موتورهای جستجو امکانی را به شما می‌دهند که نسبت به این پرس و جوها ناشناس باشید و از ردیابی شما توسط موتورهایی مانند google جلوگیری خواهند کرد.

با توضیحات بالا می‌توانید بهترین موتورهای جستوجوی خصوصی را بیابید و با حفظ امنیت خود با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
همچنین می‌توانید دو مقاله قبلی که در آن‌ها بهترین مرورگرهای خصوصی را معرفی کردیم، مطالعه کنید:
معرفی دو Search Engine ایمن
بخش دوم معرفی Search Engineهای ایمن

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها