علت تفاوت قیمت‌گذاری خدمات میزبانی وب مبحثی بحث انگیز است و یکی از سوال‌هایی که به طور معمول در ذهن کاربران خدمات سرور و هاستینگ شکل می‌گیرد این مورد هست که به چه دلیل در برخی مواقع شرکت‌های ارائه دهنده این قبیل خدمات قیمت‌ گذاری متفاوت از یکدیگر را برای پلن‌های یکسان انجام می‌دهند. به مانند هر کسب و کار دیگری، در خدمات میزبانی وب نیز بخش کوچکی از ارائه دهندگان خدمات وجود دارند که در طمع کسب سود بیشتر قیمت‌های غیرمنصفانه‌ای را برای محصولات خود برمی‌گزینند. اما خوشبختانه غالب شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه در این دسته بندی نمی‌گنجند و به طور معمول دلایل معتبری برای بالا یا پایین بودن نسبی قیمت خدمات وجود دارد. در این مقاله به عواملی می‌پردازیم که می‌توانند بر قیمت یک پلن میزبانی وب اثرگذار باشند.

تفاوت قیمت‌گذاری خدمات
 
  • خدمات پشتیبانی

بر خلاف آنچه که در ابتدا به نظر می‌آید خدمات پشتیبانی نقش مهمی در تفاوت قیمت‌گذاری خدمات میزبانی وب دارد. ارائه پشتیبانی با کیفیت،آنی و مستمر به کاربران نیازمند به کار گرفتن نیروی پشتیبانی آموزش دیده و متخصص است. گردآوری چنین تیمی در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌های متنوع و بیست و چهار ساعته ارتباط با مشتریان هزینه‌های قابل توجهی را در بردارد و منجر به افزاش نسبی قیمت سرویس‌ها می‌شود. به طور معمول شرکت‌هایی که با این نگرش در ارائه خدمات خود پیش می‌روند در دراز مدت توفیق بیشتری در جلب رضایت مشتریان کسب می‌کنند.

  • ساختار میزبانی وب

یک شرکت میزبانی وب برای ایجاد ساختار و شبکه مطلوبی از سرور‌ها هزینه‌های زیادی انجام می‌دهد. امضای قرار داد با دیتا سنتر مناسب یکی از این هزینه ها است و به طور معمول میزان این هزینه با کیفیت سطح خدمات دیتا سنتر ارتباط مستقیم دارد. همچنین مورد با اهمیت دیگر در امر ساختار شبکه ایجاد افزونگی یا Redundancy است. این اقدام جز مواردی است که برای اطمینان از عدم قطعی سرور‌ها از آن استفاده می‌شود. با وجود افزونگی قطع شدن و از دسترس خارج شدن یک دستگاه (هارد،پاور و یا هر قطعه فیزیکی دیگر)در شبکه سازمانی، شما می توانید این اطمینان را داشته باشید که خدمات رسانی شما به کاربرانتان قطع نخواهد شد. بازه مخارجی از این قبیل از گستردگی قابل توجهی برخوردار است. افزایش و یا کاهش این هزینه‌ها به طور همزمان موجب افزایش و یا کاهش قیمت و سطح کیفی خدمات ارائه شده می‌شود.

  • میزان قدرت سرور

عامل دیگر قدرت و سرعت سروری است که خدمات بر بستر آن ارائه می‌شوند.برای مثال سرور‌های نسل جدید که مجهز به دو CPU زئون اینتل هستند در هنگام پردازش به مراتب سریع تر از سایر سرور‌ها عمل می‌کنند. طبعا قدرت سخت افزاری سرور با قیمت آن ارتباطی مستقیم دارد که خود یکی از فاکتور‌‌های تعیین هزینه خدمات است.

  • تفاوت قیمت‌گذاری ناشی از سیاست‌های مارکتینگ و فروش

در برخی مواقع شرکت‌ها به عنوان بخشی از سیاست فروش و بازاریابی خود بعضی از خدمات را بدون سود و حتی در مواردی با ضرر ارائه می‌کنند. این امر می‌تواند به علت جذب اولیه مشتری و سپس کسب سود در فروش سایر محصولات به همان کاربر در مراحل بعدی باشد. برای مثال می‌توان خدمات هاست و سرور را با قیمت کمتری نسبت به رقبا عرضه و کاربر را جذب کرد. در مراحل بعدی تمدید سرویس و یا محصولات دیگر ازجمله دامنه، انواع لایسنس و گواهینامه‌ها و یا خدمات طراحی سایت و سئو این ضرر جبران شده و سود به مراتب بیشتری به مجموعه رسانده می‌شود.

  • عرضه بیش از حد

به طور اصولی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب با توجه به زیرساخت و سخت‌افزار‌های موجود میبایست محدودیتی را برای تعداد کاربران به ازای هر سرور تعیین کنند. این مورد از این جهت حائز اهمیت است که موجب ارائه خدمات با کیفیت از طریق اختصاص منابع کافی به کاربران می‌شود. در مقابل هاستینگ‌هایی هستند که تعداد کاربر بیش از حد ظرفیت یک سرور را به آن متصل می‌کنند. این قبیل شرکت‌ها روی این نکته حساب باز می‌کنند که اکثریت کاربران هیچوقت به طور کامل از تمام منابع اختصاص یافته به سرویسشان استفاده نخواهند کرد. در این رویکرد فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که تعدادی از کاربران بخواهند از تمامی منابع سرویسشان به طور همزمان استفاده کنند. همچنین طبیعی است کسانی که همچین رویه ای را پیش می‌گیرند در ازای کاهش کیفیت خدمات، دارای پلن‌هایی ارزان تر از حد معمول می‌شوند.

در پایان دو نکته‌ که میبایست در کنار هم در نظر گرفته شوند اینست که در حالیکه الزاما بالاترین قیمت بهترین خدمت را ارائه نمی‌دهد، پایین ترین قیمت اصولا باعث کند شدن پیشرفت کسب و کار شما می‌شود. برای انتخاب سرویس و شرکت میزبانی مطلوب ابتدا نیاز‌های خود را به خوبی بشناسید و اولویت بندی کنید. سپس با تحقیق، بررسی خدمات ارائه شده و پرسیدن سوالات مناسب انتخاب نهایی خود را انجام دهید. فراموش نکنید به طور کلی تفاوت قیمت‌گذاری خدمات مشابه بی دلیل نیست و کیفیت سرویس ارائه شده و خدمات مربوط به آن ارتباط مستقیمی با قیمت محصول دارد.

با دیگر مقالات server.ir همراه باشید.

۱۳۹۹/۱۰/۲۹

نویسنده : ف لقمانی

بدون دیدگاه

مشاهده تاریخچه DNS

در این مقاله همراه شما هستیم تا بررسی کنیم که چگونه می توانیم تاریخچه DNS یک دامنه را بررسی کنیم که قبلا چه رکورد های DNS  ای برای این دامنه ست شده اس...

۱۳۹۹/۱۰/۲۷

نویسنده : س احمدی

بدون دیدگاه

Round-trip time چیست؟

شاخص (Round-trip time(RTT مدت زمان لازم برای یک درخواست در شبکه برای رفتن از یک نقطه به یک مقصد و بازگشت به همان نقطه است. واحد سنجش این شاخص میلی ثان...

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

نویسنده : م جبلی

بدون دیدگاه

نحوه نصب گواهینامه SSL روی سیستم عامل Ubuntu

برای نصب SSL  بروی سرور Ubuntu  جهت استفاده در وب سرور Apache در ابتدا شما باید فایل CSR گواهینامه خود را تولید و برای Certificate Authority  خود ارسا...

دیدگاه کاربران

در رابطه با : "علت تفاوت قیمت‌گذاری خدمات شرکت‌های هاستینگ در چیست؟"

avatar
  عضویت  
با خبرم کن

وب گردی

جستجو
دقیقا متنی که نوشتم
جستجو در تیتر صفحات
جستجو در متن صفحات
جستجو در نظرات
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type

با ایده پردازان همراه شو ...