جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

بررسی Traffic shaping در شبکه

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی Traffic shaping در شبکه بپردازیم

Traffic shaping یکی از روش‌های مدیریت پهنای باند می‌باشد که در شبکه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود . شکل دهی به ترافیک عبوری یا همان Traffic shaping باعث می‌شود پهنای باند به صورت بهینه‌تری مصرف شود و پهنای باند قابل استفاده افزایش پیدا کند. Traffic shaping به این صورت می‌باشد که برخی از بسته‌های ارسالی را با تاخیر  ارسال می‌کند. عملا با پالیسی‌ها و قوانینی که از سمت ادمین تعیین شده یک سری از بسته‌ها را مارک می‌شوند و در مورد این بسته‌ها روش متفاوتی برای برخورد در نظر گرفته خواهد شد.

روش‌های معمول اعمال Traffic shaping

شایع ترین روش برای تفکیک بسته‌ها در Traffic shaping تفکیک مبتنی بر Application است. برای مثال می‌توان از این روش حتی برای کاهش پنهای باند متعلق به یک application خاص نیز استفاده کرد!

یکی از استفاده‌هایی که می‌توان از Traffic shaping کرد در ترافیک‌های  voipمی‌باشد. ترافیک‌های voip از این بابت که تاخیر در صدا بسیار آزار دهنده است ترافیک‌های بسیار مهمی هستند و بدین منظور نباید تا جای ممکن تاخیر داشته باشند، لذا با استفاده از مارک کردن ترافیک voip در Traffic shaping می‌توانیم در زمان‌هایی که پهنای باند به شدت در حال استفاده می‌باشد مشخص کنیم که این ترافیک اولویت اول را دارد و بقیه ترافیک‌ها را برای عبور این ترافیک، به تاخیر بیاندازد.

روش دیگری که برای Traffic shaping می‌توان استفاده نمود تفکیک ترافیک بر اساس مسیر است! بر این مبنا که ارسال کننده بسته کدام یک از node ‌های شبکه است و به کدامین node قرار است بسته ارسال شود.

روش‌های دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد که می‌توان برای انجام Traffic shaping از آنها استفاده کرد.

چرا از Traffic shaping استفاده کنیم؟

اگر ترافیک دریافتی و پروسس بسته‌ها به شدت افزایش یابد و آن node شبکه توانایی هندل کردن بسته ها را نداشته باشد، آن node از دسترس خارج خواهد شد و کل شبکه دچار اخلال می‌شود! به همین علت توصیه می‌شود که از Traffic shaping که یکی از موارد QOS یا همان کیفیت خدمات می‌باشد استفاده نمایید.

نحوی عملکرد در Traffic shaping

می‌توانید نحوی عملکرد Traffic shaping را در شکل‌های زیر به خوبی مشاهده نمایید:

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها