جذب کارشناس فروش

مقایسه سرور فیزیکی و مجازی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

مقایسه سرور فیزیکی و مجازی یکی از سوالاتی است که این روزها پرسیده می‌شود. سرورهای فیزیکی و مجازی هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود هستند. اما مقایسه آن‌ها به شما کمک می‌کند مزایا و معایب هر یک را به خوبی بشناسید و سپس بهترین سرور را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. سرورهای فیزیکی قدرت پردازشی بالایی دارند و سرورهای مجازی از طریق نرم‌افزارهای مجازی‌ساز اجرا می‌شوند. همین امر عملکرد متفاوتی را به این سرور بخشیده است. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی را در مقایسه سرور فیزیکی و مجازی در اختیار شما قرار دهیم.

سرور فیزیکی، در یک نگاه کلی

سرور فیزیکی به معنی سروری است که به صورت فیزیکی در یک سالن سرور قرار می‌گیرد. یکی از مزایای استفاده از سرور فیزیکی، دسترسی کامل به سخت‌افزار واقعی است و این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی را که سنگین هستند و نیاز به امکانات زیادی برای پردازش دارند، اجرا نمایند. اما یکی از معایب سرورهای فیزیکی هزینه بالای آن‌ها است که ممکن است برای برخی کاربران بسیار گران قیمت باشد و قدرت تهیه آن را نداشته باشند.

مزایای سرور فیزیکی

در روند مقایسه سرور فیزیکی و مجازی باید ابتدا مزایای سرورهای فیزیکی را مورد توجه قرار دهید. در ادامه تلاش می‌کنیم این ویژگی‌ها را بیان کنیم.

دسترسی به سخت افزار سرور

زمانی که سرور فیزیکی دارید، می‌توانید به سخت افزار آن دسترسی داشته باشید و تنظیمات مورد نیاز را در آن‌ها پیاده‌سازی کنید. دسترسی به سخت‌افزار سرور بسیار مهم است، زیرا سرورها برای اجرای برنامه‌ها و خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهند، نیاز به منابع سخت‌افزاری قدرتمند دارند. با دسترسی کامل به سخت‌افزار سرور، می‌توانید این منابع را بهینه کنید و تنظمیمات مورد نظر را در آن‌ها پیاده‌سازی نمایید.

برخی از مزایای دسترسی به سخت افزار سرور به شرح زیر هستند:

دسترسی به سخت افزارهای سرور

  • بهبود عملکرد

با دسترسی کامل به سخت‌افزار سرور می‌توانید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده نمایید و حتی عملکرد سرور را بهبود ببخشید. از طرف دیگر، شما می‌توانید تغییرات مورد نیاز را در سرور به وجود بیاورید که تمامی این‌ها منجر به عملکرد درست سرور می‌شود.

  • ایجاد پایداری

زمانی که به منابع سخت افزاری دسترسی دارید، می‌توانید از تمامی جزئیات سیستم عامل و نرم‌افزارهای مرتبط مطلع شوید و سپس از این طریق پایداری سرور را افزایش دهید. یکی از مسائلی که بسیاری از کاربران در زمان انتخاب سرور به آن توجه زیادی دارند، پایداری سرور است. هر چقدر سرور پایدارتر باشد، به همان اندازه شما موفق‌تر در بستر اینترنت عمل خواهید کرد. به همین دلیل، انتخاب سرور فیزیکی می‌تواند شما را به این خواسته‌تان نزدیک کند.

  • افزایش امنیت

دسترسی به سخت افزارهای سرور فیزیکی به شما کمک می‌کند به راحتی از تنظیمات امنیتی سیستم عامل و سرور استفاده کنید و از این طریق امنیت سرور را بهبود بخشید. بسیاری از کسب‌وکارها، مانند بانک‌ها و یا مراکز بیمه دارای اطلاعات ارزشمند و محرمانه‌ای هستند که می‌خواهند به بهترین شکل از آن‌ها محافظت نمایند. بنابراین، دسترسی به منابع سخت افزاری، می‌تواند کاربران را به این اهدافشان نزدیک کند و حس آرامش را در آن‌ها به وجود آورد.

پردازش‌های سنگین و پرمصرف

یکی از مهمترین مزایای سرور فیزیکی انجام فرآیندهای پردازشی سنگین و پرمصرف است. بهتر است بدانید در صورتی که شما دارای برنامه‌های سنگین پردازشی هستید باید از سرور فیزیکی استفاده کنید و به منابع آن دسترسی داشته باشید. این امر باعث می‌شود شما بتوانید تمامی کارهای خود را به خوبی پیش ببرید و دیگر درگیری‌ها و چالش‌های خاص و نگران‌کننده برای شما به وجود نمی‌آید. در مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی باید بگوییم یکی از مواردی که باعث شده است سرورهای مجازی برای برخی از کسب‌وکارها مفید نباشند عدم دستیابی به منابع سخت افزاری و در نتیجه عدم قابلیت پردازش‌های سنگین و پر مصرف است.

سایر مزایای سرور فیزیکی

  • بهبود عملکرد و کارایی در برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی سریع به منابع سخت‌افزاری دارند
  • اطمینان بیشتر در مورد امنیت و پایداری سرور

معایب سرور فیزیکی

با اینکه در مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی به این موضوع اشاره کردیم که سرورهای فیزیکی دارای قابلیت‌ها و مزایای زیادی هستند، اما این امر بدین معنا نیست که آنها هیچ گونه عیبی ندارند. در ادامه به بررسی معایب سرور فیزیکی می‌پردازیم.

هزینه بالای خرید و نگهداری سرور

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مواردی که باعث شده است تهیه سرور فیزیکی به یک چالش عمده برای بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل شود هزینه بالای خرید و نگهداری از سرور است. این مسئله باعث شده است که بسیاری از کسب‌وکارها علی رغم میل خود به سمت استفاده از سرورهای مجازی کشیده شوند.

فضای اضافی برای نگهداری سرور

در ادامه مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی باید به مسئله اتاق سرور و نگهداری از آن پرداخت. شما باید هزینه زیادی را به ایجاد اتاق سرور اختصاص دهید. به طور مثال، در این اتاق باید فن‌هایی وجود داشته باشند که از گرما و آسیب به سرور و تجهیزات دیگر جلوگیری کنند. وجود بخش‌های صداگیر مسئله دیگری است که در زمان ایجاد اتاق سرور باید به آن توجه داشته باشید.

مدیریت و نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط با سرور

در کنار تمامی مواردی که در رابطه با مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی و معایب سرور فیزیکی به آن اشاره کردیم، شما به مدیریت و نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط با سرور نیاز دارید و همین امر هزینه‌های زیادی را به شما وارد می‌کند.

 سرور مجازی، در یک نگاه کلی

سرور مجازی به معنی سروری است که بر روی یک سرور فیزیکی قرار دارد و از طریق نرم‌افزار های مجازی‌سازی شده از سایر سرورها جدا شده است. یکی از مزایای استفاده از سرورهای مجازی کاهش هزینه‌های سرور است. همچنین، کاربران می‌توانند سریع و از راه دور بر روی سرورهای مجازی برنامه‌های خود را اجرا کنند. اما یکی از معایب سرورهای مجازی این است که نمی‌توان به صورت کامل به سخت‌افزار واقعی سرور دسترسی داشت و ممکن است نیاز به منابع سخت‌افزاری خاصی داشته باشد که در سرور مجازی موجود نیست. همچنین، در صورتی که سرور فیزیکی دچار مشکل شود، تمام سرورهای مجازی که روی آن قرار دارند، دچار مشکل خواهند شد.

مزایای سرور مجازی

سرور مجازی مزایای بسیار زیادی دارد و همین امر باعث شده است بسیاری از افراد و کسانی که می‌خواهند به فعالیت‎های خود در بستر اینترنت ادامه دهند به سمت استفاده از این سرورها کشیده شوند. در ادامه تلاش می‌کنیم به معرفی مزایای سرورهای فیزیکی بپردازیم و شناخت شما را در این زمینه بالا ببریم.

تقسیم منابع سخت‌افزاری بین چندین سرور مجازی و استفاده بهینه از آن‌ها

با استفاده از مجازی‌سازی می‌توانید پلاک‌های سخت‌افزاری را به گونه‌ای تقسیم‌بندی کنید که هر سرور مجازی بتواند از منابع مشخصی بهره‌مند شود. به طور مثال، می‌توانید حافظه، پردازشگر و فضای ذخیره‌سازی را بین سرورهای مجازی تقسیم کنید تا حداکثر بهره‌وری را از منابع سخت‌افزاری به دست آورید.

علاوه بر این، این ویژگی به کاربر این امکان می‌دهد تا برنامه‌های مختلفی را بر روی سرورهای مجازی متمرکز کند و همین امر باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. با توجه به این موضوع که سرورهای مجازی می‌توانند روی یک سرور فیزیکی در سطح سیستم‌عامل مشترک خود اجرا شوند، می‌توانند به بهبود امنیت سیستم کمک کنند.

کاهش هزینه‌های تهیه و نگهداری سرور

از جمله مواردی که در مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی باید به آن اشاره کنیم کاهش هزینه‌های مربوط به تهیه و نگهداری سرور است. استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و یا متوسط و یا کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند هزینه زیادی را به خرید سرور فیزیکی اختصاص دهند می‌توانند از سرورهای مجازی با یک هزینه مقرون‌به‎صرفه استفاده نمایند.

اجرای چندین سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی در یک سرور فیزیکی

این ویژگی که به عنوان مفهوم «مولتی-سیستم عامل» شناخته می‌شود این قابلیت را به وجود می‌آورد که چندین سیستم عامل مختلف بر روی یک سرور فیزیکی اجرا شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از این ویژگی می‌توانید سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، مک‌او‌اس و غیره را روی یک سرور فیزیکی نصب کنید و از هر سیستم عامل به عنوان یک سرور مجزا استفاده نمایید.

مزایا سرور فیزیکی

در این شرایط می‌توانید برنامه‌های مختلفی را روی سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا کند و اجرای هر برنامه را در سیستم عامل مخصوص به آن بهبود ببخشید. برای مثال، سیستم عامل ویندوز می‌تواند به عنوان یک سرور برای اجرای برنامه‌های ویندوزی مانند MS SQL Server و IIS در نظر گرفته شود.

این ویژگی باعث می‌شود کاربر به صورت بهینه از منابع سخت‌افزاری استفاده کند، زیرا تمامی سیستم‌های عامل در یک سرور فیزیکی قرار دارند و می‌توانند از منابع مشترک استفاده کنند. همچنین، با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند به صورت همزمان بر روی چندین سیستم عامل کار کند و در نتیجه بهره‌وری‌اش افزایش پیدا می‌کند.

معایب سرور مجازی

در مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی، باید معایب سرور مجازی را نیز مد نظر قرار دهیم که به شرح زیر هستند:

  • محدودیت در دسترسی به سخت‌افزار واقعی سرور
  • عدم عملکرد درست برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی سریع به منابع سخت‌افزاری دارند
  • آسیب به سرور فیزیکی به عملکر کلیه برنامه‌ها آسیب می‌رساند

چه مواردی باعث می‌شوند که افراد سرور فیزیکی را انتخاب کنند؟

در مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی یکی از سوالاتی که پرسیده می‌شود در این رابطه است که کدام نیازها باعث می‌شوند افراد سرورهای فیزیکی را به سرورهای مجازی ترجیح بدهند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم نیازهای کاربری مربوط به فرآیندهای پردازشی سنگین و پرمصرف، حجم بسیار بالای داده‌ها یا نیاز به دسترسی کامل به سخت‌افزارها  از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند افراد برای سرور فیزیکی اقدام کنند. به عنوان مثال، اگر شما نرم‌افزاری با پردازش‌های سنگین و پرمصرف دارید که برای اجرای آن نیاز به پردازش‌گرهای قدرتمندی دارید، سرور فیزیکی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین، اگر نیاز دارید که دسترسی کاملی به سخت‌افزارهای سرور داشته باشید و یا می‌خواهید تنظیمات خاصی را در سرور انجام دهید، بهترین گزینه سرور فیزیکی است.

همچنین، در برخی موارد ممکن است بخواهید امنیت، پایداری و عملکرد سرور را در سطح بالایی تامین نماید. در این صورت، سرور فیزیکی که معمولاً در یک محیط کنترل شده قرار دارد و برای هر سرویس یک سخت‌افزار واقعی اختصاصی وجود دارد، می‌تواند گزینه بهتری باشد. به طور کلی، انتخاب بین سرور فیزیکی و مجازی به نیازهای کاربری شما بستگی دارد و باید با توجه به اهدافی که دارید بهترین سرور را انتخاب نمایید.

آیا سرورهای فیزیکی از مجازی بهتر هستند؟

خیر! سرورهای فیزیکی همیشه بهتر از سرورهای مجازی نیستند. در واقع، همانطور که در طول این متن به آن اشاره کردیم انتخاب بین سرورهای فیزیکی و مجازی بستگی به نیازهای کاربری و ویژگی‌های هر نوع سرور دارد. در برخی موارد، سرورهای مجازی می‌توانند بهترین گزینه باشند. سرورهای مجازی هزینه پایینی دارند. با استفاده از سرورهای مجازی، کاربران می‌توانند برنامه‌های خود را سریعا اجرا کنند. همچنین، اگر کاربر به چندین سرور برای اجرای کارهای متفاوتی نیاز داشته باشد، سرورهای مجازی می‌توانند بهترین گزینه باشند.

آیا سرورهای مجازی امنیت دارند؟

سرورهای مجازی معمولاً امنیت بالایی دارند، اما باید بدانید این امر به خدماتی که شرکت‌های میزبانی کننده سرور ارائه می‌دهند نیز بستگی دارد. در واقع، امنیت سرور مجازی به دو عامل بستگی دارد:

آیا سرورهای مجازی امنیت دارند؟

  • امنیت سرور فیزیکی (امنیت سرور فیزیکی به معنای تامین امنیت زیرساخت فیزیکی سرور، شبکه‌ها و محیط کنترل شده سرور است. در صورتی که امنیت سرور فیزیکی به درستی رعایت شود، می‌توان اطمینان داشت که سرورهای مجازی نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند.)
  • امنیت سرور مجازی (امنیت سرور مجازی به معنای تامین امنیت ماشین مجازی، سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی درون آن است. برای حفظ امنیت سرور مجازی باید از روش‌های رمزنگاری، پشتیبانی از فایروال، مانیتورینگ و آپدیت‌های مداوم سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی استفاده شود)

بنابراین، با رعایت شیوه‌نامه‌های امنیتی و اجرای برنامه‌های امنیتی مناسب، سرورهای مجازی می‌توانند امنیت کافی را برای اطلاعات کاربران خود فراهم کنند. اما اگر نیاز به امنیت بسیار بالا و حفاظت از اطلاعات حساس است سرورهای فیزیکی بهترین گزینه برای هستند. به طور مثال، بانک‌ها و یا پروژه‌های تحقیقاتی حساس بهتر است از سرورهای فیزیکی استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات خود را در یک بستر خاص با امنیت بالا حفظ کنند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در رابطه با مقایسه سرور های فیزیکی و مجازی در اختیار شما قرار دهیم. سرورهای فیزیکی قدرت پردازشی بالایی دارند و همین امر عملکرد متفاوتی را به این سرور بخشیده است. سرور های مجازی نیز هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند و برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب هستند. اگر به دنبال خرید سرور اختصاصی و یا سرور مجازی ابری هستید می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها