جذب کارشناس فروش

بلک فرایدی vs تخفیفات نوروزی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

بلک فرایدی چیست؟ همواره اواخر آبان یا اوایل آذر ماه در رابطه با جشنواره بلک فرایدی می‌شنویم و ممکن است این سوال برای ما ایجاد شود که بلک فرایدی چیست؟

تاریخچه بلک فرایدی

بلک فرایدی یا جمعه سیاه یک رویداد تجاری است که هر ساله در آخرین جمعه ماه نوامبر و یا جمعه پس از روز شگرگذاری، برگزار می‌شود و معمولا تا یک هفته ادامه دارد. این رویداد با تخفیف‌های بزرگ و فروش‌های ویژه در فروشگاه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها همراه است و معمولاً به عنوان آغاز فصل خریدهای کریسمس و تعطیلات سالانه در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، کسانی که می‌خواهند با شروع سال نو خریدی با قیمت مناسب داشته باشند و سال نو را به خوبی آغاز کنند، می‌توانند در تخفیفات بلک فرایدی شرکت کنند

بلک فرایدی

کشورهای برگزارکننده بلک فرایدی

برای اینکه بتوانیم این رویداد بزرگ را به خوبی معرفی کنیم، باید به این مورد اشاره کنیم که بلک فرایدی در چه کشورهایی برگزار می‌شود. بلک فرایدی ابتدا در ایالات متحده آغاز شد، اما اکنون در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود. این رویداد را به طور گسترده در کانادا، بریتانیا، آلمان، استرالیا، فرانسه، برزیل و سایر کشورها جشن می‌گیرند. هر ساله تعداد بیشتری از کشورها به این رویداد پیوسته و فروشندگان در سراسر جهان تخفیفات ویژه‌ای برای مشتریان خود ارائه می‌دهند. همین امر باعث شده است که بلک فرایدی به یک رویداد جهانی تبدیل شود که افراد در سراسر دنیا می‌توانند اجناس را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند و حس خوش خرید قبل از شروع سال نو را تجربه نمایند.

فرصتی خوب برای فروش اجناس

ممکن است این سوال برای برخی ایجاد شود که آیا Black Friday فرصت خوبی برای فروش اجناس است یا خیر؟

بله، بلک فرایدی یکی از بهترین زمان‌ها برای فروش اجناس است، به ویژه اگر شما یک فروشنده هستید یا کسب و کار خود را دارید. این رویداد تجاری فرصتی عالی برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید، فراهم می‌کند. تخفیفات ویژه و تبلیغات فراوان این رویداد باعث جلب توجه بیشتر مردم به کالاها و خدمات می‌شود و می‌تواند باعث افزایش فروش گردد. به طور کلی، این رویداد فرصتی عالی برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش در زمانی کوتاه است. به همین دلیل، تبلیغات بلک فرایدی معمولا از دو یا سه هفته قبل باید شروع شود که مشتریان آمادگی لازم را برای خرید داشته باشند.

برگزاری بلک فرایدی در کشورهای آسیایی

در ادامه ممکن است این سوال پیش آید که آیا این رویداد در کشورهای آسیایی نیز برگزار می‌شود یا خیر؟! بلک فرایدی به طور گسترده در کشورهای آسیایی نیز برگزار می‌شود. این رویداد تجاری امروزه در سراسر جهان گسترش یافته است و کشورهای آسیایی نیز جزء مقاصد اصلی آن شده‌اند.

کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، ویتنام و تایلند از جمله کشورهایی هستند که این رویداد تخفیفاتی در آن‌ها بسیار محبوب است و فروشندگان و مشتریان به دنبال تخفیفات ویژه و فرصت‌های خرید با کیفیت در این رویداد شرکت می‌کنند. ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که به جمع برگزارکنندگان بلک فرایدی پیوسته است.

برگزاری بلک فرایدی در ایران

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا این رویداد در ایران نیز برگزار می‌شود یا خیر! مفهوم بلک فرایدی در ایران نیز در سال‌های اخیر به تدریج جا افتاده است. در ایران، معمولاً در فروشگاه‌های حضوری و آنلاین، تخفیفات و فروش‌های سالانه اواخر آبان و اوایل آذر ماه آغاز می‌شود و برخی از کسب‌وکارها فروش ویژه را آغاز می‌کنند.

این فروش‌ها و تخفیفات ممکن است با عنوان‌های مختلفی مانند “جمعه‌ سفید”، “جشنواره تخفیفات” و غیره معرفی شوند، اما مفهوم آن‌ها همانند بلک فرایدی است که به تخفیفات ویژه و فروش‌های محدود زمانی اشاره دارد. هرچند مفهوم و نام “Black Friday” ممکن است در ایران به اندازه کشورهای دیگر شناخته نشود، اما ایده فروش‌های ویژه و تخفیفات مشابه در ایران نیز وجود دارد و مردم در این رویدادها شرکت می‌کنند تا از تخفیفات و فرصت‌های خرید متنوع استفاده کنند.

یک مسئله مهم

در اینجا بهتر است به مسئله مهمی اشاره کنیم. این رویداد مفهومی نیست که در ایران جا افتاده باشد. زیرا بلک فرایدی در کشورهایی می‌تواند نتیجه داشته باشد که جشن کریسمس در آن‌ها برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع که ایرانیان جشن نوروز را دارند و معمولا تخفیفات سراسری در آن شرایط اعلام می‌شود، برگزاری Black Friday در ایران موضوع جالبی نخواهد بود.

کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در بلک فرایدی

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا تمامی کسب‌وکارها باید در بلک فرایدی شرکت کنند؟! طبیعتا پاسخ این است که خیر، الزامی نیست. این یک فرصت تجاری است که برخی کسب‌وکارها از آن بهره می‌برند و برای دیگران ممکن است به دلایل مختلفی مناسب نباشد.

برای اینکه تشخیص دهید آیا این رویداد برای کسب‌وکار شما مناسب است یا خیر، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نوع کسب‌وکار:

نوع کسب‌وکار شما تاثیر زیادی برای شرکت در بلک فرایدی دارد. به طور مثال، ممکن است کسب‌وکار شما به گونه‌ای باشد که شما نتوانید تخفیفات و یا خدمات خاصی را به مشتریان خود ارائه دهید.

  • استراتژی بازاریابی:

برخی کسب‌وکارها استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس ارائه محصولات یا خدمات، با ارزش بیشتر به جای تخفیفات ویژه تعیین می‌کنند. به همین دلیل، شرکت در این رویداد تخفیفاتی به نفع آن‌ها نخواهد بود.

  • توانایی مالی:

شرکت در بلک فرایدی ممکن است برای برخی کسب‌وکارها اقتصادی نباشد یا موجب کاهش سوددهی آن‌ها شود.

بلک فرایدی یا تخفیفات نوروز؟!

همانطور که گفتیم بلک فرایدی جشنی در آغاز سال نو میلادی است، بنابراین بسیاری از صاحبان برند، تصمیم می‌گیرند نقدینگی خود را در نزدیکی سال جدید افزایش دهند و در این شرایط با اعمال تخفیف بر روی اجناس خود، آن را به متقاضیان عرضه می‌کنند. در نتیجه هم مردم و هم فروشگاه‌ها به سود زیادی می‌رسند. شاید بتوان گفت هدف اصلی برگزاری این رویداد تخفیفی بزرگ، افزایش نقدینگی است و با توجه به نزدیکی سال نو و آغاز تولیدات جدید برندها، این کار منطقی به نظر می‌رسد.

هدف دیگر از برگزاری این رویداد، امکان تهیه محصولات مورد نیاز مردم این جوامع پیش از سال جدید است. این استراتژی، می‌تواند یک استراتژی مناسب و در نهایت ایجادکننده حسی خوب در افراد یک جامعه باشد.

در صورتیکه مشابه این رویداد از سال‌های پیش در انتهای هر سال خورشیدی در فرهنگ ایرانی و ملی ما وجود داشته است. در واقع می‌توان گفت ایرانیان در این مورد پیشتاز بوده‌اند و همواره این فرهنگ با سود دو جانبه برای تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود داشته است. ولی بلک فرایدی در ایران هرگز نمی‌تواند مفهومی را که در خارج از ایران دارد، به همراه داشته باشد.

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا این رویداد در ایران مناسب نیست. دلایل زیادی پشت این صحبت وجود دارد که در ادامه تلاش می‌کنیم به آن‌ها بپردازیم.

تداخل بلک فرایدی با تخفیفات نوروز

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بلک فرایدی آخرین جمعه ماه نوامبر است که در تقویم فارسی و ایرانی تقریبا مصادف با اواخر آبان و اوایل آذر ماه است. عید نوروز حدود سه تا چهار ماه بعد آغاز می‌شود و فروشگاه‌ها باید تخفیفاتی را هم در روزهای پایانی سال برای مشتریان خود در نظر بگیرند. این مسئله باعث می‌شود که دو رویداد تخفیفی تقریبا پشت سر هم برگزار شوند که می‌توانند ضررهای زیادی را به کسب‎وکارهای ایرانی وارد کنند.

عدم پوشش نیازهای نوروزی

یکی دیگر از مواردی که توصیه می‌شود به جای برگزاری بلک فرایدی بر تخفیفات نوروزی تمرکز داشته باشید، این است که در نزدیکی سال نو ایرانی شور و هیجان به مقدار بسیار زیادی در کشور ما بالا می‌رود و اغلب افراد به دنبال اجناس مورد نیازی هستند که در طول نوروز برایشان مناسب است. اما خوب است بدانید که در تخفیفات Black Friday شما قادر به تامین این اجناس نخواهید بود و در نتیجه نمی‌توانید پاسخگو نیازهای کاربران و مشتریان خود باشید. با توجه به این مسئله تمرکز بیشتر بر تخفیفات نزدیک سال نو ارزش بیشتری از این رویداد تخفیفی دارد.

ناممکن بودن اعمال تخفیفات حقیقی

این مسئله اکثرا در بین کسب‌وکارهای فعال در ایران وجود دارد که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و علاوه بر آن نزدیک بودن بلک فرایدی به تخفیفات عید نوروز، متاسفانه نمی‌توانند تخفیفات واقعی را بر روی کالاها یا خدمات خود اعمال کنند. بنابراین متاسفانه در موارد بسیاری به صورت جعلی قیمت‌ها را تغییر داده و سپس تخفیفی را بر روی آن اعمال می‌کنند و بدین صورت قیمت نهایی آن محصول، قیمت واقعی آن و یا حتی در بعضی موارد بالاتر از قیمت اصلی خواهد بود.

این مورد به دلیل ناهماهنگ بودن فرهنگ و همچنین اقتصاد ما با کشورهای آغاز کننده این رویداد، اتفاق می‌افتد و متاسفانه رفتار هیجانی مشتریان نیز به آن دامن می‌زند و تب و تاب این رویداد را افزایش خواهد داد.

بلک فرایدی یا تخفیفات نوروز

تخفیفات نوروزی Server.ir و احترام به فرهنگ ایرانی

Server.ir هر ساله نزدیک سال نو ایرانی با توجه به درخواست‌های مشتریان خود، تخفیفات گسترده‌ای را در نظر می‌گیرد. و تلاش می‌کند کاربران خود بتوانند بر حسب نیاز خود، خدمات میزبانی سایت خود را با قیمت مناسب تهیه و یا تمدید کنند. این تخفیفات، به خصوص با توجه به اینکه در نزدیکی سال نو ارائه می‌شوند، به شما کمک می‌کنند کسب‌وکار خود را رونق ببخشید و جامعه هدف گسترده‌ای را پوشش دهید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات کاملی در خصوص بلک فرایدی در اختیار شما قرار دهیم. Black Friday معمولا جمعه آخر ماه نوامبر است. شرکت در این رویداد می‌تواند فرصت مناسبی برای کسب و کار‌ها باشد و مزایا و معایب مختص خود را دارد. تصمیم‌گیری در خصوص شرکت یا عدم شرکت در این رویداد را، باید براساس نوع کسب‌وکار، استراتژی بازاریابی و شرایط خاص کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 2 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها