رقابت بین PHP و ASP.NET

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله که در ادامه مقالات بحث تفاوت های بین PHP و ASP.NET می باشد، می خواهیم با یک بررسی مجدد در موارد عمومی این مقایسه را جمع بندی نماییم. همچنین لینک مقالات پیشین نیز در زیر آورده شده است که مطالعه ی آن ها خالی از لطف نیست.

  1. مقایسه PHP و ASP.Net
  2. PHP یا ASP.NET
  3. زبان PHP در برابر زبان ASP.NET

    رقابت

 

در این مقاله به طور خلاصه فاکتور های مختلف برای هر دوی این زبان ها بررسی خواهیم کرد.

  • قیمت

در زمینه ی قیمت همانطور که می دانید PHP به صورت متن باز یا Open Source بوده است ولی ASP.NET یک سرویس مبتنی بر ویندوز بوده که محصول شرکت مایکروسافت می باشد. در نتیجه از نظر قیمت خود سرویس ها زبان PHP به صرفه تر خواهد بود. اما در زمینه ی قیمت وب هاستینگ این محصول ها که PHP بر روی هاست لینوکس بیشتر استفاده شده و ASP.NET بر روی هاست های ویندوزی میزبانی می گردد، باید گفت که با اینکه در گذشته هاست های ویندوزی گران تر از لینوکسی ها بودند اما امروزه دیگر این مورد بر طرف گردیده و قیمت های هاست ویندوز و لینوکس بسیار به یکدیگر نزدیک می باشند و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

  • کارایی

از نظر کارایی هر دو این زبان ها بسیار قدرتمند می باشند و از کتابخانه های بسیار جامعی استفاده می کنند در نتیجه برای توسعه دهندگان حرفه ای هر دو سیستم امکان هر نوع برنامه نویسی برای هر نوع سرویس کوچک یا بزرگی وجود دارد که برای مثال WordPress با PHP نوشته شده است و MySpace به کمک زبان های سرویس ASP.NET ایجاد گشته است که توانایی هر دو زبان را اثبات می کند. که البته نحوه ی برنامه نویسی و راحتی کار در این مقایسه مد نظر نبوده بلکه امکان برنامه نویسی مورد نظر می باشد که در هر دو مورد امکان پذیر می باشد.

  • پشتیبانی

در حوزه ی پشتیبانی همانطور که مشخص است برای  ASP.NET مجموعه توسعه دهندگان شرکت مایکروسافت وظیفه ی پشتیبانی را به عهده دارند که بسیار قدرتمند و کارآزموده خواهند بود و اما برای PHP نیز به این دلیل که Open Source می باشد هر کدام از توسعه دهندگان و شرکت های ارایه دهنده خدمات پشتیبانی و کاربران حرفه ای و برنامه نویسان در فروم ها می توانند عملیات پشتیبانی و پاسخ به سوالات را به عهده گیرند که قطعا در هر زمینه ی ای که مشکل وجود داشته باشد افرادی برای راهنمایی و رفع مشکل وجود خواهند داشت.

  • بازدهی

در زمینه بازدهی در متن های قبلی به مقدار زیادی بحث کردیم اما در مجموع می توان گفت که در شرایط کلی هر کدام از این سرویس ها بر روی خانواده ی مورد استفادهی خود بسیار توانمند و پر بازده می باشند. یعنی PHP در کنار لینوکس و MYSQL توانمند بوده و بازدهی خوبی دارد و همچنین ASP.NET نیز در سیستم عامل ویندوز و در کنار دیتابیس  Microsoft SQL Server دارای بازدهی خوبی می باشد. که قطع پا توسعه دهندگان هر دسته دلایل ویژه خود را برای بازدهی بهتر در زمینه های خاص خواهند داشت، که در صورت تمایل مقالات قبلی را برای بررسی ویژه تر مطالعه فرمایید.

 

  • ابزارها و نرم افزارها

در زمینه نرم افزار برخی از توسعه دهندگان  PHP برای کد نویسی از نرم افزار های ساده ی مثل Notepad++ استفاده می کنند که بسیار ساده بوده تنها مناسب کارهای کوچک می باشد و همچنین برای موارد حرفه ای تر نیز گزینه ی Eclipse موجود می باشد که همانند خود PHP رایگان است. و اما برای کاربران PHP نیز نرم افزار بسیار قدرتمند VS یا Visual Studio موجود می باشد که دارای یک نسخه VS Express رایگان می باشد که برای کاربری های ساده تر بوده و همچنین خود نسخه اصلی نیز که غیر رایگان می باشد برای کاربری های حرفه ای تر استفاده می گردد. البته توجه داشته باشید که هیچ ادیتور با نرم افزاری برای کد نویسی در PHP قابل مقایسه با نسخه پولی VS یا همان Visual Studio نمی باشد و این نرم افزار بسیار کامل تر و قدرتمند تر از تمام ادیتور های موجود در بازار است.

  • یادگیری

برای یادگیری این زبان ها باید توجه داشته باشید که بری کد نویسی ASP.NET باید یکی از زبان های مجموعه ی .NET را بیاموزید که بیشترین میزان استفاده کاربران از #C می باشد و PHP که خود زبان برنامه نویسی می باشد. که در واقع به دلیل نوع زبان ها یادگیری PHP به مراتب ساده تر و آسان تر و سریع تر از یادگیری زبان  C# خواهد بود. که البته این فاکتور برای افرادی که با زبان #C آشنایی دارند به حساب نخواهد آمد.

  • تعداد کاربران

اگر تنها در زمینه ی وب بررسی کنیم تعداد کاربران PHP قطعا بیشتر خواهد بود که می تواند به دلیل رایگان بودن و یا راحتی در یادگیری آن باشد ولی همانطور که در متن های قبلی نیز گفته شد، در حوزه ی غیر وب زبان های مورد استفاده ASP.NET که به C# اشاره شد بسیار پر کاربر تر و مشهور تر می باشند.

  • نتیجه گیری

در آخر، اگر شما فردی هستید که تازه می خواهید برنامه نویسی در زمینه ی وب را شروع کنید و کاربری شما به وب سایت ها محدود می شود، زبان PHP به دلیل یادگیری آسان تر برای شما مناسب تر خواهد بود، اما در زمینه فعالیت های بزرگتر نیاز شما و همچنین امکانات در دسترس شما در انتخاب بسیار مهم می باشد. توجه به قیمت نیز همانطور که می دانید در ایران بسیاری از کاربران از نرم افزار های کرک شده استفاده می کنند که هزینه ای در بر نخواهد داشت، در نتیجه فاکتور قیمت بالا ی ASP.NET حذف خواهد شد که البته کرک بودن نرم افزار عدم پشتیبانی شرکت ارایه دهنده را نیز در بر خواهد داشت.

در مجموع امیدواریم بدون هیچ جهت گیری، در این چند مقاله پیشین، شما را برای انتخاب بین PHP و ASP راهنمایی کرده باشیم، تا بهتربن انتخاب مناسب با فاکتور های مورد نیاز شما برایتان تحقق یابد.

برای مطالعه مطالب آموزنده و مقالات بیشتر با ما و دانشنامه Server.ir همراه باشید تا در موضوعات، زبان های برنامه نویسی و دیگر موضوعات مرتبط به IT و وب هاستینگ مقالات بیشتری را مشاهده فرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها