تفاوت زبان مفسر Interpreter و زبان کامپایلر Compiler

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله به معرفی دو نوع اصلی زبان های برنامه نویسی یعنی Compiler و Interpreter می پردازیم.

تفاوت زبان مفسر

هردوی این گروه ها در واقع یک زبان برنامه نویسی سطح بالا را به یک زبان قابل فهم برای ماشین تبدیل می کنند، اما تفاوت آنها در این می باشد که در زبان های کامپایلری ابتدا یکبار کد ها به صورت کامل ترجمه می گردند و سپس برنامه برای اجرا از روی فایل کامپایل شده اجرا می گردد. اما در زبان های مفسری کد ها به صورت خط به خط تفسیر و اجرا می شوند و در اجرا بعدی برنامه نیز به همین صورت ادامه می یابد.

یکی از تفاوت های این زبان ها این می باشد که زبان مفسر برای اجرا نیاز به یک نرم افزار مفسر یا interpreter دارد اما زبان کامپایلر تنها یکبار کامپایل شده و از آن پس بر روی هر سیستمی قابل اجرا می باشد. اما همین نکته این تفاوت را ایجاد می کند که، زبان کامپایلر وابسته به سیستم عامل است، یعنی در صورتی اجرا خواهد شد که در آن سیستم عامل کامپایل شده باشد و در سیستم عامل های دیگر اجرا نخواهد شد. اما زبان مفسر در هر سیستم عاملی که نرم افزار مفسر آن وجود داشته باشد اجرا و تفسیر می گردد و در واقع وابسته به سیستم عامل نیست.

دیگر تفاوت این زبان ها سرعت اجرا و میزان استفاده از منابع می باشد و با توجه به این نکته که زبان های Interpreter کد ها را به صورت خط به خط تفسیر و اجرا می کنند، این امر باعث می شود تا مقدار زیادی از CPU و RAM کامپیوتر استفاده شود و قطعا مشخص است که سرعت پایین تری نیز خواهد داشت. اما امتیاز کامپایل شدن یکباره ی زبان های کامپایلر این است که در اجرا های متعدد سبک تر بوده و سرعت بهتری خواهند داشت.

همین مزیت یک مرتبه به صورت کامل کامپایل شدن زبان های کامپایلر در بخش ایراد سنجی و رفع مشکل نقص به حساب می آید. زیرا در زبان های مفسر هنگامی که برنامه خط به خط اجرا می شود، در هر بخشی از برنامه که مشکلی وجود داشته باشد قابل پیدا کردن و رفع می باشد اما در زبان های Compiler برای رفع یک مشکل در کد ها می بایست سورس خود برنامه را مجدد بازبانی کرد و خطا را پیدا کرده و تصحیح کرد، که بسیار دشوار تر از زبان های مفسری می باشد.

تعدادی از زبان های مفسری که می توان به آن ها اشاره کرد Python, Ruby, Perl, PHP, JavaScript, VBScript می باشند و همچنین زبان های معروف کامپایلری نیز Cobol, C#, C++, Visual Basic و… هستند.

cvi

با دانشنامه Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
20 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مرسی برادر 🙂

خواهش می کنیم.
ممنون از توجه شما.

ممنون عالی بود

خواهشمندیم از لطف شما ممنون

مرسی

با سلام خدمت شما
خواهش میکنیم
موفق باشید

ممنون مفید بود

ممنون از انرژی مثبت شما
موفق و پیروز باشید

عالی

سلامت باشید
ممنون از شما

جالب و مفید

با سلام
ممنون از نظر شما

عالی

ممنون از توجه شما

عالی لود

از حسن توجه شما متشکریم

عاااالی بوووود ممنونم

تشکر از شما

سلامت باشید
ممنون از توجه شما