آشنایی با صنعت میزبانی‌ وب

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

خدمات میزبانی‌وب از گذشته تا امروز یکی از زیربناهای اصلی فضای اینترنت بوده‌اند. بدون زیرساخت‌های وب هاستینگ، امکان دسترسی عمومی به هیچ یک از وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مورد استفاده روزمره ما هستند وجود ندارد. این صنعت دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است که در ادامه با ذکر برخی از آمار موجود سعی می‌کنیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

ابعاد و ارزش صنعت میزبانی‌وب

بنا بر آمار InternetLiveStats در حال حاضر بیشتر از 1.8 میلیارد وبسایت وجود دارد و این آمار روزانه در حال افزایش است. این عدد شامل وبسایت‌هایی است که به یک آی‌پی وصل هستند و این  بدین معناست که دامنه‌های پارک شده هم جز این آمار به شمار می‌آیند. یه صورت کلی کمتر از 25% از تعداد ذکرشده جزو وبسایت‌های فعال هستند.

طبق گزارشات Global Industry Analyst، صنعت میزبانی‌ وب به صورت جهانی دارای ارزش 71.1 میلیارد دلاری است. لازم به ذکر است سرعت رشد ارزش این بازار که همواره رو به افزایش بوده و با شیوع کرونا شیب بیشتری گرفته و برآورد می‌شود تا سال 2026 به رقم 150 میلیارد دلار برسد. البته این تغییر در نگاه اول ممکن است دور از دسترس به نظر برسد اما با وجود رشد موجود در ابعاد مختلف حوزه میزبانی‌وب احتمال وقوع آن بسیار زیاد می‌باشد.

بزرگ‌ترین بازیگران بازار میزبانی‌ وب

در این بخش نگاهی به بزرگ‌ترین بازیگران این حوزه می‌اندازیم. در آمار منتشر شده توسط HostAdvise در ماه ژوئن سال گذشته، GoDaddy  پیشتاز لیست محبوبیت در بین ارائه‌دهندگان سرویس‌های مرتبط با میزبانی‌وب است. رتبه‌های بعدی و درصد وبسایت‌هایی که توسط هر سرویس‌دهنده میزبانی می‌شوند، در زیر آورده شده است. 10 درصد در ابتدا ممکن است میزان بالایی به نظر نرسد، اما در بازار رقابتی این حوزه مقدار قابل توجهی به شمار می‌رود. GoDaddy همچنین با اختلاف بیشترین سهم بازار دامنه را هم به خود اختصاص داده است.

آشنایی با صنعت میزبانی وب

آشنایی با صنعت میزبانی‌ وب

محبوب‌ترین ابزار تولید و مدیریت محتوا

سیستم‌های ایجاد و مدیریت محتوا یکی از همراهان همیشگی و جدایی‌ناپذیر حوزه میزبانی‌وب هستند. در حال حاضر سیستم‌های مدیریت محتوای متعددی در دسترس عموم قرار دارند، اما قطعا برجسته‌ترین آن‌ها وردپرس است. طبق آمارW3Tech ، 42.7% از  وبسایت‌های فعال در جهان وردپرسی هستند که این CMS را با اختلاف به محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا تبدیل می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل این موضوع رایگان و متن‌باز بودن و وجود تم‌ها و پلاگین‌های بی‌شمار برای وردپرس می‌باشد. این CMS به  اندازه‌ای کاربردی و مقیاس‌پذیر است که از کوچکترین و ناشناخته‌ترین وبسایت‌ها تا سایت‌هایی مثل Forbes و Sony از آن استفاده می‌کنند.

این گستردگی همیشه مفید نیست و گاهی نیز ممکن است مشکل‌ساز شود. بنا بر اعلام Sucuri در سال 2018، تقریبا 90% CMSهایی که دچار مشکلی امنیتی شدند وردپرسی بودند. این پلتفرم امنیتی دلیل این مورد را وجود آسیب‌پذیری‌های متعدد در تم‌ها و قالب‌های وردپرس بیان کرده است. البته تقریبا در نیمی از موارد دلیل بروز مشکل، نگهداری غیر اصولی از وبسایت و به روز نبودن اجزای مختلف آن تشخیص داده شده است.

با مقایسه دو آمار فوق می‌توان نتیجه گرفت که مدتی است وردپرس به یکی از بهترین راه‌های ساختن و مدیریت‌کردن یک وبسایت تبدیل‌شده، اما مثل هر ابزاری دیگری برای استفاده امن از آن لازم است تا نکات امنیتی مربوطه را هم رعایت کنیم. ساده‌ترین این نکته‌ها استفاده از تم‌ها و افزونه‌های معتبر و به روز رسانی مدام آن‌ها است.

جمع‌بندی

اطلاعات عنوان شده در این مقاله تنها بخش کوچکی از آمار مرتبط با صنعت میزبانی‌وب هستند، اما با این حال می‌توانند به ما در درک بهتر ابعاد این بازار و بازیگران اصلی آن کمک کنند. همان‌طور که در متن ذکر شد، با پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت در کسب و کارها و زندگی‌ روزمره، این حوزه آینده موفقی را در برابر خود می‌بیند. آینده‌ای که قطعا با تغییرات بزرگ و کوچک بسیاری همراه خواهد بود، اما بدون شک در روشن‌بودن آن شکی نیست.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها