جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

تولید محتوا یکی از اموری است که می‌تواند به موفقیت سئو سایت کمک کند و رتبه شما را بالا ببرد. بهتر است بدانید در گذشته، برخی از افراد از روی متون و مقالاتی که توسط دیگران نوشته شده بود، کپی‌برداری می‌کردند، اما به زودی .گوگل با فعال‌سازی الگوریتم‌های مختلف از این کار جلوگیری کرد و به همه گوشزد کرد تولید محتوای یونیک از جمله اموری است که باید مد نظر قرار دهند

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد سئو افزایش دهید، می‌توانید مقاله آشنایی با سئو و انواع آن را مطالعه کنید.

هوش مصنوعی یکی از ابزارهایی است که این روزها سروصدای زیادی را در دنیا راه انداخته است و گفته می‌شود می‌تواند به ضرر بسیاری از مشاغلی باشد که وجود دارند. تولید محتوا از جمله مشاغلی است که در این دسته قرار می‌گیرد. اما باید بدانید هنوز هوش مصنوعی به آن سطح نرسیده است که بتواند برای شغل تولید محتوا یک تهدید به شمار برود. در ادامه به موضوع معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌پردازیم.

سرقت ادبی

یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی سرقت ادبی است. همانطور که می‌دانید برای اینکه بتوانید از این ابزار برای تولید محتوا استفاده کنید، باید سوال خود را وارد کنید.

این ابزار بر اساس اطلاعات و دیتاهایی که در آن ذخیره شده‌اند، بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را انتخاب می‌کند و سپس آن را به کاربر نشان می‌دهد. اما در این راستا ممکن است دیتاهایی که نمایش داده می‌شوند، دقیقا برگرفته از متون دیگر باشند و همین امر منجر به سرقا ادبی می‌شود. سرقت ادبی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که می‌تواند کیفیت محتواهای شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

با توجه به این موضوع که این مسئله از مهمترین معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی است، اگر می‌خواهید محتوای شما توسط هوش مصنوعی تولید شود، باید قبل از بارگذاری آن در سایت ابتدا این محتوا را در یک ابزار مخصوص که متون کپی را نشان می‌دهد؛ بررسی نمایید و مطمئن شوید که آن متن کپی از سایت دیگر نیست.

در همینجاست که اشاره می‌شود زمانی که نیازمند نیروی انسانی برای بررسی محتوا است، هنوز نمی‌توان از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کرد و بهتر است فردی که در این کار تخصص دارد، تولید محتوا را انجام دهد.

کاهش ارزش محتوا

مسئله دیگری که به عنوان یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، کاهش ارزش محتوا است.

همانطور که می‌دانید امروزه موتور گوگل به یک موتور بسیار هوشمند تبدیل شده است و در تلاش است محتواهایی را که بالاترین کیفیت را دارند، به کاربران نشان دهد. به همین دلیل، تلاش کرده است با فعال‌سازی الگوریتم‌های مختلف بهترین محتواها را انتخاب کند. یکی از مواردی که در موتور گوگل اهمیت زیادی دارد مفهوم E-E-A-T است. هر یک از این حروف نماینده مفهوم خاصی هستند: تجربه، تخصص، اعتبار و اقتدار! باید بدانید اگر متون شما این ویژگی‌ها را داشته باشند، به زودی مورد توجه ربات‌های گوگل قرار می‌گیرند و در نتیجه سایت شما پیشرفت می‌کند.

از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی باید به این موضوع اشاره کنیم که تجربه، تخصص، اعتبار و اقتدار در متون تولیدی آن وجود ندارند. زیرا الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر اساس متونی که در آن به کار رفته، پاسخ به سوالات را پیدا می‌کنند و هیچ‌گونه تخصص خاصی در زمینه سوالات و یا محتوای تولید شده ندارد. همین امر باعث می‌شود پس از مدتی محتواهایی که مشابه به یکدیگر هستند، تولید شوند و هیچ پیشرفتی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

کاهش رتبه سایت

باید بدانید یکی از مواردی که در رتبه سایت شما اثرگذار است، محتوایی است که در سایت وجود دارد. هر چقدر کیفیت محتوا بیشتر باشد، به همان اندازه رتبه سایت شما بالاتر می‌رود و همین امر به موفقیت شما کمک می‌کند.

یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی، کاهش رتبه سایت است. زیرا با توجه به این موضوع که کیفیت محتواها را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود رتبه سایت نیز پایین بیاید و در نتیجه مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی برای متخصصان سئو و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود می‌آید.

یکی از دلایلی که شما می‌خواهید از هوش مصنوعی استفاده کنید، این است که کیفیت داده‌ها و محتواهایی که در سایتتان وجود دارد را بالا ببرید. اگر این مسئله اتفاق نیافتد، بهتر است از آن ابزار استفاده کنید. زمانی که صحبت از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌شود، هرگز منظور این نیست که بخواهیم ابزاری را رد کنیم و یا آن را نامناسب بدانیم. بلکه بهتر است با تمامی بخش‌های آن آشنا شویم تا بتوانیم هوشمندانه و در مسیر درست از آن ابزار استفاده کنیم و بهترین نتیجه را از آن بدست آوریم. بنابراین، افت رتبه سایت از مواردی است که باید در زمان تولید محتوا با هوش مصنوعی به آن توجه داشته باشید.

عدم به روزرسانی داده‌ها

یکی از بزرگترین معایب تولید محتوا به وسیله هوش مصنوعی، این است که محتوای در دسترس هوش مصنوعی تا سال 2021 آپدیت است. روند تولید محتوا روندی صعودی و پویا است و دائما تلاش می‌شود اطلاعات جدید در سایت گذاشته شوند. به طور مثال، تصور کنید شما می‌خواهید محتوایی در مورد درمان سرطان منتشر کنید. بر اساس مطالعات و اطلاعاتی که در موتور گوگل تا سال 2021 وجود دارد، هنوز درمانی برای سرطان پیدا نشده است. اما در سال 2022، تحقیقاتی صورت می‌گیرد که امید می‌رود به زودی سرطان به یک بیماری درمان‌پذیر تبدیل شود.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

اگر شما بخواهید تنها به داده‌های هوش مصنوعی تکیه داشته باشید، در این موارد محتوای شما کیفیت پایینی پیدا می‌کند و اطلاعات آن به روز نخواهد بود و همین امر از مهمترین معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی به شمار می‌رود. با توجه به این مسئله شما باید بدانید برای کدام دسته از محتواها به هوش مصنوعی مراجعه کنید. شاید هوش مصنوعی بتواند اطلاعاتی را در مورد مسائل کلی و عمومی در اختیار شما قرار دهد، اما کیفیت داده‌هایی آن در برخی از حیطه‌ها از جمله پزشکی و دارویی قابل اعتماد نیست.

عدم پاسخ مناسب به سوالات چند وجهی

شاید بتوان گفت یکی دیگر از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی که این روزها بحث زیادی در مورد آن می‌شود، عدم پاسخ مناسب به سوالات چند وجهی است.

بهتر است بدانید مغز انسان بسیار پیچیده است و مانند یک ربات سوال نمی‌پرسد. برخی از سوالات را می‌توان از مناظر مختلف مورد بررسی قرار داد و پاسخی را برای آن ارائه کرد. این مسئله باعث می‌شود ذهن به چالش کشیده شود و افراد بتوانند به منبع وسیعی از پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند. باید بدانید که سوالات چند وجهی بخش بزرگی از تولید محتوا هستند و کسانی که به طور حرفه‌ای در این زمینه فعال هستند، این موضوع را به خوبی می‌دانند.

،برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند عدم پاسخ به سوالات چند وجهی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی به شمار نمی‌رود و هر محتوا باید بر یک موضوع خاص تمرکز داشته باشد. اما برخی دیگر که با این عقیده مخالف هستند به این موضوع اشاره می‌کنند مخاطب اصلی ما انسانی است که ذهن پیچیده‌ای دارد و ما به دلیل محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم از او بخواهیم متن را ساده بخواهد و هیچ سوال چند وجهی را برای خود مطرح نکند. اگر این اتفاق بیفتد، انسان‌ها از پیشرفت باز می‌مانند و شاید این مسئله را بتوان یکی دیگر از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی دانست.

ناتوانی در ایجاد نگرش جدید

چرا محتوا تولید می‌شود؟ شاید همین الان بگویید که محتوا برای پاسخ به سوالات مخاطبان ایجاد می‌شود. اما بهتر است بدانید تمامی محتواها به دنبال پاسخ به سوالات مخاطبان نیستند و برخی از آن‌ها می‌توانند نگرش جدیدی را ایجاد کنند.

اگر به سایت‌های خبری توجه داشته باشید و یا علاقه داشته باشید، نقدهای خبری و یا علمی را بخوانید، دیگر صحبت از پاسخ به سوال نیست. بلکه کاربر به دنبال نگرش جدیدی است که به آن دست پیدا کند.

یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی عدم توانایی در ایجاد نگرش است. محتوایی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، تنها می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و نیاز انسان به آشنایی با نگرش‌های مختلف را بی‌پاسخ می‌گذارد.

کارشناسان این مشکل را یکی از بزرگترین معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌دانند. انسان‌ها موجودات زنده و پویایی هستند و چیزی که باعث شکل‌گیری ایده‌ها و نگرش‌های جدید در آنها می‌شود تبادل نظرات و آشنایی با نگرشی است که هر یک از افراد از خود به جای می‌گذارند. برخی از کارشناسان می‌گویند اگر هگل و یا کانت در زمانه هوش مصنوعی به دنیا می‌آمدند، شاید هرگز نمی‌توانستیم شاهد نبوغ و نظرات خاص آنها باشیم.

کیفیت نامناسب

از ضررهای تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌توان به کیفیت نامناسب اشاره کرد. این مسئله در همان روزهای نخستین که استفاده از هوش مصنوعی مطرح گردید مورد توجه قرار گرفت. البته باید بدانید کیفیت محتواها بسیار بالاست و هوش مصنوعی مانند گوگل ترنزلیت متون بی‌کیفیتی را ارائه نمی‌دهد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است زمانی که شما محتوا را مطالعه می‌کنید،  به مشکلات گرامری متعددی بر می‌خورید که درک متن را برای خواننده دشوار می‌سازد. با توجه به این موضوع اگر شما محتوای بی‌کیفیتی را در سایت خود قرار دهید، ممکن است از سوی کاربران رد شوید.

معایب استفاده از هوش مصنوعی

مسئله‌ای که در تولید محتوا اهمیت دارد این است که خواننده به متونی دسترسی داشته باشد که بسیار با کیفیت هستند و احساسات خواننده را تحریک می‌کنند. تصور کنید خواننده‌ای که احتمال می‌دهد همسرش به اختلال دوقطبی مبتلا است، در حال مطالعه متنی در سایت شماست که مشکلات گرامری دارد. این فرد از قبل استرس دارد و مطالعه یک متن بی‌کیفیت او را سردرگم می‌کند. در نتیجه سایت شما را ترک می‌نماید. این مسئله یکی از مهمترین معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

نیازمند بازبینی

در پایان، به یکی دیگر از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌رسیم که باعث ایجاد چالش‌های ذهنی زیادی برای افراد است. چرا شما می‌خواهید از هوش مصنوعی در تولید محتوا استفاده کنید؟! بی‌شک می‌خواهید سرعت خود را بالا ببرید و به سرعت محتوای جدید در سایت قرار دهید. با توجه به مواردی که پیشتر به آن اشاره کردیم، یکی از معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی، تولید محتوای بی‌کیفیت از لحاظ ساختاری است. در نتیجه فرد باید زمان کافی را به این کار اختصاص دهد و محتوا را بررسی کند.

اگر شما بخواهید فردی را برای بازبینی متون استخدام کنید، دوباره باید زمانی را به این کار اختصاص دهید و در نتیجه هوش مصنوعی نمی‌تواند در این زمینه کمک‌رسان باشد. بارگذاری متون در سایت‌ها بدون بازبینی هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است رتبه سایت شما را کاهش دهد و مشکلات سئو برای شما به وجود بیاورد. با توجه به تمامی این موارد، باید بدانید هوش مصنوعی معجزه‌ای در افزایش تولید محتوا نیست و هنوز بدون وجود نیروی انسانی نمی‌توان محتوای با کیفیت تولید کرد.

آیا استفاده از هوش مصنوعی اشتباه است؟

ممکن است با توجه به معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی، این سوال برایتان پیش آید که آیا استفاده از هوش مصنوعی کار اشتباهی است؟

ما هرگز نمی‌گوییم این ابزار نامناسب است، بلکه می‌خواهیم نگاه دقیق و منطقی به این موضوع داشته و از آن به بهترین شکل استفاده نمایید.

شما می‌توانید با هوش مصنوعی سوالات خود را بپرسید و به گنجینه‌ای از اطلاعات دسترسی داشته باشید. اما در پایان باید خودتان اطلاعات را در کنار یکدیگر قرار دهید و یک محتوای خاص و بی‌نقص را تولید نمایید.

سخن پایانی

تلاش کردیم در این مقاله، اطلاعات مناسبی را در مورد معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که متوجه شدید، شما نباید برای تولید محتوا صرفا به داده‌های حاصل از هوش مصنوعی، تکیه داشته باشید. زیرا ممکن است کیفیت  مطالب شما کاهش پیدا کند و در نتیجه کاربران ناراضی می‌شوند.

این مسئله در پایان، منجر به افت رتبه سایت می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد. شما باید از هوش مصنوعی به عنوان روش مکمل برای تولید محتوا استفاده کنید و هرگز این کار را کاملا به آن نسپارید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها