جذب کارشناس فروش

مقایسه سرور ابری و اختصاصی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

مقایسه سرور ابری و اختصاصی با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله عملکرد، هزینه، انعطاف‌پذیری، مدیریت، امنیت و مزایا صورت می‌گیرد. هر یک از این سروها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به روش خاصی می‌توانند کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، افرادی که در حال مقایسه سرور ابری و اختصاصی هستند و می‌خواهند یکی از این سرورها را خریداری کنید، باید به دور از هر گونه شتاب‌زدگی ویژگی‌های هر یک را بررسی کنند و پس از آن با توجه به دانش و آگاهی این کار را انجام دهند. سرور باید متناسب با نیازهای کسب‌وکار انتخاب گردد و این مسئله می‌تواند به موفقیت کمک کند.

عملکرد و کارایی

زمانی که صحبت از مقایسه سرور ابری و اختصاصی می‌شود ابتدا باید به مسئله عملکرد و کارآیی بپردازیم. شاید بتوان گفت عملکرد و کارایی یکی از مهمترین مباحثی است که هرگز نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و باید آن را از جهات مختلفی مورد توجه قرار دارد. مقایسه سرور ابری و اختصاصی از جهت عملکرد و کارایی به صورت زیر است:

عملکرد و کارایی سرور مجازی و ابری

  • سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی، منابع سخت‌افزاری به طور کامل به یک مشتری اختصاص داده می‌شود. این امر باعث می‌شود که عملکرد بازی یا برنامه حتی زمانی که فشار و بار شبکه زیاد است افزایش یابد و در نتیجه برنامه‌ها با تاخیر کمتری اجرا می‌شوند.

  • سرور ابری

در سرور ابری، منابع سرور به صورت مشترک بین چندین مشتری تقسیم می‌شوند. این امر ممکن است باعث افزایش تاخیر در برخی موارد باشد، اما با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، بهینه‌سازی و مدیریت منابع، می‌توان عملکرد سرور ابری را به میزان بسیار زیادی افزایش داد.

در واقع، همانطور که متوجه شده‌اید در سرور اختصاصی تاخیر کمتری رخ می‌دهد و ممکن است در سرورهای ابری با تاخیرات بیشتری روبه‌رو شوید. البته باید توجه داشته باشید که این امر بدین معنا نیست که سرور اختصاصی بهتر از سرور مجازی ابری است. بلکه باید به این مسئله توجه داشته باشید شما می‌توانید با استفاده سرور اختصاصی به دلیل وجود منابع اختصاصی‌تر چالش تاخیر را بهتر مدیریت کنید.

هزینه

مسئله دیگری که در مقایسه سرور ابری و اختصاصی باید به آن بپردازیم هزینه است. هزینه یکی از مهمترین مواردی است که تقریبا می‌توان گفت برای تمامی کسب‌وکارها مهم است. امروزه، تمامی کسب‌وکارها باید برای مدیریت بودجه و هزینه‌های خود به موارد متعددی توجه داشته باشند. اگر بخواهیم به بحث مقایسه سرور ابری و اختصاصی بپردازیم، باید بگوییم که تفاوت هزینه‌های این دو سرور به صورت زیر است:

  • سرور اختصاصی

هزینه‌های ابتدایی برای تهیه و راه‌اندازی سرورهای اختصاصی بالاتر است. علاوه بر آن، هزینه‌های نگهداری، تعمیرات و ارتقاء نیز باید مدنظر قرار گیرد. در کل باید بدانید با توجه به این موضوع که در سرورهای اختصاصی شما به منابع جداگانه‌ای دسترسی دارید، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

  • سرور ابری

استفاده از سرورهای ابری به طور معمول هزینه‌های اولیه کمتری دارد، زیرا شما منابع را به صورت ماهانه یا سالیانه اجاره می‌کنید. همچنین، هزینه‌های نگهداری و مدیریت نیز کمتر است.

بنابراین، همانطور که از مقایسه سرور ابری و اختصاصی در بحث هزینه‌ها متوجه شده‌اید هزینه سرورهای اختصاصی بیشتر از سرورهای ابری است. در نتیجه، کسب‌وکارهایی باید به سراغ سرورهای اختصاصی بروند که توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند.

آیا سرور ابری همیشه ارزان‌تر از سرور اختصاصی است؟

با اینکه در بالا به در مقایسه سرور ابری و اختصاصی به این موضوع اشاره کردیم که هزینه سرور ابری کمتر از سرور اختصاصی است، اما باید بدانید این یک اصل کلی و تغییر ناپذیر نیست. هزینه‌ها با توجه به نوع منابع مصرفی، بزرگ و یا کوچک بودن کسب و کار، ترافیک و نیازهای کسب‌وکار متفاوت خواهد بود. در برخی موارد، سرور ابری ممکن است ارزان‌تر باشد، اما در برخی موارد سرور اختصاصی می‌تواند اقتصادی‌تر باشد. بنابراین، برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم‌گیری را در این زمینه داشته باشید باید با کارشناسان مشورت کنید و اطلاعات مورد نیاز را از آنها بدست بیاورید.

انعطاف‌پذیری

در کنار تمامی مواردی که تا به اینجا در مورد مقایسه سرور ابری و اختصاصی به آن اشاره کردیم، باید مسئله انعطاف‌پذیری را مد نظر قرار دهیم. انعطاف‌پذیری در سرور به قابلیت سیستم یا زیرساخت سرور اشاره دارد که به شما اجازه می‌دهد منابع و عملکرد آن را به صورت سریع و مؤثر تغییر دهید تا با نیازها و شرایط متغیر سازگار شود. در واقع، انعطاف‌پذیری در سرور به معنای قابلیت سازگاری و پاسخگویی به تغییرات در ترافیک، بار کاری، نیازهای کاربران و سایر متغیرها است. اکنون که با مفهوم انعطاف‌پذیری در سرور آشنا شده‌اید، بهتر است به مقایسه انعطاف‌پذیری سرور ابری و اختصاصی بپردازیم که به شرح زیر است:

  • سرور اختصاصی

انعطاف‌پذیری در سرورهای اختصاصی محدودتر است، زیرا برای اینکه بتوانید تغییرات مورد نیاز را در سرورها ایجاد کنید نیازمند تغییرات فیزیکی در سخت‌افزار هستید.

  • سرور ابری

سرورهای ابری قابلیت انعطاف‌پذیری بالاتری دارند و این مسئله می‌تواند برای کسب‌وکارهای زیادی ارزشمند باشد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید منابع را به سرعت تغییر دهید و با توجه به نیازهای ترافیکی سایت منابع را بهینه نمایید.

اکنون به خوبی متوجه شده‌اید که انعطاف‌پذیری سرورهای اختصاصی در مقایسه با سرورهای ابری کمتر است. بنابراین، کسب‌وکارهایی که با توجه به مدل کاری خود نیازمند انعطاف‌پذیری زیادی هستند، باید به این مسئله توجه داشته باشند و با در نظر گرفتن تمامی این موارد بهترین سرور را برای کسب‌وکار خود انتخاب نمایند. انتخاب سرور مسئله بسیار مهم و حیاتی برای کسب‌وکارهاست که می‌تواند بر رضایت کاربران اثر بگذارد.

مدیریت

زمانی که صحبت از مقایسه سرور ابری و اختصاصی می‌شود مسئله مدیریت بسیار پررنگ می‌گردد. مدیریت در سرور به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، رویه‌ها، استراتژی‌ها و فرآیندهایی اشاره دارد که به منظور مدیریت و کنترل درست عملکرد یک سرور یا زیرساخت IT انجام می‌شود. مدیریت سرور شامل مجموعه اقداماتی است که به منظور تضمین کارایی، پایداری، امنیت و انعطاف‌پذیری سرورها و خدمات مرتبط با آن‌ها انجام می‌شود. این فعالیت‌ها به تنظیم، پیکربندی، نظارت، نگهداری و بهینه‌سازی سرورها کمک می‌کنند. بنابراین، شما باید مسئله مدیریت را در سرورهای ابری و اختصاصی مورد توجه قرار دهید. در مقایسه سرور ابری و اختصاصی از جنبه مدیریت باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرور اختصاصی

مدیریت سرورهای اختصاصی نیاز به مهارت‌های تخصصی دارد و ممکن است زمان‌بر باشد. همچنین، با توجه به این موضوع که این کار تحت نظر افرادی انجام می‌شود که باید با تخصص آن را انجام دهند هزینه‌ها نیز بالا می‌رود و کسب‌وکارهایی که منابع مالی محدودی دارند باید به این موارد توجه داشته باشند.

  • سرور ابری

مدیریت سرورهای ابری به صورت مشترک با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انجام می‌شود و به شما کمک می‌کند هزینه‌های خود را به خوبی کنترل و مدیریت نمایید.

بنابراین، تمامی کسب‌وکارهایی که به دنبال بهترین سرور برای خود هستند باید این محدودیت‌ها را در نظر داشته باشند و بدانند که با دستیابی به هر یک قرار است به چه چیزی برسند.

امنیت

زمانی که صحبت از مقایسه سرور ابری و اختصاصی می‌شود امنیت موضوع مهم دیگری است که مطرح می‌گردد و تمامی افراد باید به آن توجه داشته باشند. با توجه به این مسئله که در سرور اختصاصی منابع اختصاصی‌تر هستند، امنیت سرورهای اختصاصی بالاتر از سرورهای ابری است. اما این امر بدین معنا نیست که امنیت سرور ابری پایین است و شما نمی‌توانید به آن اطمینان داشته باشید. بهتر است بدانید امنیت در سرور ابری به شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری و تدابیر امنیتی آن بستگی دارد.

چگونه از سرور ابری استفاده کنیم

با انتخاب شرکت مناسب و اعمال تدابیر امنیتی مناسب، امنیت در سرور ابری افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه کسب‌وکارها می‌توانند به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنند. با توجه به این موضوع که امنیت یک مسئله بسیار حیاتی در مقایسه سرور ابری و اختصاصی به شمار می‌رود، بهتر است در صورتی که تخصص کافی در این زمینه ندارید با کارشناسان مشورت کنید و مشاوره‌های لازم را از آنها بدست بیاورید.

کدام سرور برای مقابله با تغییرات ترافیک مناسب‌تر است؟

یکی از سوالاتی که در مقایسه سرور ابری و اختصاصی پرسیده می‌شود در این زمینه است که کدام سرور برای مقابله با تغییرات ترافیک مناسب‌تر است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم سرور ابری به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بهتر به روش مناسب‌تری می‌تواند با تغییرات ترافیک سازگار شود. از طرف دیگر، سرور اختصاصی با تنظیمات مناسب و تخصیص منابع درست نیز قابلیت مقابله با ترافیک را دارد. بنابراین، اگر دغدغه شما ترافیک است باید بدانید به راحتی می‌توانید ترافیک را در هر دو سرور به خوبی مدیریت کنید.

آیا می‌توان سرور اختصاصی را به سرور ابری منتقل کرد و یا برعکس؟

امروزه، بحث مهاجرت از یک سرور به سرور دیگر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و کسب‌وکارها همواره در این باره سوال می‌پرسند آیا امکان مهاجرت میان سرورهای مختلف وجود دارد یا خیر! در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! امکان مهاجرت از سرور اختصاصی به سرور ابری و برعکس آن وجود دارد. اما باید به این امر اشراف داشته باشید که این مراحل معمولاً نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تغییرات فنی و تطبیق با تفاوت‌های معماری هر دو سرور دارد. با توجه به این موضوع که مهاجرت نیازمند صرف هزینه و وقت است، توصیه می‌شود قبل از هر کاری ابتدا به طور دقیق به مقایسه سرور ابری و اختصاصی بپردازید و پس از آن تصمیم نهایی خود را با شناخت کامل بگیرید و با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود سرور را انتخاب کنید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد مقایسه سرور ابری و اختصاصی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید برای مقایسه سرور ابری و اختصاصی باید به موارد متعددی توجه داشته باشید و این دو سرور را از لحاظ امنیت، انعطاف‌پذیری، قابلیت مدیریت و هزینه با یکدیگر مقایسه کنید. با توجه به این مسئله که انتخاب سرور یک کار تخصصی است، شما باید با کارشناسان و کسانی که در این زمینه دانش کافی دارند مشورت نمایید و در پایان بهترین سرور را انتخاب کنید و قدرت کسب‌وکار خود را در فضای آنلاین بالا ببرید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها