جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

افزایش قیمت پردازنده‌های اینتل!

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

وقتی اسم CPU رو می‌شنویم، اینتل جزو اولین اسم‌هایی است که به ذهن‌مون میاد. اینتل یکی از بزرگترین بازیگرهای صنعت سخت‌افزارهای کامپیوتری به حساب میاد. رنج محصولات این شرکت به پردازنده‌ها محدود نمیشه اما این دسته از محصولات به نوعی برند و هویت

وقتی اسم CPU رو می‌شنویم، اینتل جزو اولین اسم‌هایی است که به ذهن‌مون میاد. اینتل یکی از بزرگترین بازیگرهای صنعت سخت‌افزارهای کامپیوتری به حساب میاد. رنج محصولات این شرکت به پردازنده‌ها محدود نمیشه اما این دسته از محصولات به نوعی برند و هویت اینتل هستند. محصولات اینتل طیف وسیعی از قطعات اولیه تا محصولات پایانی مثل لپ‌تاپ‌ها رو شامل می‌شوند. تاثیرگذاری اینتل تو بازار سخت‌افزارها به قطعات اولیه‌ای که تولید می‌کنه برمی‌گرده و دلیلش هم اینه که قطعات این شرکت و به خصوص پردازنده‌های اینتل توسط اکثر برندهای دنیا استفاده میشه. حالا خبر اومده اینتل قصد بالا بردن قیمت محصولاتش رو داره. در ادامه این مقاله این مورد رو بررسی می‌کنیم و از دلایل اون صحبت خواهیم کرد.

زمان و مقدار افزایش قیمت پردازنده‌های اینتل

از اول سال 2022 شایعه‌ گرون شدن پردازنده‌های اینتل پخش شده بود. در ادامه سال این اخبار توسط خود شرکت هم تایید شد. هنوز مقدار دقیق این افزایش مشخص نیست اما براورد میشه که بین 10 تا 20 درصد باشه. تغییر قیمت نه تنها روی CPUها، بلکه روی اکثر محصولات اینتل در اواخر سال 2022 اعمال خواهد شد.

دلیل بالا رفتن قیمت‌ها

وقتی شرکتی در حد و اندازه‌های اینتل تصمیم به افزایش قیمت می‌گیره، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت انجام میشه. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که میشه برای این مورد متصور شد، موج تورمی هست که در حال حاضر در جهان بوجود اومده. این تورم دلایل مختلفی داره که واضح‌ترین اون بالا رفتن تعرفه حامل‌ها انرژی در جهان است، موردی که مناقشات روسیه و اروپا به اون دامن زده. این مورد حتی توسط خود اینتل هم تایید شده که هزینه ساخت سخت‌افزارها رشد چشم‌گیری براشون داشته و فروش محصولات با قیمت‌های قبلی دیگه ممکن نیست.

از طرف دیگه تقاضا در بازار قطعات و تجهیزات الکترونیکی طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش داشته. تورم و کاهش قدرت خرید که راجبش صحبت کردیم یکی از مسببین این کاهش است. یکی دیگه از بزرگترین مقصرین این مورد رو می‌تونیم نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال بدونیم. این ارزها که در ارس اون‌ها بیت‌کوین قرار داره، از طریق استفاده از سخت‌افزار‌ها و منابع پردازشی مثل CPU ماین می‌شوند. روند صعودی این بازار در عرض مدت کوتاهی با عث بالا رفتن تقاضا برای منابع پردازشی شد، اما این تقاضا بعد از سقوط ارزهای دیجیتال به یک باره حذف شد و حالا تولیدکنندگان سخت‌افزار رو با بحران مواجه کرده است. در این شرایط نه تنها کاربران عادی بلکه شرکت‌هایی مثل ایسوس و ایسر هم به اینتل اعلام کردند که خرید‌های خودشون رو به دلیل کاهش مشتری کم خواهند کرد.

موارد بالا منجر به این شده که حجم بالایی از قطعات و پردازنده‌های اینتل در انبار باقی بمونه و فروش نره. اعلام خبر بالا رفتن تعرفه در آینده رو میشه به نحوی استراتژی این شکرت برای خلاص شدن از دست این موجودی اضافی هم دونست. این خبر باعث میشه شرکت‌هایی که عمده قطعات اینتل رو تهیه می‌کنند قبل از وقوع افزایش اقدام به خرید موارد مورد نیازشون بکنند.

جمع‌بندی

سال گذشته AMD هم که جزو رقبای اصلی اینتل در بازار پردازنده‌ها حساب میشه خبر از افزایش قیمت محصولات خودش داد، اما نهایتا این تصمیم رو لغو کرد. البته بعید به نظر میاد که اینتل تصمیم بالا بردن قیمت‌ها رو لغو کنه، به خصوص الان که برنامه‌هایی برای به دست آوردن بخشی از بازار TSMC هم داره. با این حال با استناد به مورد AMD هنوز می‌تونیم امید کمی برای اتفاق نیوفتادن این تغییر قیمت داشته باشیم.

البته با توجه به تاثیر بالای اینتل در بازار محصولات حوزه تکنولوژی پیشنهاد می‌کنیم اگه قصد تهیه سخت‌افزاری رو دارید سریع‌تر برای خرید اون اقدام کنید تا اگر این اتفاق افتاد گریبان‌گیرتون نشه!

پردازنده‌های اینتل

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها