جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

استاندارد فشرده سازی H.264

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

کدگذاری پیشرفته ویدیو یا AVC(Advanced Video Coding)، پرکاربردترین استاندارد فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی در دست استفاده می‌باشد. استاندارد فشرده سازی H.264 نام دیگری است که این نوع کدگذاری با شناخته می‌شود. H.264 می‌تواند ویدیو‌های با کیفیت بالا را با bit rate کمتری نسبت به استانداردهای فشرده‌سازی قدیمی تر کدگذاری نماید. Bit rate تعداد واحد‌های اطلاعاتی است که برای هر ثانیه از ویدیو نیاز است تا پردازش شوند.

Blu-ray و تعداد بسیاری از سرویس‌های استریم، از استاندارد H.264 استفاده می‌نمایند. در واقع با وجود این که استفاده از AVC در برخی مواقع منوط به پرداخت مبالغ بالا به سازمان‌ها دارای حق استفاده از آن است، در بیش از 90 درصد از مواقع از این استاندارد در صنعت ویدیو استفاده می‌شود.

فشرده سازی به چه معناست؟

فشرده سازی یا کدگذاری ویدیو به فرآیند کاهش حجم فایل‌های ویدیویی به منظور تسهیل انتقال آن‌ها گفته می‌شود. یه طور معمول برای انتقال یک ویدیو غیر فشرده سازی شده ممکن است به چندین دیسک blu-ray نیاز باشد. همچنین به زمان بسیار زیادی جهت استریم آن از یک سرور به مقصد کامپیوتر کاربر نیاز است و همچنین در این حالت امکان پخش همزمان نیز از بین می‌رود. در مقابل، یک فایل کدگذاری شده حت با وجود کیفیت بالا قابلیت قرار داده شدن در یک دیسک را دارا است. همچنین در این حالت سرعت استریم افزایش و قابلیت پخش همزمان اضافه می‌شود.

در فشرده‌سازی ویدیو جزئیات غیر ضروری و داده‌های بصری اضافی حذف می‌شوند. این کار با تکیه بر محاسبات ریاضی جهت ایجاد بخش اعظمی از هر فریم ویدیو، به جای ثبت کامل هر فریم صورت می‌گیرد. در واقع به وسیله ثبت چگونگی تغییر فریم به فریم جلوه‌های بصری، فرآیند فشرده‌سازی ویدیو تمام ویدیوها را بدون ذخیره کردن همه فریم‌ها، ذخیره می‌کند.

در استاندارد فشرده سازی H.264 اطلاعات غیر ضروری از ویدیو حذف می‌شوند اما این مورد با توجه به حفظ بخش‌های مهم اطلاعات جهت پخش فایل، کیفیت آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

استاندارد فشرده سازی H.264

چه پروتکل‌هایی در استریم از استاندارد H.264 استفاده می‌کنند؟

تقریبا تمامی پروتکل‌هایی که در حال حاضر جهت استریم استفاده می‌شوند با استاندارد H.264 سازگار هستند. از جمله این موارد می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • RTSP(Real Time Streaming Protocol)
  • HLS(HTTP live streaming)
  • HDS(HTTP dynamic streaming)
  • MPEG-DASH(dynamic adaptive streaming over HTTP)

در این بین HLS که پرکاربردترین پروتکل می‌باشد، تنها با استاندارد فشرده سازی H.264 سازگار است.

همچنین در بین کانتینترها نیز، AVC با چندین فرمت از جمله MP4، TS و MOV کار می‌کند.

استاندارد H.265

H.265 استاندارد کدگذاری دیگری است که پس از H.264 معرفی شد. این استاندارد به عنوان HEVC(High Efficiency Video Coding) نیز شناخته می‌شود. H.265 کیفیت بهتری از ویدیو را تامین می‌کند و توسط بسیاری از سرورهای میزبانی ویدیو در کنار H.264 استفاده می‌شود. اما با این حال به دلیل اینکه استاندارد فشرده سازی H.264 به طور گسترده تری به کار می‌رود و کیفیت مناسبی را نیز در پخش ارائه می‌دهد، انتظار می‌رود تا همچنان جایگاه خود را حفظ نماید.

 

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها